به گزارش ایران دکونومی، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور در بخش بودجه دستگاه های اجرایی پرداخت. بودجه دستگاه‌های اجرایی که یکی از پرتکرارترین مباحث مطرح‌شده نزد افکار عمومی می‌باشد، از این جهت مهم است که می‌توان میزان اهمیت امور مختلف نزد سیاست‌گذار را متوجه شد.

لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور مجموعاً با رقم ۶۳۴۷ هزار میلیارد تومان به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است. مصارف بودجه کل کشور به دو بخش بودجه شرکتهای دولتی و بودجه عمومی دولت تقسیم می‌شوند. نحوه تقسیم اعتبارات مربوط به بودجه عمومی دولت به چند صورت قابل دسته بندی است. در نمودار زیر اعتبارات بودجه عمومی دولت نمایش داده شده است.

لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور مجموعاً با رقم ۶۳۴۷ هزار میلیارد تومان به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است. مصارف بودجه کل کشور به دو بخش بودجه شرکت‌های دولتی و بودجه عمومی دولت تقسیم می‌شوند.

همانطور که در جدول زیر قابل مشاهده است، بودجه هزینه‌ای که در سال ۱۴۰۳ به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اختصاص یافته است، مبلغ ۱۶۸ میلیارد و ۴۱۸ میلیون تومان برآورد شده که نسبت به بودجه هزینه‌ای سال گذشته (۲۱۶ میلیارد و ۷۲۲ میلیون تومان) با کاهش ۲۲ درصدی (بیش از ۴۸ میلیارد تومان) مواجه شده است.

همچنین بودجه بخش سرمایه‌ای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی که سال گذشته ۲۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیوون تومان تصویب شده بود، با افزایش ۱۰ درصدی برای سال جاری مبلغ ۲۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

شایان ذکر است که بودجه هزینه‌ای/ سرمایه‌ای، اعتبارات پیش‌بینی شده برای دستگاه یا برای پرداخت هزینه‌های جاری (جبران خدمت کارکنان، خرید کالا و خدمات و …) اختصاص داده می‌شود، یا ماهیت سرمایه‌گذاری (تهیه تعمیر و نگهداری ساختمان و تجهیزات، توسعه زیر ساختها و…) دارند. دسته اول تحت عنوان اعتبارات هزینه‌ای و دسته دوم تحت عنوان اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (عمرانی) شناخته می‌شوند.

همچنین بودجه عمومی/ اختصاصی، به اعتبارات دستگاه که از محل منابع عمومی دولت تامین می‌شود، تحت عنوان اعتبار عمومی شناخته می‌شود. اعتبارات اختصاصی نیز آن دسته از مصارفی است که از محل درآمدهای اختصاصی خود دستگاه تأمین شده و هزینه می‌شود. بخش عمده اعتبارات اختصاصی مربوط به دانشگاه‌های علوم پزشکی و مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array