به گزارش ایران دکونومی، تصمیم بر عدم انتشار آمار رسمی از قیمت مسکن به منظور حفظ آرامش در بازار و کنترل تورم اتخاذ شده است. اما هر بار که «قیمت مسکن» حبس می‌شود، برای فعالان این بازار این تصور بوجود می‌آید که «قیمت مسکن افزایش چشمگیر پیدا کرده است» و همین فرضیه اثر تورمی در صحنه معاملات می‌گذارد.

نکته اینجاست که حتی اگر هیچ آماری در خصوص مسکن و دیگر اقلام مورد نیاز منتشر نشود، مردمی که در جامعه حضور دارند، متوجه رشد قیمت ها می شوند و نمی توان چیزی را از چشم تیز آن ها پنهان داشت.

و به نظر می‌رسد تنها هدف دولت از عدم انتشار آمار قیمت مسکن، سرپوش گذاشتن روی کم کاری خود و عدم توانایی اش برای کنترل قیمت ها بوده است. البته این سکوت آماری برای مردم گران تمام شد و به افزایش هر چه بیشتر قیمت ها می‌انجامد.

اعلام رسمی قیمت مسکن باعث می‌شود که هم خریداران و هم فروشنده‌‌‌ها با اطلاع از آن، رفتار خود را متناسب با واقعیت‌‌‌ها و نه بر مبنای حدس، گمان و سلیقه، تنظیم کنند.

گزارش بانک مرکزی از تحولات مسکن شهر تهران در بهمن ماه ۱۴۰۲

بانک مرکزی روز گذشته «گزارش تحولات معاملات مسکن شهر تهران در ماه بهمن ۱۴۰۲» را منتشر کرد.

طبق گزارش بانک مرکزی از «میانگین قیمت مسکن ماه بهمن» حدود ۱.۵ میلیون تومان در مترمربع از «قیمت اعلامی توسط مرکز آمار» پایین‌تر است.

براساس گزارش بانک مرکزی، در بهمن ماه امسال متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان در تهران به ۷۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.

اما مرکز آمار پیشتر، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران را ۷۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام کرده بود.

براساس گزارش بانک مرکزی، قیمت واحدهای مسکونی در تهران از ابتدای ۱۴۰۲ تا پایان بهمن ماه، ۲۰ درصد افزایش قیمت پیدا کرده است.

در بهمن همچنین تورم ماهانه مسکن ۴ درصد اعلام شده است که این رشد مثبت ناشی از «اثر افزایش نرخ دلار بر روی انتظارات» و تحریک «خریدهای سرمایه‌ای ملک» بوده است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array