به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی،  اپل پس از مدت‌ها سکوت خود درباره هوش مصنوعی مولد را شکست و با انتشار مدل‌های جدید هوش مصنوعی، مواضع جاه‌طلبانه خود در قلمرو «اجرای هوش مصنوعی به صورت محلی در دستگاه‌های اپل بدون وابستگی به سرورهای ابری» را نمایان کرد.

محققان اپل روز چهارشنبه، مجموعه‌ای از چهار مدل زبانی بزرگ تحت عنوان OpenELM را در کتابخانه Hugging Face معرفی کردند. اپل در صفحه رسمی انجمن اشتراک‌گذاری کدهای هوش مصنوعی خود (Hugging Face) اعلام کرد که OpenELM که مخفف “مدل های زبانی کارآمد منبع باز” است، در تسک‌های مرتبط با متن مانند نوشتن ایمیل بسیار کارآمد عمل خواهد کرد. این مدل‌ها منبع باز هستند و در دسترس توسعه‌دهندگان قرار خواهند گرفت. به اشتراک‌گذاشتن مدل‌های متن باز راهی برای بررسی خطرات ، داده‌ها و سوگیری‌های مدل در اختیار محققان قرار می‌دهد.

ویژگی‌های مدل زبانی OpenELM اپل

هرچند اپل هنوز مدل OpenELM را به دستگاه‌های خود اضافه نکرده است، انتظار می‌رود سیستم عامل iOS 18 به چند ویژگی جدید مبتنی‌بر هوش مصنوعی مجهز باشد.

هوش مصنوعی اپل

طبق اعلام اپل، مجموعاً هشت مدل OpenELM وجود دارد که چهارتای آنها با دستورالعمل‌ها و چهارتای دیگر با کمک کتابخانه‌ی CoreNet از قبل آموزش داده شده‌اند. این مدل زبانی دارای چهار اندازه 270 میلیون پارامتر؛ 450 میلیون پارامتر؛ 1.1 میلیارد پارامتر؛ و 3 میلیارد پارامتر است. این پارامترها به تعداد متغیرهایی اشاره دارند که یک مدل در زمان تصمیم‌گیری از مجموعه داده‌های آموزشی خود درک می‌کند. گفتنی است که پیاده‌سازی مدل‌های کوچک ارزان‌تر بوده و برای کار بر روی دستگاه‌هایی مانند تلفن و لپ تاپ بهینه‌سازی‌ شده‌اند. استفاده از استراتژی مقیاس‌بندی لایه‌ای موجب بهبود سطح دقت و کارایی این مدل خواهد شد.

اپل مدعی است که هوش مصنوعی جدید این شرکت چارچوبی کامل برای آموزش و ارزیابی مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) در دیتاست‌هایی ارائه می‌کند که در دسترس عموم قرار دارند.

تیم کوک، مدیر عامل اپل، در ماه فوریه گفته بود که اپل برای معرفی ویژگی‌های هوش مصنوعی مولد به دستگاه‌های تلفن همراه خود «وقت و انرژی زیادی» را در این فضا صرف خواهد کرد. این شرکت قبلاً مدل‌های هوش مصنوعی دیگری را منتشر کرده است، ولی تاکنون هیچ مدل مبنایی مانند رقبای خود برای استفاده تجاری از این شرکت منتشر نشده است.

در ماه دسامبر، اپل MLX را راه‌اندازی کرد که یک چارچوب یادگیری ماشینی است که به‌طور ایده‌آل عملکرد بهتر مدل‌های هوش مصنوعی بر روی Apple Silicon را آسان‌تر می‌کند. همچنین یک مدل ویرایش تصویر به نام MGIE نیز توسط این شرکت معرفی شده است که به افراد اجازه می‌دهد عکس‌های خود را با promptها فیکس کنند. مدل دیگری به نام Ferret-UI می‌تواند برای پیمایش در گوشی‌های هوشمند استفاده شود. همچنین شایعه شده است که اپل در حال کار بر روی یک ابزار تکمیل کد شبیه به Copilot GitHub است و به زودی آن را منتشر خواهد کرد.

منبع: theverge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array