به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، مدیرعامل تسلا، ایلان ماسک، در مصاحبه روز سه‌شنبه خود با CNBC گفت: “دلیلی که کمپانی OpenAI وجود دارد، من هستم”، همچنین ماسک باور دارد که سرمایه‌گذاری پیشین او در این مؤسسه عامل اصلی وجود داشتن آن است.
ماسک معتقد است که مالک فعلی OpenAI، کمپانی مایکروسافت، کنترل بیش‌ازحدی بر روی این مؤسسه دارد. مدیرعامل مایکروسافت، ساتیا نادلا به شدت با این ادعا مخالفت کرده است.

ماسک در صحبت‌های خود در این مصاحبه گفت: “نام کمپانی OpenAI انتخاب من بود”. او همچنین ادعا کرد که نقشی کلیدی در انتخاب و استخدام کارکنان، مهندسین و دانشمندان این مجموعه داشته است.

ماسک در گذشته ادعا کرده بود که OpenAI کاملاً تحت فرمان کمپانی مایکروسافت است و به اراده خود عمل نمی‌کند. همچنین نحوه کاری این کمپانی نیز بحث‌برانگیز و غیرقابل‌استناد است.
ایلان ماسک یکی از اعضای اصلی تیم بنیان‌گذاران این کمپانی به حساب می‌آید. در گذشته این افراد OpenAI را به‌عنوان شرکتی غیرانتفاعی بنیان‌گذاری کردند. هدف این گروه رواج آگاهی در سطح جامعه و انتقال اطلاعات به‌دست آمده از تحقیقاتشان به نفع مردم بود.

با این‌ وجود در اوایل سال 2018، ایلان ماسک نگران بود که کمپانی نوپای OpenAI در حال عقب ماندن از گوگل است. به همین دلیل، او به هیئت‌مدیره این کمپانی پیشنهاد داد که کنترل کامل OpenAI و رهبری این شرکت را شخصاً خودش به عهده بگیرد، اما این پیشنهاد توسط دیگر مؤسسین OpenAI، از جمله سم آلتمن (مدیرعامل فعلی) و گرگ براکمن (رئیس فعلی) قاطعانه رد شد.
ایلان ماسک در سال 2018 و به دلیل تضاد منافع با سمت مدیرعاملی‌اش در شرکت تسلا، از تیم هیئت‌مدیره OpenAI جدا شد.

OpenAI

انتقادات ماسک به OpenAI

ماسک که از سرمایه‌گذاران پیشین این مجموعه به‌حساب می‌آید، در ابتدا و پیش از بروز مخالفت‌ها و جدا شدن از این مجموعه، قرار بوده حدود 1 میلیارد دلار در OpenAI سرمایه‌گذاری کند. اما بر اساس حرف‌های او در این مصاحبه اخیر، سرمایه‌گذاری نهایی او چیزی در حدود 50 میلیون دلار بوده است.

یکی دیگر از انتقادات او، کوتاهی کمپانی OpenAI بر مسائل امنیتی ناشی از توسعه تکنولوژی هوش مصنوعی بود. ماسک یکی از سرشناس‌ترین افرادی است که نامه سرگشاده توقف موقتی توسعه هوش مصنوعی‌های پیشرفته‌تر از GPT-4 را در ماه مارچ امضا کرده بود. او در این مصاحبه اقرار کرد که با وجود امضای این نامه، امیدی به تغییر اوضاع نداشته است.

ماسک در این مصاحبه درمورد این مسئله اظهارنظر کرد که همیشه نگران این بوده که کمپانی نوپایی مانند OpenAI چگونه قادر است با کمپانی عظیم DeepMind، زیرمجموعه گوگل رقابت کند. این درحالی‌ است که اکنون پس از سالها، OpenAI ارائه‌‌دهنده محبوب‌ترین هوش مصنوعی در حال حاضر در جهان، ChatGPT است و کمپانی DeepMind نیز خبر از دستیابی قریب‌الوقوع به هوش مصنوعی جامع می‌دهد.

نکته جالب توجه دیگر این است که با وجود اینکه ایلان ماسک یکی از معترضین اصلی به این مسئله است، در ماه آپریل اخبار مربوط به توسعه هوش مصنوعی تخصصی خود X.AI را تایید کرده بود.

او به این نکته اشاره کرد که امضا کردن این نامه صرفاً جهت مشخص کردن موضع خود در این مسئله بوده است.

ماسک در این مصاحبه در این مورد صحبت کرد که در گذشته با هم‌بنیان‌گذار کمپانی گوگل، لری پیج، دوستی نزدیکی داشته و این دو ساعت‌ها درباره روند پیشرفت و رفتار هوش مصنوعی با هم گفتگو می‌کردند.
ماسک ادعا کرد که طرز فکر و عملکرد پیج درباره توسعه هوش مصنوعی و خطرات ناشی از آن “بسیار بی‌احتیاط” بوده و نگرانی‌های ماسک درباره مسائل امنیتی هوش مصنوعی را به رسمیت نمی‌شناخته است. ماسک گفت: “چیزی که باعث شد کاملاً از این گفتگو ناامید شوم، بدترین حرف پیج تا به حال بود. او مرا “گونه‌گرا” (افرادی که انسان‌ها را برترین گونه و نژاد می‌دانند) خطاب کرد، آن هم به این دلیل که برای هوش و ادراک بشری، ارزش بیشتری از هوش مصنوعی قائل هستم!”

تماشای مصاحبه کامل در ادامه:

منبع: CNBC

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array