به گزارش واحد ترحمه ایران‌دکونومی، کمپانی مادر شرکت گوگل، کمپانی Alphabet، در گزارشی نتایج مالی سه‌ماهه ابتدایی خود را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، نتایج به‌دست آمده توسط گوگل فراتر از حد انتظار بوده‌اند.

ارقام کلیدی به شرح زیر هستند:

سود سهام شرکت گوگل به 1.17 دلار به ازای هر سهم رسید که این عدد 1.07 دلار توسط کارشناسان تخمین زده شده بود.

همچنین میزان درآمد کمپانی گوگل 69.79 میلیارد دلار اعلام شده که از پیش‌بینی 68.9 میلیارد دلاری تحلیلگران بیشتر است.

درآمد تبلیغات یوتیوب: 6.69 میلیارد دلار در مقابل تخمین 6.6 میلیارد دلاری کارشناسان

درآمد سرویس Google Cloud (سرویس ابری): 7.45 میلیارد دلار در برابر پیش‌بینی 7.49 میلیارد دلاری تحلیلگران

درآمد گوگل از TAC (Traffic Acquisition): این رقم به 11.72 میلیارد دلار رسید که از پیش‌بینی 11.78 میلیارد دلاری کارشناسان کمتر است.

درآمد موتور جست‌و‌جوی گوگل رشد 1.87 درصدی داشته؛ این سرویس در سال گذشته حدوداً 25 درصد رشد داشت.

درآمد کمپانی Alphabet با رشد 3 درصدی به عدد 69.79 میلیارد دلار رسید، این عدد سال گذشته 68 میلیارد دلار بوده است.

کاهش رشد سود و درآمد در گوگل

پس از دو دهه رشد سریع و پایدار، کمپانی گوگل هم‌اکنون با سود و درآمد کمتر از حد انتظار در بخش‌ها و زیرمجموعه‌های خود مواجه شده است.
با توجه به اینکه از سال گذشته تاکنون، خطر بحران اقتصادی بسیار قریب‌الوقوع است، شرکت‌های تبلیغاتی بودجه خود را به مارکتینگ آنلاین اختصاص داده و با این اقدام برای گوگل و فیسبوک و دیگر کمپانی‌های مشابه مایه دردسر شده‌اند.

مدیر ارشد مالی گوگل در جلسه سرمایه‌گذاری اعلام کرد که: “با توجه به شرایط سخت و چالش‌برانگیز اقتصادی، دورنمای فعالیت گوگل هنوز مبهم است.”

درآمد گوگل از تبلیغات فراتر از تخمین و پیش‌بینی کارشناسان است، اما همین رقم از آمار سال گذشته، یعنی 54.55 میلیارد دلار، کمتر شده است.
درآمد یوتیوب تقریباً با انتظارات کارشناسان همخوانی داشت اما به‌صورت کلی این آمار نیز نسبت به سال گذشته افت کرده بود. از طرفی دیگر، یوتیوب با رقیب جدید و سختگیری در بازار تولید و عرضه ویدیوهای کوتاه رقابت می‌کند: پلتفرم محبوب کاربران؛ تیک‌تاک.

گوگل

تعدیل نیرو در گوگل

برای جبران افت بهره‌وری و سوددهی اخیر، کمپانی گوگل در ماه ژانویه سال جاری دست به بزرگترین تعدیل نیروی خود زده و بیش از 6% از کل نیروی کار خود، یعنی 12 هزار نفر را اخراج کرده است. همچنین به گفته این کمپانی، تعدیل‌ نیروهای دیگری در بخش‌هایی مانند املاک، خدمات کارکنان و تجهیزات نیز صورت خواهد گرفت.

بر اساس گزارش Alphabet، در نتیجه تعدیل نیرو و تخلیه دفاتر کار در این فصل سه‌ماهه مالی، بیش از 2.6 میلیارد دلار در هزینه‌ها صرفه‌جویی شده است.

سود خالص سهام گوگل به رقم 15.05 میلیارد دلار، یا به عبارتی 1.17 دلار به ازای هر سهم افت پیدا کرده است. این عدد در گذشته 16.44 میلیارد دلار، به ازای هر سهم 1.23 دلار بوده است.

کمپانی گوگل بالاخره در سرویس‌های ابری خود به سوددهی رسیده است. این خدمات ابری با کمپانی‌هایی مانند آمازون و مایکروسافت رقابت می‌کنند.

درآمد حاصل از موتور جستجوی گوگل نیز با افزایشی جزئی، از 39.62 میلیارد دلار به 40.36 میلیارد دلار رسیده است. پس از سال‌ها رشد سریع، درآمد واحد جست‌و‌جوی گوگل در سه‌ماهه اول سال 2023 مقدار کمی افزایش پیدا کرده است. این نشان‌دهنده رقابت روزافزون با واحد تجاری پول‌ساز گوگل به‌لطف هوش مصنوعی است.

پروژه‌های پیش‌رو 

در حال حاضر گوگل در بازار هوش مصنوعی تحت‌فشار است. مخصوصاً توسط چت‌بات محبوب این روزها، ChatGPT که در اواخر سال گذشته توسط کمپانی OpenAI و با حمایت مایکروسافت ساخته شده است.
گوگل برای عقب نماندن از رقبای خود، به‌سرعت از هوش مصنوعی خود به نام Bard در این سه‌ماهه‌ مالی رونمایی کرد.

بر اساس گزارشات منتشر شده، ادعا شده که کمپانی سامسونگ قصد دارد در دستگاه‌های جدید خود، از مرورگر Bing به‌عنوان مرورگر پیش‌فرض به‌جای گوگل استفاده کند. انتشار همین خبر باعث کاهش 3.5 درصدی سهام گوگل شد.

همچنین چندی پیش خبری مبنی بر پروژه جدید گوگل، مرورگری مبتنی بر هوش مصنوعی منتشر شد. انتطار می‌رود از این پروژه که با عنوان Magi شناخته می‌شود، در رویداد پیش‌روی Google I/O رونمایی شود.

بر اساس گزارش CNBC، کمپانی گوگل در سه‌ماهه اول سال 2023 مجموعاً 69.79 میلیارد دلار درآمد داشت، که این رقم فراتر از انتظار تحلیلگران ظاهر شده است. در واکنش به گزارش مالی منتشر شده توسط این کمپانی، ارزش سهام گوگل چهار درصد رشد کرد.

منبع: CNBC

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array