به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، مدیرعامل انویدیا، جنسن هوآنگ، در اظهارات اخیر خود گفته است که دوران دودستگی دیجیتالی به پایان رسیده و حالا هرکسی می‌تواند با کمک هوش مصنوعی یک برنامه‌نویس باشد.

اگر شما هم همیشه دوست داشتید برنامه‌نویس کامپیوتر باشید، اما مهارت‌های موردنیاز آن را نداشتید، هوش مصنوعی به شما کمک خواهد کرد.

جنسن هوآنگ، مدیرعامل کمپانی عظیم انویدیا (Nvidia) در روز دوشنبه هفته جاری در رویداد کامپیوتکس (Computex) گفت که همه‌گیر شدن و بهره‌گیری از ابزارهای قدرتمند هوش مصنوعی به این معناست که همه افراد با هر سطح مهارتی می‌توانند برنامه‌نویس کامپیوتری شوند.

توانایی کدنویسی از طریق ارسال دستورات مناسب به یک سیستم هوش مصنوعی، باعث پایان دادن به مقوله‌ای است که هوآنگ آن را “شکاف” با “دودستگی دیجیتالی” می‌خواند.

هوآنگ در طی برگزاری کنفرانس Computex در تایپه گفت: “از دشواری های برنامه‌نویس شدن به‌شدت کاسته شده است. الان همه افراد برنامه‌نویس محسوب می‌شوند، فقط کافی است که دستورات مناسب را به هوش مصنوعی اعلام کنید.”

رویداد سالانه Computex یک کنفرانس و نمایشگاه تکنولوژی است که در حال حاضر در تایپه در حال برگزاریست. این رویداد از روز 30 می آغاز شده و تا 2 ژوئن (9 تا 12 خرداد) ادامه دارد.

ارزش کمپانی عظیم انویدیا در سال جاری تقریباً به 1 هزار میلیارد دلار (1 تریلیون دلار) رسیده است، آن هم در شرایطی که دیگر کسب‌وکارهای فعال در حوزه تکنولوژی در حال تقلا برای توسعه و پذیرش هوش مصنوعی هستند.
پردازنده‌های تولید شده توسط کمپانی انویدیا، نیروبخش سیستم‌های محبوبی مانند هوش مصنوعی ChatGPT تولید کمپانی OpenAI هستند. دقیقاً ارائه همین چت‌بات ChatGPT در اواخر سال 2022 بود که کار را به اینجا کشاند و باعث تشدید محبوبیت و فراگیر شدن این تکنولوژی در جهان شد.

هوش مصنوعی

رونمایی از پروژه‌های هوش مصنوعی Nvidia

در طی برگزاری رویداد Computex، هوآنگ از چندین پروژه مرتبط به هوش مصنوعی و همکاری‌های مربوطه رونمایی کرد. کمپانی انویدیا در حال ساخت و ایجاد پلتفرم جدیدی به همکاری آژانس تبلیغاتی بزرگ WPP برای ایجاد آگهی‌های تبلیغاتی هوشمند است.

هوآنگ در این کنفرانس گفت که هوش مصنوعی باعث بروز انقلابی بزرگ در حوزه محاسبات کامپیوتری شده است.

او در این باره گفت: “در هر دوره از پیشرفت‌های مربوط به محاسبات کامپیوتری، دستیابی به اقدامات جدید و خارق‌العاده‌ای ممکن می‌شد که تا پیش از آن غیرممکن بودند! هوش مصنوعی قطعاً زمینه‌ساز دگرگونی عظیمی خواهد بود.”

ظهور و اوج گرفتن ChatGPT و دیگر سیستم‌های هوش مصنوعی‌ زایا باعث به‌وجود آمدن ترسی عمیق و سؤالی ناخوشایند در ذهن افراد شده است: “با پیشرفت این تکنولوژی، کدام شغل‌ها در خطر نابودی قرار دارند؟”
بر اساس بعضی تحقیقات صورت گرفته، خطر نابودی قطعاً شغل برنامه‌‌نویس کامپیوتر را تهدید می‌کند؛ چون به کمک ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، علاوه‌بر تسریع پروسه توسعه برنامه‌‌ها، نرخ بهره‌وری نیز بالا رفته و کارهای سخت و طاقت‌فرسا در عرض یک چشم برهم زدن انجام خواهند شد.

البته شایان ذکر است که خالق هوش مصنوعی ChatGPT، مدیرعامل کمپانی OpenAI سم آلتمن به این نگرانی‌ها باور ندارد.

او که در حال حاضر در حال سفر به کشورهای مختلف قاره اروپا برای دیدار با مقامات و مذاکره درباره تدوین قوانین نظارتی مناسب برای هوش مصنوعی است، در مصاحبه اخیر خود در شهر پاریس گفت که در این مورد جای نگرانی وجود ندارد.

به عقیده او، هوش مصنوعی ابزاری برای تقویت مهارت انسان‌هاست. او باور دارد که انسان‌ها می‌توانند از این ابزار قدرتمند در موارد مختلفی مانند خلق آثار جدید، دستیابی به پتانسیل مهارتی جدید و یا حتی تغییر طرز فکر و حل مسئله بهره بگیرند.

آلتمن در این باره گفت: “این ایده و طرز فکر که هوش مصنوعی روزی آنچنان پیشرفت خواهد کرد که انسان‌ها دیگر نیازی به کار کردن نداشته باشند و یا دیگر هدفی در زندگی خود نداشته باشند؛ هرگز برای من قابل قبول نبوده است.”

او ادامه داد: “قطعاً در این میان افرادی خواهند بود که دلیل پیشرفت این تکنولوژی و به انتخاب خود، دیگر نخواهند شاغل باشند که خب این عالی است! اما به نظر من این باید دلیل قانع‌کننده‌ای برای افراد باشد و این مسئله را مدنظر داشته باشند که اهداف دیگری جز کار در زندگی انسان نیز وجود دارد. بشریت در کار کردن و شغل خلاصه نشده است. اما من هرگز شواهد محکمی در این باره دریافت نکرده‌ام که کار کردن با ابزار پیشرفته‌تر، مساوی است با کمتر کار کردن.”

منبع: businessinsider

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array