به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، قیمت نفت به پایین‌ترین حد خود در تقریباً سه ماه گذشته رسیده است و کاهش قابل توجهی در نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) و برنت مشاهده می‌شود. این رکود منعکس کننده ترکیبی از افزایش عرضه، کاهش تقاضا، و شاخص های اقتصادی چالش برانگیز است که همگی به چشم انداز نزولی در کوتاه مدت اشاره دارند.

هفته گذشته، معاملات آتی نفت خام سبک به 78.11 دلار رسید که 5.74 دلار یا 6.85 درصد کاهش داشت.

تحلیل نفت 16 اردیبهشت

شاخص های اقتصادی و تاثیر آن بر بازار

بازارهای نفت متحمل شدیدترین زیان هفتگی خود در سه ماه اخیر شدند که ناشی از داده‌های شغلی ناامیدکننده آمریکا و عدم اطمینان در مورد سیاست‌های نرخ بهره فدرال رزرو بود. تصمیم اخیر فدرال رزرو برای حفظ نرخ بهره به نگرانی‌های مداوم در مورد تورم و ثبات اقتصادی اشاره دارد. نرخ های بهره بالا معمولاً دلار را تقویت و نفت را برای دارندگان ارزهای دیگر گران می‌کند که این موضوع در نهایت به طور بالقوه تقاضا را کاهش می‌دهد.

عوامل عرضه و تقاضا

افزایش غیرمنتظره ذخایر نفت خام آمریکا با افزایش قابل توجه 4.91 میلیون بشکه‌ای، به شدت با کاهش پیش بینی شده مغایرت دارد. این افزایش عرضه، همراه با افزایش اخیر تولید نفت خام آمریکا به 13.15 میلیون بشکه در روز، نشان از مازاد عرضه در بازار دارد. چنین شرایطی معمولا با پیشی گرفتن عرضه از تقاضا منجر به کاهش قیمت می‌شود.

تأثیرات ژئوپلیتیک و استراتژی اوپک پلاس

تنش‌های ژئوپلیتیکی مربوط به خاورمیانه کاهش یافته است زیرا هر دو طرف آتش بس را در نظر گرفته و در حال مذاکره هستند. علاوه بر این، در نشست بعدی اوپک پلاس که برای اول ژوئن 2024 برنامه ریزی شده است، ممکن است کاهش تولید داوطلبانه تمدید شود، البته در صورتی که تقاضا برای نفت افزایش نیابد. چنین تصمیمات استراتژیکی بسیار مهم هستند زیرا مستقیما بر عرضه بازار تأثیر می گذارند و به طور بالقوه قیمت نفت را تثبیت یا افزایش می‌دهند.

پیش بینی بازار: چشم انداز نزولی با پتانسیل تغییر روند

چشم انداز بازار نفت در حال حاضر با افزایش عرضه و تضعیف تقاضای ناشی از سیاست‌های اقتصادی، محتاطانه نزولی است. با این حال، فرصت‌هایی برای معامله‌گران تکنیکال صعودی وجود دارد، به خصوص اگر قیمت‌ها وارد منطقه اصلاحی در 76.91 تا 74.49 دلار شوند. این منطقه برای معامله گرانی که بر نقاط ورودی دقیق در بازار متمرکز هستند، بسیار مهم است؛ چرا که نشان دهنده احتمال یک بازگشت بالقوه کوتاه مدت در صورت تحولات مثبت اقتصادی یا شرایط ژئوپلیتیکی مطلوب است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: fxempire

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array