به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی،  یک گروه مدافع حقوق داده در اتریش موسوم به Noyb روز 29 آوریل (10 اردیبهشت) با طرح شکایتی علیه شرکت OpenAI توسعه ‌دهنده برجسته هوش مصنوعی (AI)، مدعی شد این شرکت علیرغم هشدارهای قبلی، اطلاعات نادرست ارائه شده توسط چت‌بات هوش مصنوعی ChatGPT خود را اصلاح نکرده است. به عقیده این گروه، این اقدامات می‌تواند قوانین حریم خصوصی در اتحادیه اروپا را نقض کند.

چه اتهامی به OpenAI وارد است؟

در متن شکایت این گروه آمده است که شاکی پرونده که یک شخصیت عمومی است و نخواسته نام آن فاش شود، از چت بات OpenAI اطلاعاتی در مورد خودش درخواست کرده و به دفعات اطلاعات نادرستی در اختیار او قرار گرفته است. به دنبال این اتفاق، OpenAI درخواست این شخص برای اصلاح یا حذف این داده‌ها را رد کرده و گفته است که این کار امکان‌پذیر نیست.

چت‌بات OpenAI

وکیل حفاظت از داده‌های Noyb، در بیانیه‌ای در مورد این پرونده اظهار  داشت که:

«اگر یک سیستم نتواند نتایج دقیق و شفاف تولید کند، نمی‌توان از آن برای تولید داده‌های مربوط به افراد استفاده کرد. این فناوری باید از الزامات قانونی پیروی کند، نه برعکس.»

پیروی همین مطالبات، Noyb شکایت خود را به مرجع حفاظت از داده‌های اتریش ارجاع داده و از آن درخواست کرده است که پردازش داده‌های OpenAI و نحوه اطمینان از صحت داده‌های شخصی که مدل‌های زبان بزرگ آن پردازش می‌کنند، مورد بررسی قرار گیرد.

لازم به ذکر است که این اولین باری نیست که چت‌بات‌های هوش مصنوعی در اروپا توسط فعالان و یا محققین مورد انتقاد قرار می‌گیرند. در دسامبر 2023، مطالعه‌ای از دو سازمان غیرانتفاعی اروپایی نشان داد که چت بات هوش مصنوعی Bing مایکروسافت که به Copilot تغییر نام داده است، اطلاعات گمراه کننده یا نادرستی در مورد انتخابات محلی آلمان و سوئیس ارائه می‌دهد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array