به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، فولاد یکی از اجزای حیاتی صنعت و اقتصاد مدرن است که برای ساخت ساختمان‌ها، خودروها و بسیاری از لوازم و زیرساخت‌های دیگر که در زندگی روزمره ما استفاده می‌شود، ضروری است.

چین بزرگترین تولید کننده فولاد جهان است و تقریباً نیمی از کل تولید جهان را به خود اختصاص داده است. دیگر کشورهای بزرگ تولید کننده عبارتند از ژاپن، هند، روسیه، کره جنوبی و ایالات متحده؛ در حالی که چین سالانه میلیون‌ها تن فولاد تولید می‌کند، کشورهایی مانند هند و اندونزی نیز از تولیدکنندگان بزرگ فولاد به حساب می‌آیند.

چین چندین سال است که موقعیت خود را در صدر جدول تولید کنندگان فولاد حفظ کرده است. تسلط چین در این صنعت جهانی را می‌توان به قابلیت‌های تولیدی گسترده، توسعه زیرساخت‌های قوی و تقاضای داخلی قوی آن نسبت داد. بخش استیل چین نقش مهمی در حمایت از صنایع مختلف از جمله ساخت و ساز، خودروسازی، زیرساخت‌ها و تولید دارد. سرمایه‌گذاری مستمر این کشور در فناوری، کارایی تولید و نوآوری، به جایگاه آن به عنوان تولید کننده پیشرو در مقیاس جهانی کمک کرده است.

در این میان، کشورهای دیگری مانند آلمان به دلیل قابلیت‌های تکنولوژیکی خود در مقایسه با سایر کشورها که بیشتر به فولادهای پایه برای مصالح ساختمانی متکی هستند، بر روی انواع تولیدات تخصصی درجه یک متمرکز هستند. علاوه بر معیارهای متفاوت ظرفیت تولید بین کشورهای مختلف، فرآیندهای تولید متفاوتی بسته به در دسترس بودن منابع و نیازهای بازار به کار گرفته می‌‌شود.

بزرگترین تولیدکنندگان فولاد جهان کدامند؟

براساس جدول بالا، ده تولیدکننده بزرگ فولاد جهان عبارتند از: چین، هند، ژاپن، آمریکا، روسیه، کره جنوبی، ترکیه، آلمان، برزیل و ایران. تولید فولاد در سال 2022 کاهش قابل توجهی را نسبت به 1960 میلیون تن پس از همه‌گیری در سال 2021 نشان داد؛ کاهش سالانه 4.2 درصدی که بزرگترین کاهش از سال 2009 و قبل از آن، 1991 است.

این کاهش شامل بسیاری از تولیدکنندگان برتر جهان شد و تنها سه کشور از پانزده کشور برتر یعنی هند، ایران و اندونزی تولید سالانه خود را افزایش دادند. بسیاری از دیگر کشورهای تولیدکننده برتر فولاد شاهد کاهش تولید سالانه بیش از 5 درصد بوده‌اند و تولید ترکیه، ایتالیا، تایوان و ویتنام همگی به مقادیر دو رقمی کاهش یافت.

حتی بزرگترین کشور تولیدکننده فولاد جهان، چین، کاهش متوسط 2 درصدی را تجربه کرد که به دلیل تولید بزرگ این کشور به 19.8 میلیون تن کاهش یافت، که بیشتر از تولید بسیاری از کشورهای دیگر در یک سال است.

علیرغم اینکه هند، دومین تولیدکننده بزرگ جهان بوده و تولید خود را 5.3 درصد افزایش داده است، تولید فولاد این کشور اندکی به بیش از یک دهم استیل تولید شده توسط چین می‌باشد.

منبع: wisevoter ، visualcapitalist

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array