به گزارش ایران دکونومی،دلار یکی از ارزهایی می‌باشد که بادقت بالا چاپ می‌شود، و جعل آن نیز بسیار دشوار است.

اگر برای خرید دلار اصل دچار شک و تردید هستند و از اصل بودن دلار مطمئن نیستند، برای تشخیص دلار اصل از تقلبی روش هایی وجود دارد. مانند تست لمسی، تست آب یا تست نور و بسیاری از تست‌های دیگر وجود دارد.

دلار در حال حاضر به صورت هفت اسکناس یک، دو، پنج ۱۰، ۲۰، ۵۰ و ۱۰۰ دلاری چاپ می شود که همه شان دارای هفت فاکتور امنیتی هستند.

بررسی ظاهری: دلارهای واقعی از کاغذ کتان با ضخامت و بافت مخصوصی ساخته شده‌اند. دلارهای تقلبی معمولا از کاغذ معمولی یا نازک‌تر با بافت نامنظم ساخته می‌شوند.

چاپ: چاپ روی دلارهای واقعی با وضوح و ظرافت بالا انجام شده و چاپ روی دلارهای تقلبی ممکن است تار، محو یا ناهموار باشد. در اسکناس های تقلبی گوشه های اعداد و شکل ها به شکل گرد چاپ می شوند و دارای وضوح و دقت کافی نیستند اما در دلار اصل گوشه های اعداد و شکل ها دارای نوک تیزی هستند. پایین بودن کیفیت پرینتر ها سبب می شود که چاپ این تیزی ها با وضوح و دقت کافی نباشد.

رنگ: رنگ‌های روی دلارهای واقعی زنده و طبیعی هستند. رنگ‌های روی دلارهای تقلبی ممکن است کدر، مصنوعی یا ناهمگون باشند.

موارد امنیتی: دلارهای واقعی دارای چند ویژگی امنیتی هستند، مانند نوار و نخ امنیتی، تصاویر پنهان و جوهر تغییر رنگ. دلارهای تقلبی معمولا فاقد این ویژگی‌ها هستند یا این ویژگی‌ها در آنها به درستی اجرا نشده‌اند.

در صورتی که اسکناس را در مقابل نور بگیرید می توانید یک نوار امنیتی درون آن مشاهده نمایید. نوارامنیتی زیر نور فرابنفش رنگ متفاوت و درخشانی با بقیه نقاط اسکناس دارد. نخ امنیتی اسکناس ۵ دلاری آبی، ۱۰ دلاری نارنجی، ۲۰ دلاری سبز، ۵۰ لاری زرد و ۱۰۰ دلاری صورتی خواهد بود. اگر اسکناس زیر فرابنفش سفید بماند پس دلار تقلبی است.

تصویر رییس جمهور موردنظر در قسمت سفید رنگ اسکناس وجود دارد که در نور می توانید او را ببینید.

اگر اسکناس اصل ۱۰۰ دلاری را کج کنید عدد ۱۰۰ در گوشه پایین سمت راست روی اسکناس از رنگ مسی به سبز تغییر می کند.

لمس کردن: دلارهای واقعی به‌دلیل ضخامت و بافت مخصوص کاغذشان، هنگام لمس‌کردن حس Rough و سختی دارند. دلارهای تقلبی معمولا نرم‌تر و شل‌تر هستند.

نور تاباندن: اگر دلار را مقابل نور نگه دارید، باید برخی از تصاویر و نوشته‌ها در پشت اسکناس به‌صورت شفاف دیده شوند. در دلارهای تقلبی، این تصاویر و نوشته‌ها به‌طور کامل قابل مشاهده نیستند.

تکراری نبودن شماره سریال ها: چاپ اسکناس های تقلبی با شماره سریال های مختلف کار سختی است بنابراین بیشتر اسکناس های تقلبی با شماره سریال هاییکسان چاپ می شوند. برای تشخیص اسکناس اصل از تقلبی می توان از این ویژگی استفاده کرد و با بر زدن اسکناس ها شماره سریال ها را کنترل کرد تا همه از یک نوع نباشند. در صورتی که دسته اسکناس کاملا نو باشد شماره سریال ها از ۰۰ تا ۹۹ خواهند بود و اگر نو نباشند نیز به صورت تصادفی می باشند.

رنگ و شماره سریال یکسان در دو طرف اسکناس: دو شماره سریال یکسان در دو طرف اسکناس ۱۰۰ دلاری به رنگ سبز چاپ شده است. اگر این دو رنگ غیریکسان باشند، دلار تقلبی است.

حاشیه اسکناس: حاشیه اسکناس در دلار تقلبی به طور معمول ناهموار، تار و شکسته است اما در دلار اصل با طرح خاصی چاپ شده است.

استفاده از آهنربا: برای تشخیص اسکناس اصل از نوع تقلبی آن به نقاط پر جوهر اسکناس دلار یک آهنربای قوی نزدیک کنید ، اگر اسکناس اصل باشد، جوهر اسکناس به علت داشتن ذرات بسیار ریز آهن جذب آهنربا می شود.

براق بودن یکی از عددها: یکی از عدد های نوشته شده ۱۰۰، ۵۰، ۲۰ و … در هر چهار گوشه اسکناس دلار حالت طلاکوب و براق دارد و در مقابل نور برق می زند.

برجسته بودن برخی نوشته ها: برخی از نوشته های اسکناس های ۱۰۰ دلاری برجسته هستند. عبارت United States of America در اسکناس ۱۰۰ دلاری برجسته است.

استفاده از دستگاه‌های تشخیص اسکناس:  بهترین روش تشخیص اسکناس تقلبی از اصلی، دستگاه های سورتر پولشمار می باشند.این دستگاه های گران هستند و تهیه آن برای مصارف خانگی و یا کسب و کار های کوچک بصرفه نمی باشد. این دستگاه‌های با استفاده از فناوری‌های مختلف، می‌توانند به‌طور دقیق دلارهای تقلبی را شناسایی کنند.

 به منظور جلوگیری از به مخاطره افتادن اموال و دارایی‌های خود، جهت انجام امور ارزی و تأمین نیازها و مصارف ارزی صرفاً به شعب ارزی بانک‌ها و شرکت‌های صرافی مجاز که اسامی آنها در پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مرکزی به نشانی www.cbi.ir درج شده است، مراجعه کنید. تا متحمل عواقب و زیان‌های ناشی از خرید اسکناس تقلبی در بازار غیررسمی نشوند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array