شنبه ۸ اردیبهشت
لیلا درخشان 7 دقیقه 7 بهمن 1402

نخستین همایش ملی قند پارسی

نخستین همایش ملی قند پارسی

نخستین همایش ملی قند پارسی با هدف پاسداری از زبان و ادبیات فارسی و ارتقای نقش و کارکرد آن در عرصه تبلیغات، در تاریخ ۲ بهمن ۱۴۰۲ در تالار رودکی تهران برگزار شد.

به گزارش ایران دکونومی، دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس قوانین بالادستی از جمله بندهای ۱۶ و ۲۱ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و قانون ممنوعیت به‌کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه با هدف پاسداری از زبان و ادبیات فارسی و ارتقای نقش و کارکرد آن در عرصه تبلیغات، نخستین همایش ملی قند پارسی را در تاریخ ۲ بهمن ۱۴۰۲ در تالار رودکی تهران برگزار نمود.

فهرست محتوا

تیزر همایش قند پارسی

همایش قند پارسی اقدامی ترویجی برای پاسداشت زبان فارسی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش قند پارسی

«محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه همایش قند پارسی، درباره ممانعت از برگزاری نمایشگاه ‌هایی که از زبان غیر فارسی استفاده می‌کنند، گفت: حتما باید قانون را اجرا کنیم و هنوز شاهد برگزاری نمایشگاه‌هایی هستیم که خط فارسی را پاس نمی‌دارند.

برای مشاهده ویدیو مصاحبه با محمد مهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) اینجا را کلیک کنید.

جهان ما ایرانیان، زبان فارسی است

فرشاد مهدی پور همایش قند پارسی

جهان ما ایرانیان، زبان فارسی است و در کشور ما نقش یک تار و پود پیچیده را بازی می‌کند. زبان فارسی در هیچ دوره‌ای با زور و سرنیزه پیش نرفته و بقای ایران بر تار و پود زبان فارسی استوار شده است.

حوزه نظارت مشتمل بر حمایت، هدایت و نظارت است. بخش حمایتی که می‌تواند جنبه تشویقی و تدوینی داشته باشد، بر جنبه‌های ممانعتی غلبه دارد. این رویداد برای نشان دادن ظرفیت حوزه تبلیغات است و دوم اینکه با تشویق کردن انرژی به این حوزه داده شود.

برای مشاهده ویدیو مصاحبه با فرشاد مهدی‌پور، معاون اطلاع رسانی و تبلیغات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اینجا را کلیک کنید.

محور اصلی ارتباط‌گیری در تبلیغات؛ دو بخش کلامی و بصری

شاهین ترکمن داور نخستین همایش قند پارسی

محور اصلی ارتباط‌گیری در تبلیغات به دو بخش کلامی و بصری تقسیم می‌شود و محور هر پیامی ادبیات فارسی است. استفاده درست از ادبیات فارسی و امکانات و ظرفیت‌های آن باعث توسعه خطوط ارتباطی می‌شود که تبلیغات یکی از زیرگروه‌های آن است.

در بخش فرهنگی؛ فرهنگ آمیخته ی فرهنگی است که بخشی از فرهنگ ملی ما مثل ایرانی بودن و زیرگروه های آن مثل ادبیات فارسی نشات می‌گیرد. بخش دیگری از فرهنگ که از اسلام و مذهب است و بخشی از آن قومیگری است و بخش دیگر ارتباط ما با کشورهای همسایه است.

برای مشاهده ویدیو مصاحبه با شاهین ترکمن (ناشر و فعال تبلیغاتی) و عضو هیات داوران نخستین همایش قند پارسی اینجا را کلیک کنید.

در بحث هویت ملی دو اصل وجود دارد؛ اصل سرزمین و اصل فرهنگ

ایرج قره داغی داور قند پارسی

به طور کلی، در بحث هویت ملی دو اصل وجود دارد؛ اصل سرزمین و اصل فرهنگ. وقتی از واژه هویت حرف میزنیم باید قومیت و جغرافیا را در نظر داشته باشیم. وقتی به این دو مولفه توجه داشته باشیم، خواهیم توانست در حوزه تبلیغات بر  مخاطب اثر داشته باشیم؛ اینجاست که نقش زبان کاملا مشخص می‌شود. زبان فارسی به عنوان زبان مشترک ایرانیان، نقش پیش برنده‌ای در تبلیغات دارد.

در بخش مسئولیت‌های اجتماعی انتظار می‌رود صاحبان کالاها و خدمات، صرفا وظیفه ارائه خدمت را برعهده نگرفته و وظیفه کمک به جامعه هدف را نیز برعهده گیرند؛ چرا که ممکن است ما در حوزه محیط زیست با چالش روبرو باشیم یا بحران آب که چالش اساسی کشور است یا مصرف انرژی، حقوق همسایه، کمک به همنوع، بیماران و افراد مسن که در همگی این موارد نیاز به فرهنگ سازی داریم و فعالین حوزه تبلیغات می‌توانند در این زمینه‌ها و در حوزه ملی نقش خود را ایفا نمایند.

ویدیو مصاحبه با ایرج قره‌داغی (معاون دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) و عضو هیات داوران نخستین همایش قند پارسی را اینجا ببینید.

زبان فارسی به ما ظرفیت خلق عبارات و کلمات جدید را داده

فواد تجلی همایش قند پارسی

ما زبان بسیار غنی داریم که در طول تاریخ به ما رسیده و در طی سالها دستخوش تغییرات فرهنگی نشده و اصالت خود را حفظ کرده است. این زبان به ما ظرفیت خلق عبارات جدید و کلمات جدید داده است؛ علاوه بر این در اشعارمان فرصت خلق مفاهیم جدید را داریم که در تبلیغات بسیار موثر است.

ویدیو مصاحبه با «فواد تجلی» طراح تبلیغاتی برای طرح تبلیغاتی گروه صنعتی «انتخاب الکترونیک» و از برگزیدگان نخستین همایش قند پارسی اینجا را کلیک کنید.

هدف از همایش قند پارسی؛ تمرکز و توجه به زبان فارسی به عنوان یک ابزار مهم انتقال فرهنگ

فائزه گلستانی داور قند پارسی

از سال 2000 میلادی ارتباط تولید کننده و مصرف کننده صرفا یک ارتباط اقتصادی نبوده بلکه فرهنگی و اجتماعی بوده است؛ لذا مردم شناسان، فرهنگ شناسان، زبان شناسان و جامعه شناسان باید ارتباط خود را با فعالین حوزه تبلیغات، بازاریابی و اطلاع رسانی بیشتر کنند. رویکرد همایش قند پارسی، تمرکز و توجه به زبان فارسی به عنوان یک ابزار مهم انتقال فرهنگ بوده است؛ تا بتواند فعالین دو بخش تبلیغات و زبان شناسان را در کنار هم قرار داده و نیازهای آنها را به یکدیگر معرفی کنند.

مسئولیت اجتماعی یکی از بخش‌های مهم صنعت و تجارت ماست که ارتباط تولید کننده و مصرف کننده را مستحکم و شکل دهی می‌کند.

ویدئو مصاحبه با فائزه گلستانی (مدرس دانشگاه و پژوهش‌گر حوزه روابط‌ عمومی) را اینجا ببینید.

فرد و جامعه برای برآوردن نیازهای خود فرهنگ می‌سازد

مهدی نجفی داور قند پارسی

فرد و جامعه برای برآوردن نیازهای خود فرهنگ می‌سازد. فرهنگ معنوی که همان نگرش‌های ماست، از طریق فرهنگ مادی که همان صنایع فرهنگی، تبلیغات و زبان هست به نسل بعد منتقل می‌شود.

ارتباط بین تبلیغات و زبان به شکلی است که زبان به عنوان ظرف فرهنگ و انتقال فرهنگ به نسل بعدی عمل می‌نماید و تبلیغات هم به همین صورت؛ از طریق زبان و تبلیغات با مخاطب ارتباط برقرار می‌شود و در واقع پیام از طریق تبلیغات است که به جامعه هدف منتقل می‌گردد. از آنجا که زبان انتقال دهنده فرهنگ است لذا پاسداشت آن اهمیت می‌یابد.

ویدئو مصاحبه با مهدی نجفی (جامعه شناس فرهنگی) و از اعضای هیات داوران نخستین همایش قند پارسی را اینجا ببینید.

یکی از مسئولیت های هر ایرانی حفاظت از هویت ملی است

شورای سیاست گذاری همایش قند پارسی

یکی از مسئولیت‌های هر ایرانی حفاظت از هویت و کاربرد ظرفیت‌های آن برای پیشبرد منافع ملی است. در حوزه تجارت و اقتصاد ما در جغرافیایی زندگی می‌کنیم که تعداد زیادی از کشورهای اطراف، زبان و هویت مشترکی با ما دارند.

اگر بتوانیم از این سرمایه زبانی به شکل مطلوب استفاده و محصولات با کیفیت خود را بر مبنای این هویت تبلیغ کنیم، می‌توانیم در بازارهای منطقه‌ای حضور موثری داشته باشیم. این سرمایه مشترک زبانی باعث می‌شود افراد در ناخودآگاه تمایل بیشتری دارند کالایی را استفاده کنند که برایشان ملموس‌تر است.

ویدئو مصاحبه با کمالی، عضو شورای سیاست گذاری نخستین همایش قند پارسی را اینجا ببینید.

خط و زبان پارسی در ایران از غنی‌ترین و قدیمی‌ترین‌ زبان‌ها در دنیاست

سعید میرشاهی داور قند پارسی

زبان فارسی میراث ملی ماست ولی آن طور که بایسته و شایسته است در تبلیغات نمود آن چنانی ندارد. از 25 سال گذشته که بحث ممنوعیت به کارگیری لغات بیگانه مطرح شد همواره تلاش شده است که فعالیتهایی برای پاسداشت زبان فارسی در بخش تبلیغات صورت گیرد.

برای پیمایش پیروزمندانه مسیر پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات، فن و صنعت تبلیغات، سیاستگذاران و مجریان قانون، مدیران کانون‌های تبلیغاتی، سفارش‌دهندگان تبلیغات مانند تولیدکنندگان و ارائه‌‌دهندگان محصولات و خدمات، مالکان رسانه‌، تولیدکنندگان محتوا به‌ویژه تبلیغ‌نویس‌ها و گرافیست‌ها، صاحب‌نظران، نقادان و تمام ذی‌نفعان، ضمن توجه به شاخص سهم تبلیغات در بازار و اقتصاد ایران، باید کفه دیگر ترازو یعنی مقوله فرهنگ را با حفظ اصالت زبان و خط فارسی ملاک قرار دهند؛ اقدامی که برخی نشان‌های خارجی، بهتر و هوشمندانه‌تر از تبلیغ‌کنندگان داخلی و تولیدکنندگان ایرانی انجام می‌دهند!

ویدیو مصاحبه با آقای سعید میرشاهی (فعال رسانه‌ای و تبلیغات) و عضو هیات داوران نخستین همایش قند پارسی را اینجا ببینید.

زبان‌، رکن اساسی هویت در انسجام و وحدت ملی است ​

عبدالرضا علی پناه قند پارسی

زبان پارسی یکی از شاخصه‌های هویت ملی ایرانی است و ضرورت دارد در تبلیغات تجاری از زبان معیار پارسی حداکثر استفاده انجام‌ پذیرد. پارسی‌نویسی و پارسی‌گویی درست در حوزه تبلیغات یکی از اهداف همایش قند پارسی است. باید بتوانیم از واژگان درست زبان پارسی در تبلیغات تجاری استفاده و آن را نهادینه کنیم.

زبان به عنوان یکی از عناصر مهم هویت ملی نقش مهمی در هویت فرهنگی دارد. ما باید بتوانیم از رسانه تبلیغات به عنوان یک رسانه تاثیرگذار استفاده درستی کنیم تا بتوانیم زبان پارسی را پاس بداریم.

ویدئو مصاحبه با عبدالرضا علی‌پناه (معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران) و عضو هیات داوران نخستین همایش قند پارسی را اینجا ببینید.

کارکرد زبان فارسی در بخش تبلیغات چندان مطلوب نیست

مسعود اسدی همایش قند پارسی

کارکرد زبان فارسی در بخش تبلیغات چندان مطلوب نیست. عدم هماهنگی سازمان‌های زیربط باعث شده نکاتی در آگهی‌های تبلیغاتی رعایت نشده و ناهماهنگی هایی بوجود آید. امید است که با استفاده از چنین همایش‌هایی این مشکلات مرتفع شود.

کارکرد همایش یک نوع ریل‌گذاری برای سیاست‌های بعدی هست. ما شاخص‌گذاری می‌کنیم که در رابطه با آگهی‌ها چه اتفاقی باید بیفتد.

ویدئو مصاحبه با مسعود اسدی (نماینده دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) و عضو هیات داوران نخستین همایش قند پارسی را اینجا ببینید.

برگزیدگان اولین همایش قند پارسی

«مجید دوخته چی زاده» مدیر مسئول کانون آگهی و تبلیغاتی مبلغان برای انتشار و ترجمه کتاب‌های تبلیغاتی به زبان فارسی

«شاهین ترکمن» مدیر مسئول کانون آگهی و تبلیغاتی سینه برای انتشار و ترجمه کتاب‌های تبلیغاتی به زبان فارسی

«مریم شفیعی» مدیر مسئول کانون آگهی و تبلیغاتی ایران نوین برای طرح‌های تبلیغاتی سکوی «باسلام»

«هادی مظفری» طراحی تبلیغاتی برای طرح تبلیغاتی با عنوان «پایدار نماند مال بی تجارت»

روابط عمومی بانک تجارت برای طرح تبلیغاتی با عنوان «پایدار نماند مال بی تجارت»

«فواد تجلی» طراح تبلیغاتی برای طرح تبلیغاتی گروه صنعتی «انتخاب الکترونیک»

«محمدیوسف فراهانی» مدیر هنری علی بابا برای خلاقیت در طرح‌های تبلیغاتی فضای مجازی

«امید جلوداریان» خبرنگار حوزه پاسداشت زبان فارسی برای ترویج و پاسداشت زبان فارسی

«کاوه مرحمتی» مدیر هنری کانون‌های آگهی و تبلیغاتی برای طراحی نشان و پوستر همایش

«احسان نادعلی» برای شاهنامه خوانی

در پایان و پس از تجلیل از برگزیدگان، مراسم گرامیداشت صابر راستی کردار، پژوهشگر حوزه زبان و ادبیات فارسی نیز برگزار شد.

ویدئو/ نوشتن زبان فارسی با اعراب‌گذاری غلط است

سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش قند پارسی

محمدمهدی اسماعیلی در این مراسم گفت: در اردیبهشت امسال از جایزه قند پارسی در زادروز فردوسی که نقش بی بدیلی در ارتقای زبان فارسی داشته، رونمایی کردیم. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: درباره زبان فارسی و لزوم صیانت از آن زیاد صحبت می کنیم اما باید در حوزه عمل این پاسداشت صورت گیرد.

فرشاد مهدی پور معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: زبان فارسی یک امر هویتی است و ما باید تعلق خاطر خودمان را به این میثاق ملی که مهمترین عنصر انسجام ملی و سرمایه مولد اجتماعی است، ایفا کنیم.

عباس محمدیان: شکوه و هویت ملی در گرو حفظ و ترویج زبان فارسی

محمدیان مدیر کل تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: خوشحالم که نخستین همایش قند پارسی در راستای سخنان رهبری در این برهه از تاریخ ثبت شد. زبان فارسی را میراث ماندگار تمدن دوهزار ساله خود می‌دانیم چراکه فرهنگ و ادبیات ما از زبان نشأت گرفته است.

ویدئو/ رونمایی از تمبر «قند پارسی»

رونمایی از تمبر «قند پارسی»

تمبر “قند پارسی” پیش از ظهر امروز در نخستین همایش ملی «قند پارسی» با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

فائزه گلستانی عضو هیات داوران: زبان فارسی گنجینه تاریخی ما ایرانیان

تقدیر از برگزیدگان نخستین همایش ملی قند پارسی

شاهنامه خوانی در همایش قند پارسی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − پنج =

کلیه حقوق نزد ایران دکونومی محفوظ و بازنشر محتوا با ذکر منبع بلامانع است طراحی سایت و سئو توسط وب24