با وجود اینکه اپلیکیشن ChatGPT در ابتدا فقط برای سیستم‌عامل iOS و کاربران آمریکایی عرضه شده بود، اما در عرض همین مدت زمان کوتاه عملکردی فوق‌العاده داشته است.

به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، و بر اساس داده‌های ثبت شده توسط وبسایت آنالیز و تحلیلی data.ai، این اپلیکیشن در 6 روز ابتدایی رونمایی خود، بیش از 500 هزار بار توسط کاربران نصب شده است.
این آمار، اپلیکیشن ChatGPT را به یکی از برترین اپلیکیشن‌ها از لحاظ عملکرد در سال جاری و سال گذشته بدل می‌کند. تنها استثنا و رکورددار قبلی در این زمینه، اپلیکیشن مشابه توییتر به نام Truth Social است که در فوریه سال 2022 عرضه شده بود. یکی از دلایل سروصدا کردن این اپلیکیشن، حمایت مالی دونالد ترامپ از آن بوده است.

پس از شدت گرفتن تقاضا و نیاز کاربران برای چت‌بات‌های هوش مصنوعی، اپلیکیشن‌های واسطه که برای جلب توجه نام خود را “ChatGPT” یا “چت‌بات هوش مصنوعی” گذاشته بودند، اپ‌استور را اشباع کردند.
با اینکه بسیاری از این اپلیکیشن‌ها جعلی بوده و صرفاً در پی سوءاستفاده از کاربران و ترغیب آنها به پرداخت اشتراک‌های گران‌قیمت برای دسترسی به خدمات هوش مصنوعی بودند؛ اما بسیاری دیگر از متخصصان در حوزه هوش مصنوعی موفق شدند با استفاده از نام این چت‌بات محبوب میلیون‌ها دلار درآمد داشته باشند.
چنین چشم‌انداز رقابتی‌ای ممکن بود شرایط را برای عرضه اپلیکیشن واقعی ChatGPT بسیار دشوار سازد، اما گویا جای نگرانی نیست.

اپلیکیشن ChatGPT کمپانی OpenAI توانست با موفقیت بسیاری از رقبای خود، از جمله هوش مصنوعی Bing مایکروسافت و مرورگر Edge را پشت سر بگذارد.
این درحالی‌ست که کمپانی مایکروسافت و OpenAI شرکای کاری محسوب می‌شوند و مرورگر Edge به هوش مصنوعی GPT-4 تجهیز شده است.

ChatGPT

رقابت اپ ChatGPT با Bing و Edge

با اینکه چت‌بات Bing و مرورگر Edge در اوایل رونمایی خود بهره بسیار زیادی از مجهز شدن به هوش مصنوعی ChatGPT بردند و در بازه زمانی 5 روزه‌ای در ماه فوریه موفق به ثبت رکوردی جدید با 340 هزار نصب در سیستم‌عامل iOS و 350 هزار نصب در سیستم‌عامل اندروید شدند؛ اما عرضه اپلیکیشن رسمی ChatGPT محصول کمپانی OpenAI همه‌چیز را دگرگون کرد و به سادگی از این رکورد پیشی گرفت.
اپلیکیشن رسمی ChatGPT موفق شد در 5 روز ابتدایی عرضه خود بیش از 480 هزار نصب فقط در سیستم‌عامل iOS و در ایالات متحده به‌دست آورد.

در مقایسه با دانلود اپلیکیشن‌های Bing و Edge در سیستم‌عامل iOS، اپلیکیشن رسمی ChatGPT باز هم فراتر رفته و آمار 480 هزار نصب در مقایسه با 250 هزار نصب برای Bing و 195 هزار نصب برای Edge را ثبت کرده است.

با این حال، هنگام مقایسه آمار کل ماه می دانلودهای اپلیکیشن‌های Bing و Edge در ایالات متحده و در هردو فروشگاه اپلیکیشن (و نه فقط نسخه iOS)، این دو عملکرد بهتری نسبت به ChatGPT داشتند. پیش‌بینی می‌شود که ChatGPT به‌زودی از این آمار نیز پیشی بگیرد.

ChatGPT

بر اساس آمار ارائه شده توسط data.ai، اپلیکیشن رسمی عملکرد بسیار بهتری از دیگر اپلیکیشن‌های چت‌بات هوش مصنوعی در آمریکا داشته است. بسیاری از این اپ‌ها به‌گونه‌ای نام‌گذاری شده بودند که کلیدواژه‌های “هوش مصنوعی” (AI) و “چت‌بات” در آنها به‌کار رفته باشد و هنگام جستجوی کاربران در اپ‌استور، توجه آنان را به خود جلب کنند.
با این وجود، اپلیکیشن رسمی ChatGPT کمپانی OpenAI موفق شد در لیست 5 اپلیکیشن برتر اپ‌استور و گوگل‌پلی قرار گیرد.

تنها اپلیکیشنی که آمار بهتری نسبت به اپلیکیشن رسمی ChatGPT دارد، اپلیکیشن “Chat with Ask AI” است. این اپ در بازه 5 روز (4 تا 8 آوریل) موفق به ثبت آمار 590 هزار نصب شده است. در حالی که ChatGPT در بازه 5 روزه خود (18 تا 22 می) توانست 480 هزار نصب را ثبت کند.

با اینکه تنها یک هفته از عرضه رسمی این اپ می‌گذرد، اپلیکیشن رسمی ChatGPT با 550 هزار نصب (آماری مشابه با اپ Genie) جزء پنج اپلیکیشن هوش مصنوعی برتر در آمریکا در ماه می 2023 است.

بیشترین آمار نصب اپلیکیشن‌های برتر هوش مصنوعی در آمریکا در ماه می به شرح زیر است:
اپلیکیشن ChatOn: حدود 610 هزار نصب
اپلیکیشن Nova: حدود 680 هزار نصب
اپلیکیشن Chat with Ask AI: حدود 1.4 میلیون نصب

با توجه به اینکه زمان بسیار کمی از عرضه اپلیکیشن رسمی ChatGPT نسبت به دیگر اپ‌های این لیست می‌گذرد، پیش‌‌بینی می‌شود که به‌زودی دیگر رقبا را پشت‌سر بگذارد.

منبع: TechCrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array