به گزارش ایران دکونومی، مرکز ملی مغز با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی ایجاد می‌شود.

این مرکز به عنوان یک مرکز پژوهشی، آموزشی، درمانی، توانبخشی، ترجمان دانش و تولید فناوری‌های نوین در زمینه اختلالات عصبی و سلامت مغز به صورت کنسرسیومی از دانشگاه‌ها و کادر علمی و آموزشی مرتبط با مطالعات بالینی و پایه مغز و اعصاب و حوزه‌های مرتبط در دانشگاه‌های وزارت بهداشت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت خواهد داشت.

مرکز ملی مغز در راستای عملی کردن دیدگاه همکاری‌های علمی و تحقیقات بین‌رشته‌ای و نزدیک کردن فضای علوم پایه و بالینی ایجاد شده و به عنوان یک واحد مستقل با تمامی دانشگاه‌ها و مراکز علمی همکاری‌های علمی و فناورانه خواهد داشت. همچنین برای قسمت درمان با بیمارستان چندتخصصی فیروزگر در تعامل خواهد بود.

ساخت این مرکز در حال حاضر ۳۰ درصد پیشرفت عمرانی داشته و مواردی چون تشکیل هسته‌های تخصصی با حضور متخصصان بین‌رشته‌ای، تفاهم همکاری با شرکت‌های فعال در حوزه نوروتکنولوژی و مراکز علمی از جمله آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز و همکاری با انجمن جهانی آلزایمر و شروع اجرای پروژه پیشگیری از افت عملکردهای شناختی سالمندان در ایران از جمله در دست انجام است.

مرکز نوآوری مغز

در کنار راه‌اندازی این مرکز، دو فراخوان در حوزه توسعه نوروتکنولوژی برگزار شده و کتاب کار «ذهن فعال» در سالمندی نیز انتشار یافته و تلاش‌هایی برای همکاری در برگزاری مدرسه علوم اعصاب اجتماعی، تدوین پروپوزال بانک داده جامع عصبی ایرانیان در مرحله ثبت، تاسیس آزمایشگاه فتوبیومدولاسیون و درد نیز انجام شده است.

در راستای اجرای این طرح ملی شماری از پزشکان پژوهشگر، جذب و همکاری با اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی و فنی نیز انجام شده و ۲۰ پروژه تحقیقات کاربردی درحوزه‌های اولویت‌دار، فعالیت کمیته عصب روانپزشکی دستیاران روانپزشکی و تدوین برنامه کمیته دستیاری نورولوژی، راه‌اندازی پروژه نوراکس در قالب دوره‌های تربیت پژوهشگر و فناور و همچنین راه‌اندازی وب ‌سایت و شبکه‌های اجتماعی مرکز از دیگر اقدامات در راستای ایجاد مرکز ملی مغز نیز صورت گرفته است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array