به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، ایلان ماسک مدیرعامل تسلا و SpaceX و مالک توییتر، در روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که کمپانی هوش مصنوعی خود را تأسیس کرده است.
هدف از تأسیس کمپانی xAI، “درک بهتر اسرار جهان” است. براساس وبسایت رسمی این کمپانی، ایلان ماسک و تیم او در یک جلسه لایو که روز جمعه در محیط Spaces توییتر برگزار خواهد شد، اطلاعات بیشتری را منتشر خواهند کرد.

اعضای تیم کمپانی xAI، فارغ‌التحصیلان و کارکنان سابق کمپانی‌هایی مانند DeepMind، OpenAI، بخش تحقیقاتی گوگل، بخش تحقیقاتی مایکروسافت، توییتر و تسلا هستند. این افراد بر پروژه‌های عظیمی مانند پروژه AlphaCode کمپانی DeepMind و چت‌بات‌های GPT-4 و GPT-3.5 کمپانی OpenAI کار کرده‌اند.

به‌نظر می‌رسد ایلان ماسک با راه‌اندازی کمپانی هوش مصنوعی xAI، قصد رقابت با رقبای قدری مانند گوگل، OpenAI و Anthropic را داشته باشد. این کمپانی‌ها ارائه‌دهنده هوش مصنوعی‌های محبوب Bard، ChatGPT و Claude هستند.

xAI

مسیر راه‌اندازی کمپانی هوش مصنوعی xAI

اخبار اولیه راه‌اندازی کمپانی هوش مصنوعی اختصاصی ماسک در ماه آوریل (اوایل فروردین سال جاری) منتشر شده بود. در این اخبار گزارش شده بود که ایلان ماسک به هدف نیرودهی به مدل زبانی خود، هزاران GPU (پردازنده گرافیکی) را از کمپانی انویدیا خریداری کرده است. در زمان انجام این معامله، ارزش کمپانی انویدیا به 1 تریلیون دلار رسیده بود!
در همان ماه، ماسک در طی مصاحبه با شبکه Fox News Channel از توسعه چت‌بات اختصاصی خود به‌نام “TruthGPT” خبر داده بود و اظهار نگرانی کرده بود که چت‌بات‌های حال حاضر به ناحق پاسخ‌هایی که “از لحاظ سیاسی صحیح هستند” را ترجیح می‌دهند.

یکی از مشاوران کمپانی xAI، دن هندریکس خواهد بود. هندریکس رئیس اجرایی مؤسسه غیرانتقاعی Center for AI Safety (CAIS) است. این مؤسسه چند ماه پیش نامه‌ای مبنی بر خطرات ناشی از این تکنولوژی منتشر کرده بود. در این نامه نوشته شده بود که “ریسک‌ها و خطرات ناشی از هوش مصنوعی برای بشریت؛ باید در زمره خطرات جدی‌ای مانند جنگ هسته‌ای و پاندمی‌های جهانی قرار بگیرند”.

این نامه باعث بروز واکنش‌های منفی زیادی از طرف کارشناسان و افراد آکادمیک شد. به باور آنها، “تمرکز بیش از حد بر روی خطرات احتمالی هوش مصنوعی باعث نادیده گرفتن خطرات روزمره و واقعی آن خواهد شد”.

براساس گفته‌های گرگ یانگ، هم‌بنیان‌گذار کمپانی xAI، این استارتاپ بر “توسعه مهارت‌های دیپ‌لرنینگ” و توسعه “تئوری همه‌چیز” برای مدل‌های زبانی متمرکز خواهد شد.

براساس گزارشات ایلان ماسک در ماه مارچ سال جاری میلادی، محل استقرار کمپانی هوش مصنوعی xAI را در ایالت نِوادا پایه‌گذاری کرده است. همچنین در همان بازه زمانی، ماسک به‌صورت قانونی نام کمپانی توییتر را به X Corp تغییر داد. اما در وبسایت مربوط به کمپانی هوش مصنوعی xAI، واضحاً قید شده که این کمپانی متعلق به X Corp نیست اما “همکاری نزدیکی با X (توییتر)، تسلا و دیگر کمپانی‌های مربوطه خواهد داشت.

ایلان ماسک که خود یکی از هم‌بنیان‌گذاران کمپانی رقیب OpenAI است؛ در سال 2018 بر سر اختلافات میان او، سم‌ آلتمن و اعضای هیئت‌مدیره از این کمپانی کناره‌گیری کرد و به‌نظر می‌رسد حالا با تأسیس رسمی xAI و توسعه چت‌بات TruthGPT، قصد رقابتی تمام‌عیار با همکاران سابق خود را دارد.
از زمان جدایی ماسک از تیم OpenAI، او مکرراً بر این نکته اصرار کرده که اصلاً “بدون من ChatGPT وجود نداشت” و دلیل اصلی موفقیت آن، اوست!

منبع: CNBC

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array