به‌تازگی اعلام شد که ایلان ماسک کمپانی جدیدی به نام X.AI ثبت و همچنین کمپانی توییتر را با کمپانی X Corp ادغام کرده است و توییتر دیگر عملاٌ وجود خارجی ندارد. همه این‌ها اقداماتی برای به تحقق رسیدن رویای دیرینه ماسک، ایجاد یک سوپراپلیکیشن جامع به نام اپلیکیشن X یا “اپلیکیشن همه‌چیز” است.

به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، در روز سه‌شنبه، ایلان ماسک در طی مصاحبه خود با شبکه Fox News، اعلام کرد که در حال توسعه هوش مصنوعی اختصاصی خودش به نام TruthGPT است. به گفته ماسک این چت‌بات قابلیت “حقیقت‌یابی” خواهد داشت، اما هنوز منظور او واضح و مشخص نیست.

به گفته ایلان ماسک، او قصد ایجاد گزینه سومی برای رقابت با OpenAI و گوگل دارد که به جای “آسیب زدن، تاثیر مثبتی داشته باشد.”
ایلان ماسک در مصاحبه خود با شبکه Fox گفت: “من در حال خلق هوش مصنوعی‌ هستم که با نام TruthGPT و یا چت‌بات حقیقت‌یاب شناخته می‌شود. هدف این هوش مصنوعی شناخت تمام و کمال ماهیت جهان هستی است. و به نظر شخصی من، این بهترین روش امنیتی در برابر خطر احتمالی هوش مصنوعی‌هاست؛ زیرا هوش مصنوعی‌ای که به شناخت اسرار جهان و موجوداتش اهمیتی می‌دهد، بسیار بعید است که قصد نابودی بشریت را داشته باشد. چون خود ما انسان‌ها، شگفت‌انگیزترین بخش جهانی هستیم که هوش مصنوعی TruthGPT قصد شناختن آن را دارد.”

ایلان ماسک همچنین درباره وضعیت فعلی کمپانی OpenAI ابراز نگرانی کرد. او که یکی از افراد کلیدی در بنیان‌گذاری این کمپانی به حساب می‌آید، گفت که مشخص نیست روند فعلی‌ای که این کمپانی در پیش گرفته، به نفع بشریت باشد. او همچنین ادعا کرد که OpenAI هوش مصنوعی‌های اختصاصی خود را به گونه‌ای تعلیم می‌دهد که از نظر سیاسی همیشه صحیح باشند، و خود این مسئله با ذات صداقت و راستگویی مغایرت دارد.

 

ایلان ماسک

 

ماسک در ماه فوریه، با انتشار توییتی از روند فعلی OpenAI و حامی مالی آن، مایکروسافت انتقاد کرد. این کمپانی در ابتدا یک مجموعه متن‌باز (Open-Source) بود و ایلان ماسک به همین دلیل آن را OpenAI نامیده بود. اما پس از مدتی این کمپانی در بیانیه‌ای اعلام کرد که برای تأمین هزینه‌ پروژه‌هایش از حالت غیرانتفاعی خارج شده و تمرکز خود را بر سودمحور بودن قرار می‌دهد. در مدت زمان کمی بعد از این بیانیه، روابط تجاری محکمی بین کمپانی مایکروسافت و OpenAI بوجود آمد.

در سال 2018، بین ایلان ماسک و هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل فعلی OpenAI، سم آلتمن مشکلاتی به‌وجود آمد. ماسک نگران عقب افتادن کمپانی نوپای OpenAI از گوگل بود و به همین دلیل به هیئت‌مدیره پیشنهاد داد که کنترل کامل OpenAI و رهبری این شرکت را شخصاً خودش به عهده بگیرد. اما آلتمن و دیگر اعضای هیئت‌مدیره با این اقدام موافق نبودند و به همین دلیل ایلان ماسک از OpenAI جدا شد.

ایلان ماسک همچنین مجدداً درباره خطرات احتمالی هوش مصنوعی برای جوامع انسانی ابراز نگرانی کرد. به عقیده او، هوش مصنوعی ممکن است روزی بیش از حد قدرتمند شده و بر نظر عموم تاثیر منفی بگذارد و یا حتی باعث نابودی جامعه شود.
این اولین باری نیست که مدیرعامل تسلا، توییتر و SpaceX به این مسئله اشاره می‌کرد.
ماه گذشته ماسک به همراه افراد سرشناسی مانند استو وزنیاک، هم‌بنیان‌گذار اپل و دیگر فعالان حوزه تکنولوژی، خواستار توقف حداقل 6 ماهه توسعه هوش مصنوعی‌های پیشرفته‌تر از GPT-4 شدند.

اوایل این هفته در خبری اعلام شد که ماسک در حال کار کردن بر روی رقیب هوش مصنوعی OpenAI است و برای توسعه این پروژه، ایگور بابوسچکین کارمند سابق DeepMind، از زیرمجموعه‌های کمپانی گوگل، را استخدام کرده است.

هنوز مشخص نیست که آیا ایلان ماسک درحال خلق هوش مصنوعی‌ای برای رقابت با ChatGPT کمپانی OpenAI و چت‌بات Bard ساخته گوگل است و یا اینکه قصد توسعه تحقیقات در حوزه‌های کمتر پرداخته شده در هوش مصنوعی، مانند عدالت در تعلیم و آموزش این تکنولوژی را دارد.

همچنین شایان ذکر است که TruthGPT ممکن است یک نام موقتی باشد، زیرا کمپانی OpenAI برای ثبت عبارت GPT برای خودش به‌صورت رسمی اقدام کرده است.

 

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array