به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، ایلان ماسک با جدیت و تمرکز تمام در حال توسعه هوش مصنوعی اختصاصی خود است. ماسک، که دوباره ثروتمندترین فرد جهان شده است، با خریداری تمام ظرفیت سرورهای Oracle گامی دیگر به سمت تحقق رویاهای خود برداشته است.

هدف ماسک از خریداری تمام ظرفیت سیستم خدمات ابری و دیتابیس Oracle، ساختن هوش مصنوعی منحصربه‌فردی است که فعلاً با نام TruthGPT شناخته می‌شود.
حالا تمام ظرفیت قابل‌استفاده این سرورها برای توسعه بیشتر TruthGPT در اختیار او هستند.

مدتی پیش ایلان ماسک به‌صورت قانونی کمپانی جدیدی با نام X.AI Corp. را در ایالت نوادا به ثبت رسانده بود. او همچنین چند کارشناس هوش مصنوعی با استعداد را از کمپانی DeepMind (زیرمجموعه کمپانی مادر گوگل، کمپانی Alphabet) استخدام کرده و حدود 10 هزار GPU (پردازنده گرافیکی) را از کمپانی انویدیا، که اخیراً ارزش آن به 1 تریلیون دلار رسیده؛ خریداری کرده است.
هدف ماسک از این اقدامات، تعلیم مدل زبانی جدیدی بر مبنای الگوی کلی هوش مصنوعی ChatGPT ساخت کمپانی OpenAI است.

ایلان ماسک امیدوار است با توسعه این هوش مصنوعی، بتواند راز و رمز جهان هستی را کشف و درک کند.

بعضی کارشناسان با اظهار علاقه به این مدل خاص از هوش مصنوعی بیان کرده‌اند که “ریسک نابود شدن به دست هوش مصنوعی‌ای که علاقه دارد جهان پیرامونش را درک کند، بسیار کم و بعید است؛ زیرا ما، انسان‌ها، بخش جالبی از این جهان محسوب می‌شویم.”

هوش مصنوعی

توسعه هوش مصنوعی TruthGPT

در ماه آوریل ایلان ماسک در مصاحبه‌ای اختصاصی اعلام کرده بود که در حال توسعه هوش مصنوعی حقیقت‌یاب است و قصد ایجاد گزینه‌ای برای رقابت با OpenAI دارد که به جای “آسیب زدن، تاثیر مثبتی داشته باشد.”
به گفته ماسک، هدف نهایی او از ایجاد این پلتفرم، درک دنیای اطراف است نه “نابود کردن بشریت”.

حالا بر اساس گزارش روزنامه Wall Street Journal، در اوایل سال جاری یک خریدار ناشناس تمام ظرفیت باقی‌مانده از سرورهای Oracle را خریداری کرده و باعث شده که دیگر استارتاپ‌ها سراسیمه به‌دنبال راه جایگزینی باشند.
شایان ذکر است که در عرصه فعلی هوش مصنوعی، سرورها و پردازنده‌های GPU خواهان بسیاری دارند و در عرض یک چشم به‌هم زدن نایاب می‌شوند. بر اساس گزارش روزنامه Wall Street Journal، آن خریدار ناشناس کسی نبوده جز کمپانی X.AI Corp ایلان ماسک.

درنظر داشته باشید که هوش مصنوعی ChatGPT برای تعلیم خود حدود 10 هزار پردازنده GPU در اختیار داشت. بر اساس تحلیل کارشناسان، نسخه پیشرفته‌ای که با دورنمای بلندپروازانه ایلان ماسک مطابقت داشته باشد، حدود 3 تا 5 برابر بیشتر پردازنده گرافیکی نیاز دارد.

با توجه به اینکه کمپانی توییتر دیگر رسماً وجود خارجی ندارد و با کمپانی X ادغام شده است، ایلان ماسک به حجم انبوهی داده‌های ارزشمند برای تعلیم هوش مصنوعی خود دسترسی دارد و به همین دلیل پروسه تعلیم این مدل زبانی به‌طرز چشمگیری تسریع خواهد شد.

البته که این داده‌های خام قبل از اینکه در اختیار TruthGPT قرار بگیرند باید پردازش و ویرایش شوند و به منابع دیگری نیز نیاز خواهد بود. اما در هرصورت، این نکته بسیار مثبتی در روند پیشروی ماسک به‌حساب می‌آید.

به‌نظر می‌رسد که خریداری بخش زیادی از ظرفیت سرورهای Oracle توسط ماسک نشانی از پیشرفت او در توسعه هوش مصنوعی اختصاصی خود باشد. با این حال، باید صبر کرد و دید که رقابت او با OpenAI به کجا خواهد رسید.

مترجم: مائده هاشمی

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: wccftech

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array