بر اساس اخبار، چت‌بات جدیدی وارد حوزه هوش مصنوعی شده است. اما به گفته گوگل، چت‌بات Bard نیز مانند رقیب خود، ممکن است به اشتباه بیفتد.

به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، معمولاً گوگل کمپانی‌ای نیست که در زمینه هوش مصنوعی و یا جستجو سعی کند از رقبای خود پیشی بگیرد و عقب افتادگی احتمالی خود را جبران کند، اما این بار این کمپانی تمام تلاش خود راکرده است تا به عموم نشان دهد که هنوز حرفی برای گفتن دارد.

گوگل رسماً یک چت‌بات جدید به‌نام Bard راه‌اندازی کرده که قصد رقابت با هوش مصنوعی محبوب این روزها، ChatGPT را دارد.

چت‌بات Bard، مثل ChatGPT به سوالات مختلف پاسخ می‌دهد و توانایی این را دارد که درباره هزاران موضوع مختلف با کاربر به روشی تقریبا انسانی به صحبت بپردازد. از نمونه عنوان‌های مطرح شده با این هوش مصنوعی، می‌توان به “فعالیت‌های پیشنهادی برای کودکی که به بولینگ علاقه‌مند است” و یا “20 کتاب پیشنهادی برای مطالعه در سال جاری” اشاره کرد.

هوش مصنوعی Bard درست مثل ChatGPT گاهی پاسخ‌هایی ارائه می‌دهد که اصلاً صحت و سقم آنها تایید نشده و صرفاً ساختگی هستند. نمونه‌ای که گوگل درباره این ایراد ارائه داده است، جابجا نام بردن از گیاه آپارتمانی مناسب برای پرورش در محیط خانه است.

الی کالینز، معاون بخش تحقیق و توسعه Bard در کمپانی گوگل، اعلام کرد: “این هوش مصنوعی صرفاً یک نمونه اولیه است و بی‌نقص نیست، و ممکن است گاهی پاسخ‌های اشتباه بدهد. اما به مرور زمان بهبود خواهد یافت.”

به گفته گوگل، Bard فعلاً بصورت آزمایشی در دسترس عده محدودی قرار دارد. کاربران می‌توانند از سراسر ایالات متحده و انگلستان برای شرکت در این دوره آزمایشی درخواست دهند.

 

Bard

 

دسترسی به چت‌بات هوش مصنوعی Bard

این چت‌بات از طریق صفحه اختصاصی خودش در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت و از صفحه معمول جستجوی گوگل متمایز است‌. این هوش مصنوعی برای هر سوال، سه پاسخ ایجاد می‌کند. چنین سیستمی برای تحت‌تاثیر قرار دادن کاربران طراحی شده اما در عین حال ممکن است باعث بروز مشکلاتی در پاسخ‌دهی شود.

گوگل در انتهای هر پاسخ ایجاد شده توسط Bard، سوالات پیشنهادی خود را نیز درج می‌کند. همچنین کاربران می‌توانند بعد از هربار صحبت با Bard، بازخوردهای خود درباره کیفیت پاسخگویی این چت‌بات را به گوگل ارائه دهند تا این کمپانی بتواند بر اساس داده‌های جمع‌شده، عملکرد هوش‌ مصنوعی خود را ارتقا داده و بهبود بخشد.

به گفته گوگل، کاربران آزمایشی این چت‌بات، این هوش مصنوعی را ابزار مناسبی برای تولید محتوای متنی یا ایده‌پردازی دانسته اند.

هم Bard و هم ChatGPT، هردو دارای پتانسیل بالا و انعطاف‌پذیری زیادی هستند، اما در عین حال در مراحل اولیه راه‌اندازی به‌شدت غیرقابل پیش‌بینی نیز هستند.
هردوی این چت‌بات‌ها، از هوش مصنوعی بر اساس مدل زبانی قدرتمندی بهره می‌گیرند و قادرند کلمات و جملات را شناسایی کرده و بر اساس دیتابیس وسیع خود مفهوم آنها را تشخیص داده و پاسخ مناسبی ارائه دهند.
چنین عملکردی، روش مناسبی برای تقلید مکالمه انسانی‌ است اما همزمان ممکن است باعث بروز مشکلاتی نیز شود. این چت‌بات‌ها ممکن است بر اساس الگوریتم‌های موجود، جواب‌های ساختگی را با لحنی کاملاً باورپذیر به کاربر ارائه دهند. همین ایراد بزرگ برای کاربرانی که در جستجوی اطلاعات مفید و صحیح هستند، به‌شدت چالش‌برانگیز و مشکل‌ساز است.

منبع: wired

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array