به گزارش ایران دکونومی،  چک صیادی جایگزین تمام چک‌های قدیمی شده و اغلب به‌عنوان کاغذی با رنگ بنفش شناخته می‌شود. چک صیاد دارای یک شناسه 16 رقمی است. این شناسه 16 رقمی نشان می‌دهد که چک صیادی در سامانه صیاد ثبت‌شده است.

 در چک‌های صیادی احتمال برگشت خوردن چک کاهش می‌یابد و به سبب ثبت اطلاعات در سامانه. چنانچه شخصی دارای چک برگشتی رفع سوءاثر نشده باشد، ورشکسته بوده یا توان پرداخت دیون خود را نداشته باشد، به شکل سیستمی نمی‌تواند چک صادر کند و به محض این که چک صادر و آن برگشت خورد سامانه اجازه صدور چک های بعدی را خواهد گرفت و به نوعی از صدور چک‌های بلامحل جلوگیری خواهد شد.

چگونه چک‌های صیادی را استعلام بگیریم؟

قبل از دریافت چک شناسه استعلام ۱۶ رقمی مندرج در چک‌های صیادی را به سامانه استعلام پیامکی بانک مرکزی به شماره ۷۰۱۷۰۱ پیامک کنید (۱*۱* شناسه استعلام ۱۶ رقمی) تا از وضعیت اعتباری صادرکننده چک از نظر تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی ثبت‌شده در سامانه بانک مرکزی اطلاع پیدا کنید. نکته مهم اینکه شناسه استعلام باید بدون هیچ‌گونه کاراکتر اضافی برای سامانه ارسال شود.

پاسخ استعلام چک صیادی مدنظر شما، نهایت ظرف مدت ۱۵ دقیقه و به‌صورت پیامکی در اختیار شما قرار می‌گیرد و درصورتی‌که به هر دلیلی تا مدت‌زمان ۱۵ دقیقه پاسخی از مرکز صیاد دریافت نشود، نتیجه با پیامک «عدم امکان اخذ استعلام» به شما اعلام خواهد شد و باید مجدداً برای دریافت استعلام اقدام کنید.

پس از انجام این کار، یک گزارش استعلام چک مورد نظر برای فرد ارسال می‌گردد که در آن وضعیت اعتبار چک، عدم مفقودی و دزدی نبودن آن، برگشت نخوردن چک و سایر موارد از این دست قرار داده شده است.

نتیجه استعلام صورت به‌صورت رتبه‌بندی بر اساس شاخص‌های رنگی (۵ رنگ) به شما اطلاع داده می‌شود که جزئیات آن را باهم مرور می‌کنیم.

معنای رنگ های استعلام چک صیادی

رنگ قرمز

صادرکننده بیش از ۱۰ چک برگشتی دارد یا مبلغ آن بیش از ۵۰ میلیون تومان است.

رنگ قهوه‌ای

صادرکننده بین ۵ تا ۱۰ چک برگشتی دارد یا مبلغ آن کمتر از ۵۰ میلیون تومان است.

رنگ نارنجی

صادرکننده احتمالا ۲ تا ۴ فقره چک برگشتی دارد یا مبلغ آن حداکثر ۲۰ میلیون تومان است.

رنگ زرد

صادر کننده احتمالا یک فقره چک برگشتی دارد یا مبلغ آن حداکثر ۵ میلیون تومان است.

رنگ سفید

صادر کننده سابقه چک برگشتی ندارد یا از آن رفع سوء اثر کرده است.

هزینه استعلام چک‌های صیادی چقدر است؟

بابت استعلام هر چک صیادی از سامانه بانک مرکزی باید هزینه ۳۵۰ تومانی پرداخت شود. این هزینه بابت کل فرایند استعلامی و تمامی پیام‌های پاسخ ارسال‌شده برای درخواست‌کننده استعلام است. درواقع شما بابت هر استعلام این هزینه را پرداخت می‌کنید نه هر پیامک دریافتی بابت استعلامی که درخواست دادید. شما با هر شماره تلفن همراه می‌توانید در طول روز چهار استعلام مربوط به چک‌های صیادی را درخواست کنید.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array