به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی OpenAI بالاخره نسخه موبایلی هوش مصنوعی محبوب خود را به بازار عرضه کرد. ماه‌ها پس از اشباع شدن فروشگاه اپ‌استور با اپلیکیشن‌‌های جعلی و تقلبی، چت‌بات ChatGPT بالاخره نسخه رسمی خود را در دسترس کاربران قرار داده است.
بر اساس پست رسمی منتشر شده در بلاگ این کمپانی، استفاده از این اپلیکیشن کاملاً رایگان است، تبلیغاتی در آن نمایش داده نمی‌شود و از داده‌های صوتی نیز پشتیبانی خواهد کرد. البته به گفته کمپانی OpenAI، این اپلیکیشن در هنگام رونمایی فقط در دسترس کاربران ایالات متحده خواهد بود و به مرور به دیگر نقاط جهان نیز ارائه خواهد شد.

درست مانند نسخه دسکتاپ، نسخه اپلیکیشن این چت‌بات به کاربران اجازه تعامل با هوش مصنوعی ChatGPT و پرسیدن سؤالات مختلف بدون نیاز به باز کردن تب‌های متعدد در مرورگر برای یافتن پاسخ سؤالات خود را خواهد داد. کاربران می‌توانند با مکالمه با این چت‌بات و به روشی آسان‌تر توصیه‌های راهگشا دریافت کنند، منبع الهامی برای پروژه‌های هنری خود بیابند، بیاموزند و تحقیق کنند و از امکانات این ابزار نهایت استفاده مفید را داشته باشند.
شایان ذکر است که رونمایی از این اپلیکیشن، گوگل را نیز تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. با دسترسی راحت کاربران آیفون به ChatGPT در گوشی‌های هوشمند خود، جایگاه گوگل، به‌عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض در مرورگر سافاری در گوشی‌های آیفون به خطر خواهد افتاد.

با توجه به اینکه دستیار صوتی کمپانی اپل، Siri دارای محدودیت‌هایی است و خود کمپانی اپل هنوز برنامه‌ای برای رونمایی از هوش مصنوعی اختصاصی و در دست ساخت خود ندارد؛ به‌نظر می‌رسد که رونمایی از نسخه iOS هوش مصنوعی ChatGPT کاربران آیفون را به استفاده بیشتر از این تکنولوژی ترغیب کند. زیرا تولیدکننده خود دستگاه‌های آیفون، کمپانی اپل، هنوز حرفی برای گفتن در این زمینه ندارد.


مدت‌هاست که اخباری مبنی بر پروژه‌های در دست ساخت کمپانی اپل در حوزه هوش مصنوعی به گوش می‌رسد. این کمپانی اخیراً استفاده از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی از جمله ChatGPT معروف را برای کارکنان خود محدود و ممنوع اعلام کرده است. همچنین آگهی‌های استخدامی بسیاری برای به‌کارگیری متخصصان هوش مصنوعی، مهندسان نرم‌افزار و کارشناسان ماشین‌لرنینگ در این کمپانی منتشر شده است. به‌نظر می‌رسد ماه آینده و در کنفرانس توسعه WWDC جزئیات و اطلاعات بیشتری در این زمینه اعلام شود.

ChatGPT

جزئیات نسخه اپلیکیشن ChatGPT

هنگام استفاده از نسخه موبایلی ChatGPT، این چت‌بات تاریخچه جستجو و گفتگو در تمام دستگاه‌های کاربران را سینک و هماهنگ می‌کند. یعنی از جستجوهای شما به‌‌وسیله نسخه وب مطلع خواهد بود و آن را در دسترس شما قرار خواهد داد. همچنین این اپلیکیشن به سیستم اوپن‌سورس تشخیص صدای کمپانی OpenAI به نام Whisper مجهز خواهد بود تا بتواند از داده‌های صوتی نیز پشتیبانی کند.

به گفته کمپانی OpenAI، مشترکین ChatGPT Plus از طریق این اپلیکیشن به قابلیت‌‌های GPT-4 دسترسی خواهند داشت. آنها همچنین پیش از دیگران آپدیت‌های جدید را دریافت خواهند کرد و زمان‌ پاسخگویی کوتاه‌تری را متحمل خواهند شد. این برنامه اشتراک در ماه فوریه رونمایی شده بود و هزینه ماهانه آن 20 دلار در نظر گرفته شده است. همچنین به کاربران وعده داده شده که با خرید این اشتراک، آنها تحت هر شرایطی و حتی در زمان اوج استفاده دیگران از هوش مصنوعی ChatGPT، آنها بدون هیچ مشکلی به این ابزار دسترسی خواهند داشت.

کمپانی OpenAI اعلام کرده که نسخه اپلیکیشن ChatGPT در ابتدا فقط در دسترس کاربران ساکن ایالات متحده خواهد بود، اما در طی هفته‌های پیش‌رو در دسترس کاربران اقصی نقاط جهان قرار خواهد گرفت. همچنین نسخه اندروید این اپلیکیشن در دست ساخت است و “به‌زودی” عرضه خواهد شد.

 ChatGPT

اپلیکیشن ChatGPT، زنگ خطری برای کمپانی‌های بزرگ حوزه تکنولوژی

از ماه‌ها پیش و در ماه فوریه اخباری مبنی بر اقدامات OpenAI برای ساخت و بهره‌برداری از نسخه موبایلی این هوش مصنوعی به گوش می‌رسید، اما در آن زمان OpenAI واکنشی به این اخبار نشان نداده بود.

رونمایی از نسخه موبایلی ChatGPT همزمان با تلاش‌ کمپانی‌های بزرگی مانند گوگل، مایکروسافت و فیسبوک برای ساخت هوش مصنوعی زایای اختصاصی خود شده است. همچنین گوگل و مایکروسافت در تلاش هستند که موتورهای جستجوی خود، گوگل و Bing را به این ابزارها تجهیز کنند. لازم به ذکر است که کمپانی مایکروسافت در همکاری پرهزینه‌ای با کمپانی OpenAI درحال ارتقای موتور جستجوی Bing می‌باشد.

اما توانایی دسترسی به چت‌بات ChatGPT در گوشی موبایل، فارغ از هرگونه واسطه‌ای و بدون نیاز به باز کردن مرورگرهای مختلف، قطعاً باعث بروز انقلابی در زمینه جستجوی اطلاعات و ارتباط کاربران با مسائل روز دنیا خواهد شد.

یکی از جالب‌ترین نکات در نسخه موبایلی ChatGPT، عدم نمایش هرگونه تبلیغاتی در این اپلیکیشن است. به گفته کمپانی OpenAI، کاربران هنگام استفاده از این برنامه برای یافتن پاسخ سؤالات خود “در دریایی از آگهی‌های تبلیغاتی غرق نخواهند شد”. کمپانی OpenAI با این اظهارنظر شریک تجاری خود، مایکروسافت را زیر سؤال می‌برد. چت‌بات پیشرفته و مبتنی بر هوش مصنوعی Bing، نتیجه همکاری مایکروسافت و OpenAI، دارای آگهی‌های تبلیغاتی بسیاری در پلتفرم خود است.

به این مورد مهم حتی در شرح توضیحات این اپلیکیشن در اپ‌استور و در کنار قابلیت‌های سینک تاریخچه جستجو و گفتگتوی کابران اشاره شده است. رونمایی از اپلیکیشن ChatGPT تنها مدتی کوتاه پس از حذف لیست انتظار هوش مصنوعی گوگل، Bard در رویداد اخیر Google I/O اتفاق افتاده است.

به‌نظر می‌‌رسد که کاربران گوشی‌های آیفون مدت زیادی است که خواستار انتشار رسمی این برنامه هستند. در تحقیقات اخیر به عمل آمده، 10 اپلیکیشن برتر هوش مصنوعی در سال جاری و از ماه مارچ سال گذشته تاکنون، درآمدی بیش از 14 میلیون دلار به‌دست آورده‌اند. همچنین از ماه فوریه، هزینه روزانه کاربران در این حوزه 11% افزایش داشته است.

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array