به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، نرخ تورم جهانی به تدریج در حال کاهش است، اما پیشرفت کند بوده است. سوال اصلی این است که آیا تورم به اندازه کافی کاهش می‌یابد تا سیاست‌های پولی تسهیل شود؟ تا کنون، فدرال رزرو نرخ ها را به مدت 9 ماه و با توجه به آمار تورم بالاتر از حد انتظار نگه داشته است.

با این حال، با نگاهی بیشتر به آینده، پیش‌بینی‌های تورم صندوق بین‌المللی پول (IMF) نشان می‌دهد که با کاهش فشار قیمت‌ها تورم کاهش می‌یابد، اما مسیر کاهش تورم خالی از ریسک‌های ناشناخته نیست.

نمودار زیر پیش‌بینی تورم جهانی را بر اساس داده‌های چشم‌انداز اقتصاد جهانی در آوریل 2024 صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد.

پیش بینی تورم جهانی 2024

چشم انداز تورم صندوق بین المللی پول

پیش‌بینی می‌شود تورم پس از رسیدن به اوج 8.7 درصدی در سال 2022، به 5.9 درصد در سال 2024 کاهش یابد که نشان‌دهنده روندهای امیدوارکننده در میان رشد انعطاف‌پذیر جهانی است.

در حالی که تورم تا حد زیادی به دلیل کاهش قیمت انرژی و کالاها کاهش یافته است، تورم بالای مداوم خدمات چالش‌هایی را برای کاهش فشار قیمت‌ها ایجاد می‌کند. علاوه بر این، صندوق بین‌المللی پول خطر بالقوه تشدید درگیری در خاورمیانه را برجسته می‌کند که می‌تواند به شوک‌های قیمت انرژی و هزینه‌های حمل‌ونقل بالاتر منجر شود.

این تحولات می‌تواند بر سناریوهای تورم تأثیر منفی بگذارد و بانک‌های مرکزی را به اتخاذ سیاست‌های پولی سخت‌تر ترغیب کند. به طور کلی، پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2026، تورم جهانی به 3.7 درصد کاهش یابد که به طور قابل توجهی بالاتر از هدف 2 درصدی تعیین‌شده توسط چندین اقتصاد بزرگ است.

علاوه بر این، می‌توانیم شاهد واگرایی در مسیر تورم بین اقتصادهای پیشرفته و نوظهور باشیم. در حالی که پیش‌بینی می‌شود کشورهای ثروتمند تا سال 2026 نرخ تورم را نزدیک‌تر به هدف 2 درصدی ببینند، پیش‌بینی می‌شود که نرخ تورم در اقتصادهای نوظهور به 4.9 درصد برسد که به میانگین‌های قبل از همه‌گیری نزدیک‌تر خواهد شد.

بررسی تورم جهانی از 2019 تا 2026

در زیر، آخرین پیش بینی‌های صندوق بین المللی پول برای نرخ تورم جهانی تا سال 2026 نشان داده شده است:

منبع: visualcapitalist

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array