به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، درحالی‌که ایلان ماسک از ابتدای سال جاری میلادی مکرراً درخواست توقف توسعه هوش مصنوعی‌های پیشرفته‌تر را داشته است؛ گزارشات جدید حاکی از آن هستند که او در خفا مشغول ساختن کمپانی هوش مصنوعی خود به‌نام xAI بوده است!

درست در همان بازه زمانی‌ای که ماسک و بیش از 1000 نفر دیگر؛ شامل کارشناسان و متخصصین حوزه هوش مصنوعی، نامه‌ سرگشاده‌ای را به‌منظور توقف حداقل 6 ماهه توسعه این تکنولوژی امضا و منتشر کرده بودند؛ کمپانی xAI ایلان ماسک در حال شکل‌گرفتن بوده است.

روزنامه The New Yorker با انتشار گزارش خود در روز دوشنبه به این شنیده‌ها مهر تأیید زد و براساس گزارش چند ماه پیش وبسایت Insider، ایلان ماسک از قدرت، نفوذ، منابع و دسترسی‌های خود در کمپانی توییتر برای توسعه کمپانی هوش مصنوعی خود که بعدها xAI نام گرفت، استفاده کرده است.

براساس اظهارات یک منبع آگاه ناشناس، ماسک در آن مدت مشغول جذب افراد با استعداد و خبره‌ای در زمینه هوش مصنوعی که در گذشته در کمپانی‌های رقیبی مانند OpenAI مشغول به‌کار بوده‌اند، بوده است. جالب اینجاست که خود ایلان ماسک یکی از هم‌بنیان‌گذاران کمپانی محل ساخت چت‌بات محبوب این روزها، یعنی ChatGPT در سال 2018 بوده است.
او بعدها در مصاحبه خود با شبکه CNBC ادعا کرده بود که “بدون من OpenAI و ChatGPT وجود نداشت!”

کمی بعد ماسک با ایجاد ارتباط با مدیران اجرایی کمپانی عظیم انویدیا، متخصص در حوزه تولید تراشه‌های تخصصی هوش مصنوعی، منابع مدنظر خود برای توسعه پروژه پیش‌روی کمپانی xAI را خریداری کرده بود.
تقریباً دو ماه پیش، ارزش کمپانی سازنده تراشه‌ها و پردازنده‌های گرافیکی انویدیا به 1 تریلیون دلار رسید. شایان ذکر است که تنها تعداد انگشت‌شماری در دسته کمپانی‌های تریلیون دلاری قرار دارند که بیشتر آنها کمپانی‌های فعال در حوزه تکنولوژی هستند.

xAI

روند تأسیس و شکل‌گیری xAI

براساس گزارش روزنامه The New Yorker، دقیقاً در همان زمانی که نامه سرگشاده توقف موقتی توسعه هوش مصنوعی منتشر شده بود؛ ماسک در خفا درحال انجام کارهای اداری ثبت شرکت هوش مصنوعی xAI بوده است!

یک ماه بعد و در ماه آپریل، شنیده‌ها حاکی از آن بودند که ماسک در تلاش بوده تا متخصصین و کارشناسان خبره هوش مصنوعی را در یک آزمایشگاه تخصصی به‌کار بگیرد و سرمایه‌گذاران کمپانی‌های دیگر او، یعنی تسلا و SpaceX مسئولیت به‌عهده گرفتن پشتیبانی مالی را بر عهده داشتند.

کمی بعد از آن، ماسک رسماً و به‌صورت عمومی تأیید کرد که در این مدت درحال توسعه هوش مصنوعی‌ای منحصربه‌فرد به‌نام “TruthGPT” بوده که هدف آن با همه رقبای موجود در بازار کاملاً متفاوت است.

ایلان ماسک در مصاحبه خود با شبکه Fox گفته بود: “من در حال خلق هوش مصنوعی‌ هستم که با نام TruthGPT و یا چت‌بات حقیقت‌یاب شناخته می‌شود. هدف این هوش مصنوعی شناخت تمام و کمال ماهیت جهان هستی است. و به نظر شخصی من، این بهترین روش امنیتی در برابر خطر احتمالی هوش مصنوعی‌هاست؛ زیرا هوش مصنوعی‌ای که به شناخت اسرار جهان و موجوداتش اهمیت می‌دهد، بسیار بعید است که قصد نابودی بشریت را داشته باشد. چون خود ما انسان‌ها، شگفت‌انگیزترین بخش جهانی هستیم که هوش مصنوعی TruthGPT قصد شناختن آن را دارد.”

و بالاخره در ماه جولای، ماسک با انتشار بیانیه‌ای از تأسیس کمپانی هوش مصنوعی xAI خبر داد. براساس اطلاعات موجود در وبسایت این کمپانی، هدف نهایی xAI “درک و کشف راز و رمز جهان هستی است.”

در اوایل سال میلادی جاری زمزمه‌هایی مبنی بر تصاحب دامنه AI.Com توسط کمپانی OpenAI به گوش می‌رسید. این کمپانی قصد داشت با به‌کارگیری این دامنه اختصاصی، کاربران را به‌صورت مستقیم به وبسایت ChatGPT ارجاع دهد.

اما ماه گذشته مشخص شد که از این پس دامنه AI.Com رسماً به ایلان ماسک و کمپانی هوش مصنوعی او تعلق دارد! مالک X به نحوی توانسته این دامنه ارزشمند را به قیمت نامعلومی خریداری کرده و آن را از چنگ رقبای خود در OpenAI درآورد. کاربران با مراجعه به آدرس AI.Com به وبسایت X.Ai ارجاع داده خواهند شد.

منبع: businessinsider

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array