سم آلتمن مدیرعامل کمپانی OpenAI، از هفته گذشته مشغول سفر به سراسر اروپا و دیدار با سران دولتی و استارتاپ‌ها برای مذاکره درباره قوانین مربوط به هوش مصنوعی، ChatGPT و غیره بوده است.

به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، در مصاحبه اخیر او در محیط استارتاپی Station F در شهر پاریس، آلتمن به سؤالات کارآفرینان محلی پاسخ داد و همچنین درباره دیدگاه خود در زمینه هوش مصنوعی صحبت کرد.

چند روز پیش، آلتمن با امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه دیدار کرده بود. رئیس محیط استارتاپی Station F، رکسان وارزا ابتدا از او درباره موضوع این دیدار سؤال کرد. درست همانطور که انتظار می‌رفت، این مکالمه حول محور تدوین قوانین مناسب برای هوش مصنوعی چرخیده است.
آلتمن در این باره گفت: “مکالمه بسیار سازنده‌ای بود. ما درباره تدوین قوانین مناسب برای جلوگیری از خطرات احتمالی هوش مصنوعی صحبت کردیم. همچنین هردو اعتقاد داریم که در عین محافظت از جامعه، باید به این تکنولوژی فرصت رشد و شکوفایی نیز بدهیم.”

آلتمن درباره دلایلی که درباره وضعیت فعلی هوش مصنوعی هیجان‌زده و خوش‌بین است نیز صحبت کرد. بر اساس گفته‌های او، دلیل موفقیت هوش مصنوعی مهارت آن در یک زمینه خاص نیست، بلکه مهارت آن در چندین جنبه و حوزه مختلف است.
مثلاً هوش مصنوعی در زمینه آموزش و تعلیمات بسیار کارآمد خواهد بود و بانی ایجاد تغییری انقلابی در زمینه آموزش در سراسر جهان خواهد شد.

همچنین، آلتمن بر این نکته تأکید کرد که ChatGPT و دیگر مدل‌های هوش مصنوعی چه تأثیر مثبتی بر بهبود نرخ کارآیی در طیف وسیعی از شغل‌های مختلف، از جمله توسعه نرم‌افزار، داشته‌اند.

سپس تمرکز این مصاحبه بر مسئله تدوین قوانین قرار گرفت. چند روز پیش، در دانشگاه University College در شهر لندن، آلتمن هشدار داده بود که مقررات اروپایی ممکن است منجر به این شود که OpenAI قاره اروپا را ترک کند. او بعداً از موضع خود عقب‌نشینی کرد و با انتشار توییتی نوشت: “ما برای ادامه مسیر و فعالیت خود در اروپا هیجان‌زده هستیم و برنامه‌ای برای ترک اینجا نداریم.”

آلتمن تلاش کرد درباره طرز فکر خود توضیح بیشتری دهد: “نیت اصلی ما همکاری و مطابقت با قوانین است. ما اروپا را دوست داریم و مایلیم که خدمات OpenAI را در این قاره ارائه دهیم. فقط ترجیح می‌دهیم که بدانیم از لحاظ فنی این کار ممکن است یا خیر.”

در مصاحبه پاریس، آلتمن دیدگاه بسیار مثبت و خوش‌بینانه‌ای داشت و بیان کرد که به‌زودی به دستاوردهای بسیار عظیمی (به‌طور به‌خصوص درباره مسئله سوخت هسته‌ای) خواهیم رسید که در آینده نزدیک باعث حل‌وفصل مسائل محیط‌ زیستی خواهند شد.

همچنین آلتمن با بیان اینکه “بیشتر سؤالات حضار درباره جنبه‌های منفی و ریسک‌های ناشی از هوش مصنوعی است” ادامه داد: “با توجه به اینکه این تکنولوژی در سطح روزانه از جوانب بسیاری به افراد کمک می‌کند و باعث بهبود و ارتقای شرایط شده است، باید تعادل حفظ شود و فقط روی معایب متمرکز نشویم، بلکه به مزایا نیز بپردازیم.”

آلتمن

رقابت کمپانی‌ها با یکدیگر و ارتقای مدل‌ها

برنامه پیش‌روی کمپانی OpenAI چیست؟ به گفته آلتمن، همه‌چیز بسیار ساده است. اعضای تیم درحال کار کردن روی نسخه‌ای “بهتر، هوشمندتر، ارزان‌تر، سریع‌تر و تواناتر” از هوش مصنوعی هستند.

موفقیت کمپانی OpenAI و هوش مصنوعی ChatGPT باعث تشدید رقابت‌ها نیز شده است. درحال حاضر دیگر کمپانی‌ها و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی نیز در حال توسعه مدل‌های زبانی بزرگ و هوش مصنوعی زایا هستند. اما از نظر آلتمن این رقابت، سازنده است.

او در این بار گفت: “رقابت کمپانی‌های مختلف برای توسعه، ارائه و عرضه نسخه‌های بهتر واقعاً فوق‌العاده است! تا وقتی که رقابت میان ما سلامت و امنیت جامعه را به‌خطر نیندازد، و تنها برای ارتقای استانداردها و بهبود مدل‌های فعلی باشد، به نظر من این رقابت بسیار سازنده و مفید است.”

آلتمن در مورد مسئله جنجالی دیگری نیز شفاف‌سازی کرد. در حقیقت، قرار نیست یک مدل از هوش مصنوعی بر دیگر مدل‌ها و نسخه‌ها سلطه و کنترل داشته باشد. بعضی از مدل‌ها به مرور زمان در حوزه‌ای خاص تخصص یافتند. بعضی از مدل‌ها در انجام یک سری از وظایف و دستورات عملکرد بهتری نسبت به بقیه دارند.
او در این باره گفت: “قرار است تعداد زیادی مدل‌های هوش مصنوعی در دنیا داشته باشیم.
به نظر من، مسیری که در آن قرار داریم پایه و اساس توانمندسازی در حوزه تکنولوژی خواهد بود.”

هوش مصنوعی، ابزاری برای تقویت مهارت انسان‌ها

آلتمن معتقد است که انسان‌ها می‌توانند از هوش مصنوعی در موارد مختلفی مانند خلق آثار جدید، دستیابی به پتانسیل مهارتی جدید و یا حتی تغییر طرز فکر و حل مسئله بهره بگیرند.
به‌عنوان مثال، او به این مسئله که هوش مصنوعی شغل افراد را به خطر می‌اندازد باور ندارد.

او در این باره گفت: “این ایده و طرز فکر که هوش مصنوعی روزی آنچنان پیشرفت خواهد کرد که انسان‌ها دیگر نیازی به کار کردن نداشته باشند و یا دیگر هدفی در زندگی خود نداشته باشند؛ هرگز برای من قابل قبول نبوده است.”
آلتمن ادامه داد: “قطعاً در این میان افرادی خواهند بود که دلیل پیشرفت این تکنولوژی و به انتخاب خود، دیگر نخواهند شاغل باشند که خب این عالی است! اما به نظر من این باید دلیل قانع‌کننده‌ای برای افراد باشد و این مسئله را مدنظر داشته باشند که اهداف دیگری جز کار در زندگی انسان نیز وجود دارد. بشریت در کار کردن و شغل خلاصه نشده است. اما من هرگز شواهد محکمی در این باره دریافت نکرده‌ام که کار کردن با ابزار پیشرفته‌تر، مساوی است با کمتر کار کردن.”

برای مثال، آلتمن به شغل خبرنگاری پرداخت. به گفته او، هوش مصنوعی درواقع به خبرنگاران کمک خواهد کرد تا بر مسائل اصلی و مهم تمرکز کنند و به نقطه قوت و مهارت خود بپزدازند: تحقیق و جستجو برای یافتن اطلاعاتی که ارزش بازنشر دادن در جهان را داشته باشد.

او برای درک بهتر این مسئله گفت: “اگر هر خبرنگار تیمی 100 نفره برای تحقیق و تفحص در مسائل مختلف داشت، چه؟”

درنهایت و به‌صورت خلاصه، در ذهن سم آلتمن، خالق یکی از برترین مدل‌های هوش مصنوعی در حال حاضر، تکنولوژی هوش مصنوعی با نیازهای انسان سازگار خواهد شد و انسان با آنچه هوش مصنوعی قادر به انجام آن است سازگار خواهد شد.
او گفت: “این تکنولوژی و جامعه بشری با همدیگر هم‌زیستی خواهند داشت.”

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array