به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، درحالی‌که ایلان ماسک چهارشنبه هفته گذشته خبر از راه‌اندازی کمپانی هوش مصنوعی خود به‌نام xAI داده بود، اخبار جدید حاکی از آن هستند که این شرکت قصد همکاری نزدیک با دو کمپانی دیگر که تحت مدیریت ماسک هستند را نیز دارد: توییتر و تسلا.

ایلان ماسک با برگزاری جلسه‌ای آنلاین در فضای مکالمه صوتی Spaces توییتر اعلام کرد هدف از تأسیس کمپانی xAI، “درک ماهیت جهان هستی” است.

در جلسه صوتی طولانی و 90 دقیقه‌ای خود، ماسک درباره اهداف و دیدگاه‌های پیش‌رو برای کمپانی xAI و هوش مصنوعی TruthGPT صحبت کرد و همچنین به موضوعاتی مانند تکامل کره زمین و آسیب‌پذیری بشریت صحبت کرد.

در راستای کشف اسرار جهان هستی، ماسک بر این نکته تأکید کرد که مأموریت کمپانی xAI دریافتن سازوکار عملکرد این دنیا و یافتن پاسخی برای سؤال “چه اتفاقی داره میفته؟!” است.

ایلان ماسک هفته گذشته پس از اتهام زدن به دو کمپانی گوگل و OpenAI به جرم “درنظر نگرفتن ریسک‌ها و خطرات هوش مصنوعی در قبال انسان‌ها”؛ اعلامیه بازگشایی کمپانی هوش مصنوعی خود را منتشر کرده بود. هرچند OpenAI و گوگل در برابر اتهامات ماسک واکنشی نشان نداده‌اند.

xAI

کمپانی xAI، محقق‌کننده رویاها

ماسک مدعی شد که کمپانی هوش مصنوعی xAI سازنده “هوش مصنوعی جامع” بهتری نسبت به مایکروسافت، گوگل و حتی OpenAI خواهد بود. عبارت “هوش مصنوعی جامع” یا AGI (artificial general intelligence) بیانگر هوش مصنوعی‌ای چنان پیشرفته و تکامل‌یافته است که عملکردی در حد انسان‌ها دارد و توانایی حل مسئله و عقل سلیم آن شگفت‌انگیز است.

همچنین در این جلسه صوتی، ماسک درباره یک سوءتفاهم به‌وجود آمده نیز شفاف‌سازی کرده و اعلام کرد که کمپانی هوش مصنوعی xAI به‌هیچ عنوان زیرمجموعه کمپانی X (توییتر سابق) نیست؛ اما قرار است همکاری نزدیکی با توییتر و تسلا داشته باشد.

کمپانی xAI قرار است با استفاده از توییت‌های کاربران، چت‌بات هوش مصنوعی خود را تعلیم دهد و همچنین از تخصص کمپانی تسلا برای توسعه بخش نرم‌افزاری TruthGPT استفاده کند.

چنین رابطه همکاری برای هردو طرف “سودمند” خواهد بود و باعث پیشرفت دوجانبه نیز خواهد شد.

یکی دیگر از اتهاماتی که ماسک به رقبای خود وارد کرده، اتهام استخراج و استفاده غیرقانونی از داده‌های توییتر برای تعلیم مدل‌های زبانی مختلف است. همچنین ایلان ماسک مستقیماً از مارک زاکربرگ به اتهام “دزدی” و به سرقت بردن سبک طراحی و عملکرد توییتر در توسعه پلتفرم جدید متا به‌نام Threads نیز شکایت کرده است!

منبع: reuters

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array