به گزارش ایران دکونومی و براساس داده‌های مرکز آمار ایران؛ در زمستان سال گذشته (1402)، نسبت اشتغال در کل کشور به طور میانگین 37.3 درصد بوده است. این نسبت در 16 استان کمتر و در 15 استان بالاتر از میانگین کل کشور بوده است. از میان این استان‌ها،‌ بالاترین نسبت اشتغال نزدیک به 46 درصد بوده که مربوط به استان زنجان است. پس از آن نیز استان‌های خراسان شمالی و یزد قرار گرفته‌اند. در سوی دیگر این طیف‌، استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و ایلام جای گرفته‌اند که کمترین نسبت اشتغال را به خود اختصاص داده‌اند.

در طول این یک سال (1402)، نسبت اشتغال در استان‌های خراسان شمالی و چهارمحال و بختیاری نسبت به سایر استان‌ها و با توجه به سال قبلتر (1402)، افزایش یافته است. این در حالی است که نسبت اشتغال در استان کهگیلویه و بویراحمد بیشترین کاهش را تجربه کرده است.

نسبت اشتغال نشان می‌دهد که چند درصد از افراد در سن اشتغال، شاغل هستند. هر چه این عدد به صد نزدیک‌تر باشد بهتر و هر چه به صفر نزدیک‌تر باشد بدتر است. این نسبت در کل کشور طی زمستان 1402 به سطح 37.3 درصد رسیده که نسبت به زمستان سال 1401 تقریبا 0.7 واحد درصد افزایش داشته است.

از میان استان‌های کشور، بالاترین نسبت اشتغال مربوط به زنجان بوده است. در این استان از هر 1000 نفر در سن اشتغال (15 ساله و بالاتر)، 458 نفر شاغل هستند. پس از استان زنجان، خراسان شمالی و یزد قرار گرفته‌اند که نسبت اشتغال در آن‌ها به ترتیب برابر با 41.9 درصد و 41.1 درصد است. تهران نیز نسبت 37.8 درصدی را به ثبت رسانده که نشان می‌دهد از هر 100 پایتخت‌نشین در سن کار، 37 نفر شغل دارند.

در سوی دیگر این طیف نیز استان‌های کمتر برخوردار مثل کهگیلویه و بویراحمد و ایلام قرار دارند که نسبت اشتغال در هر دوی آن‌ها 29.4 درصد است. یعنی در این دو استان از هر 100 نفر در سن کار، تنها نزدیک به 30 نفر شاغل هستند.

مقایسه نسبت اشتغال سال 1401 و 1402

ارقامی که تا کنون به آن‌ها اشاره شد، نسبت اشتغال استان‌ها در زمستان 1402 است. اگر این ارقام با زمستان 1401 مقایسه شود می‌تواند نشان دهد که در طول این یک سال، وضعیت اشتغال در استان‌ها چه تغییری کرده است.

این مقایسه نشان می‌دهد که نسبت اشتغال در زنجان، که بهترین وضعیت را نسبت به سایر استان‌ها داشت، نسبت به زمستان دو سال گذشته 1.2 واحد درصد افزایش یافته است.

بالاترین افزایش مربوط به خراسان شمالی است که نسبت اشتغال آن در بازه زمانی یاد شده 6 واحد درصد بالاتر رفته است. پس از آن نیز چهارمحال و بختیاری قرار گرفته که نسبت اشتغال آن 5.5 واحد درصد بهبود یافته است. در یک نگاه کلی، می‌توان گفت که نسبت اشتغال 22 استان در مقایسه با زمستان 1401 بهتر شده است و سایر استان‌ها با کاهش نسبت اشتغال روبرو بوده‌اند.

شدیدترین افت این نسبت در استان کهگیلویه و بویراحمد ثبت شده است. نسبت اشتغال در این استان 2.2 واحد درصد نسبت به مدت مشابه در سال 1401 کم شده است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array