به گزارش ایران دکونومی، ثریا دارابی یکی از موفق‌ترین زنان ایران زمین و جزو سی زن پیشتاز جهان در دنیای تکنولوژی است. وی فارغ‌التحصیل رشته تاریخ هنر از دانشگاه جرج تاون بوده و از ثروتمندترین مدیران حوزه فناوری اطلاعات به شمار می‌آید. از بزرگ‌ترین دستاوردهای خانم دارابی، می‌توان به تأسیس کمپانی Zady و راه‌اندازی اپلیکیشن محبوب  Foodspotting اشاره کرد. این بانوی جوان در حال حاضر بیش از 30 میلیون دلار سرمایه دارد.

زندگینامه زنان موفق ثریا دارابی

زندگینامه ثریا دارابی

ثریا دارابی، سال 1362 (1983) در اهواز متولد شد. پدرش ایرانی بوده و مادرش اصالتی ایرلندی – آلمانی داشته است. یک برادر بزرگ‌تر دارد که فیلمساز است و خواهرش لیلا هم در نیویورک کار می‌کند. او دوران کودکی خود را در نیویورک گذرانده و آنجا بزرگ شده است. ثریا در رشته تاریخ هنر در دانشگاه جرج تاون درس خواند. جرج تاون یک دانشگاه خصوصی در ایالات متحده آمریکا می‌باشد.

ثریا دارابی مدرک تاریخ هنر خود را در سال 2005 از دانشگاه جورج‌تاون گرفت و بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی، یکی از مدیران بازاریابی نیویورک‌تایمز شد. آن زمان او ۲۳ سال داشت و جوان‌ترین مدیر مشارکت‌های دیجیتال و رسانه‌های اجتماعی در نیویورک‌تایمز محسوب می‌شد. کار او مدیریت بازاریابی نیویورک‌تایمز بود یعنی بین وب‌سایت‌ها و شرکت‌های معروف و وب‌سایت نیویورک‌تایمز پل ارتباطی ایجاد می‌کرد. این کار را یک سال و سه ماه ادامه داد تا اینکه به‌عنوان مدیر بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و ارتباطات دیجیتال این روزنامه انتخاب شد. در این زمان آنها به مدیران ارشد یاد می‌دادند چطور از شبکه اجتماعی مثل یوتیوب و فیس‌بوک برای رشد برندشان استفاده کنند.

ثریا دارابی مدتی به عنوان مدیر بخش محصول در drop.io کار کرده که یک سرویس مشارکت آنلاین و در حال حاضر متعلق به فیسبوک است. در سال 2009، او برنامه Foodspotting را راه‌اندازی کرد که یک راهنمای محلی در حوزه آشپزی است و از سوی اپل و مجله اینترنتی Wired به عنوان «اپلیکیشن برتر سال» اعلام شد.

دستاوردهای ثریا دارابی

از دستاوردهای ثریا دارابی به عنوان یکی از موسسین Zady.com ترکیب کردن تجارت الکترونیک، محتوای غنی رسانه‌ای و ارائه یک تجربه خرید متفاوت و خارق‌العاده به شکل کاملاً یکپارچه است. این وبسایت به کاربران خود نشان می‌دهد لباس‌هایشان چطور و به چه شکل تهیه می‌شوند. و در عین حال کالاهایی زیبا با کمترین تاثیر منفی روی محیط‌زیست را در کنار قیمت‌های عالی و تولید سریع ارائه می‌دهد.

موفقیت دیگر ثریا دارابی به برنامه Foodspotting باز می‌گردد که به شکل رسمی سال 2010 به راه افتاد. این اپلیکیشن بر اساس این ایده شکل گرفت که افراد دوست دارند تصویر غذاها و خوراکی‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند، اما این کار همیشه آسان نیست و جهت مشخصی هم ندارد. ثریا دارابی در سفری که به ژاپن داشت با خوراکی‌های متفاوت و جذابی روبه‌رو شد و از آن‌ها عکاسی کرد، اما در بازگشت از سفر دیگر مطمئن نبود نام خوراکی آمده در هر تصویر چیست یا آن را کجا چشیده است. به همین دلیل، دارابی و یکی از دوستان او تصمیم به ساخت برنامه‌ای گرفتند که کار را برای علاقمندان به غذا آسان می‌کرد. جای تعجب ندارد که Foodspotting با استقبال خوب مخاطبین روبه‌رو شد و در همان سال اول فعالیت در لیست 50 وبسایت برتر مجله تایم قرار گرفت و مجله Travel+Leisure هم آن را به عنوان یکی از برنامه‌های ضروری و فوق‌العاده برای سفر انتخاب کرد.

در حال حاضر ثریا دارابی بیشتر به سرمایه‌گذاری اولیه در شرکت‌های رسانه‌ای نوپا و مدرن که در حوزه رسانه‌ها فعال هستند، علاقه نشان می‌دهد. سرمایه‌گذاری او اغلب به هدف کمک به شرکت‌هایی انجام می‌شود که در مراحل اولیه‌ی طراحی قرار دارند و کمک خارجی می‌تواند شرایط را به نفع آن‌ها تغییر دهد. برخی از شرکت‌هایی که دارابی این نوع سرمایه‌گذاری را در آن‌ها انجام داده عبارتند از Contently، Reserve، GlamSquad، Casper، Brit & Co، Laxmi، Refresh و Hullabalu.

دارابی اطلاعات فوق‌العاده‌ای در رابطه با مصرف‌گرایی دیجیتال و استفاده از تکنولوژی به هدف ارتقای کارایی، اعتبار و رشد دارد. استراتژی‌هایی که او برای دیجیتالی کردن نیویورک‌تایمز به کار بست هنوز هم در حال استفاده هستند و هنوز هم نتایج موفقیت آمیزی را نشان می‌دهند. در سال 2014، دارابی به عنوان یکی از «رهبران جوان سازمان اقتصادی جهان» انتخاب شد و از آن زمان بارها به سخنرانی در این سازمان پرداخته است. مجله‌ Fast Company نیز در شماره‌ای که به «خلاق‌ترین افراد حوزه‌ تجارت» اختصاص یافته بود، تصویر دارابی را روی جلد خود قرار داد.

به پاس خدمات دارابی در حوزه رسانه‌های تازه وکارآفرینی، تصویر او روی جلد مجله‌ی آنلاین Brandweek رفت.

در سال 2012، مجله Inc او را یکی از «30 مدیر برتر زیر 30 سال» در جهان اعلام کرد و مجدداً در سال 2015، مجله‌ی Fortune او را یکی از «40 مدیر برتر زیر 40 سال» خواند. دارابی در هیات مدیره‌ دیجیتال جنرال الکتریک عضو بوده و در حوزه استراتژی‌های دیجیتالی/موبایلی/اجتماعی به مدیران شرکت‌های مختلفی، از دیزنی گرفته تا تایم، مشاوره می‌دهد.

فعالیت و زندگی روزمره ثریا دارابی

ثروتمندترین زنان ایران

ثریا دارابی هر روز ساعت ۶ از خواب بیدار می‌شود، ورزش می‌کند و ترجیح می‌دهد ساعاتی از روز را شمع روشن کرده و به مدیتیشن بپردازد. برنامه کاری او از اولین جلسه صبح شروع می‌شود که معمولاً ۸:۳۰ است. مثلاً با مؤسس یک شرکت جلسه می‌گذارد تا در مورد پروژه‌های احتمالی با هم مشورت کنند یا اینکه نیروی مناسبی را به او معرفی کند. علاقه او به سرمایه‌گذاری و حمایت از شرکت‌های جدید افزایش‌یافته و تقریباً هر استارتاپی که روی آن سرمایه‌گذاری کرده و حمایت مالی نموده، موفق ظاهر شده است. این حوزه نه فقط به لحاظ سرمایه‌گذاری بلکه به لحاظ مشاوره در مورد بازاریابی و استراتژی‌های رشد هم برای او جذاب بوده است.

خانم دارابی مهم‌ترین مسئله و مشکل خود را مدیریت زمان دانسته است. تخمین زمان بین جلسات برایش آسان نیست و همیشه یا زود می‌رسد یا دیر. منشی هم ندارد، ظاهراً به این دلیل که تاکنون منشی خوبی پیدا نکرده است. چیزی که او در ارتباط با کارش بسیار می‌پسندد این است که می‌تواند به سفر برود، با افراد فوق‌العاده آشنا شود و با مدیرانی کار کند که مصمم و بااراده هستند. او می‌گوید بهترین اتفاقی که می‌تواند برایم بیفتد، گرفتن یادداشت یک مدیر یا مؤسس است که در آن توضیح داده کاری که با هم دنبال می‌کردیم، به موفقیت رسیده است. حتی خبر گرفتن از موفقیت‌های کوچک هم برای من ارزشمند است.

سخن آخر

گاهی فقط یک ایده و یک ذهن خلاق می‌تواند دنیایی از اتفاقات خوب و خارق‌العاده را به روی شما بگشاید و شما را در مسیر موفقیت قرار دهد و بنا نیست که مسیرهایی که انسان‌ها را به موفقیت می‌رساند یکی و شبیه به هم باشد و مصمم بر این باشیم که جز آن مسیر؛ موفقیت از راه دیگری کسب نمی‌شود.

بیوگرافی ثریا دارابی می‌تواند نشان‌دهنده قدرت اندیشه و خلاقیت زنان در حوزه تکنولوژی باشد و نشان می‌دهد که زنان می‌توانند پابه‌پای مردان قدرتمند ظاهر شوند.

قطعاً توانایی‌ها و استعدادهای افراد با هم فرق می‌کند و ازاین‌رو مسیر رسیدن به اهداف  نیز متفاوت است. اما آنچه در رسیدن به موفقیت نقطه مشترک بین افراد است، چیزی جز تلاش مستمر نیست؛ پس بهتر است همیشه به یاد داشته باشید یک‌شبه چیزی به دست نمی‌آید و اصلی‌ترین لازمه رسیدن به موفقیت در کنار تلاش و پشتکار، صبر است.

همچنین بخوانید:

زنی که ۲ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کرد

مهین افشار؛ اولین زن تاجر ایرانی

موفق‌ترین کارآفرین زن ایرانی کیست؟

«پریسا تبریز»، شاهزاده امنیت گوگل و موفق‌ترین زن ایرانی در حوزه فناوری

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array