به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، در ماه فوریه سال میلادی جاری زمزمه‌هایی مبنی بر تصاحب دامنه AI.com توسط کمپانی OpenAI به گوش می‌رسید. این کمپانی قصد داشت با به‌کارگیری این دامنه اختصاصی، کاربران را به‌صورت مستقیم به وبسایت ChatGPT ارجاع دهد.

اما حالا به‌نظر می‌رسد ایلان ماسک، حامی مالی پیشین و یکی از مؤسسین OpenAI و صاحب کنونی کمپانی X (توییتر سابق) این دامنه ارزشمند را از چنگ همکاران سابق خود OpenAI درآورده یا حداقل شخصی این کار را برای او انجام داده است!

ارزش بالای دامنه AI.com

کاربران با مراجعه به دامنه AI.com مستقیماً به وبسایت هوش مصنوعی X.ai ارجاع داده می‌شوند. این وبسایت اختصاصی مربوط به یکی دیگر از چندین پروژه در حال پیش‌روی و توسعه ایلان ماسک می‌باشد.

اختلاف میان ایلان ماسک و کمپانی OpenAI پیشینه‌ای طولانی دارد. او که از سرمایه‌گذاران و اعضای سابق هیئت‌مدیره این کمپانی بوده است؛ در مصاحبه خود با شبکه CNBC ادعا کرده بود که “بدون من OpenAI و ChatGPT وجود نداشت!” و مالک فعلی OpenAI، کمپانی مایکروسافت، کنترل بیش‌ازحدی بر روی این مؤسسه دارد.

خرید و فروش دامنه‌های اختصاصی اتفاق عجیب و جالب‌توجهی نیست. مسئله اینجاست که دامنه‌های کوتاه و نادری مانند AI.com که اشاره به یک تخصص و صنعت خاص دارند بسیار ارزشمند هستند و طبیعتاً افراد زیادی خواهان به‌دست آوردن و تصاحب آن به نفع کسب‌وکار خود هستند.

زمانی‌که دامنه AI.com کاربران را به وبسایت OpenAI ارجاع می‌داد، رسانه Mashable گفته بود که احتمالاً این دامنه اختصاصی و نادر به قیمتی کمتر از دامنه IT.com با قیمت 3.8 میلیون دلار در سال گذشته فروش نرفته است.
با توجه به اینکه دامنه AI.com توجه بسیار بیشتری را به خود جلب کرده و تکنولوژی هوش مصنوعی در جامعه فراگیر شده است، احتمالاً قیمت نهایی فروش آن مبلغی نجومی بوده است.

احتمالاً کمپانی OpenAI امیدوار بوده با خریداری دامنه AI.com بتواند کاربران گیج و سردرگم خود را که به‌صورت اشتباهی این عبارت را تایپ و جستجو می‌کردند را به کاربران دائمی خود تبدیل کند.
حتی امکان تغییر کاربری و انتقال بعضی از عملیات‌ها از وبسایت اصلی ChatGPT به این دامنه کوتاه‌تر وجود داشته است؛ اما حالا که دامنه AI.com مستقیماً به X.ai. متصل شده، هیچ‌یک از اقدامات و تصمیمات گذشته OpenAI به جایی نخواهند رسید.

دامنه

برنامه پیش‌روی کمپانی X.ai

اهداف و برنامه کاری آینده کمپانی هوش مصنوعی ایلان ماسک، یعنی X.ai هنوز به‌صورت واضح مشخص نشده است.

او در اوایل بهار امسال در مصاحبه خود با شبکه Fox News گفته بود: “من در حال خلق هوش مصنوعی‌ هستم که با نام TruthGPT و یا چت‌بات حقیقت‌یاب شناخته می‌شود. هدف این هوش مصنوعی شناخت تمام و کمال ماهیت جهان هستی است. و به نظر شخصی من، این بهترین روش امنیتی در برابر خطر احتمالی هوش مصنوعی‌هاست؛ زیرا هوش مصنوعی‌ای که به شناخت اسرار جهان و موجوداتش اهمیتی می‌دهد، بسیار بعید است که قصد نابودی بشریت را داشته باشد. چون خود ما انسان‌ها، شگفت‌انگیزترین بخش جهانی هستیم که هوش مصنوعی TruthGPT قصد شناختن آن را دارد.”

کمی قبل از انتشار این خبر، فردی ناشناس تمام ظرفیت سیستم خدمات ابری و دیتابیس Oracle را خریداری کرده بود. بعداً مشخص شد که تمام ظرفیت قابل‌استفاده این سرورها برای توسعه بیشتر TruthGPT در اختیار ماسک قرار گرفته‌اند.
وبسایت مربوط به X.ai از ماه جولای سال جاری در دسترس قرار گرفته است، اما از آن زمان تاکنون شاهد هیچ پیشرفت خاصی در پروژه‌های هوش مصنوعی این کمپانی نبوده‌ایم.

به‌نظر می‌رسد که اخیراً بیشتر زمان و انرژی ماسک صرف نهایی‌سازی پروسه ری‌برند توییتر به X و ارتقای امکانات و رونمایی از خدمات جدید این شبکه اجتماعی مانند امکان پخش ویدیویی زنده برای کاربرانش شده است.

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array