به گزارش ایران دکونومی، معاملات بورس معاف از مالیات بر عایدی سرمایه است. و به واسطه همین موضوع در کوتاه‌مدت نقدینگی وارد بازار سهام می‌شود.

 مالیات بر عایدی سرمایه به این معناست که شخص هنگام فروش دارایی خود به واسطه مابه‌التفاوت بین قیمت خرید و فروش مکلف می‌شود مبلغی را به عنوان مالیات بر عایدی سرمایه خود پرداخت کند.

ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی و ماده 12 به همراه 8 تبصره این طرح از سوی مجلس اصلاح شد. 

طبق تبصره 7 مقرر شد عایدی سرمایه حاصل از انتقال اوراق بهادار یا کالای مورد معامله در بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس مانند صندوق‌های کالایی، صندوق‌های املاک، مستغلات و گواهی سپرده سکه طلا مشمول مالیات نخواهد بود. 

تبصره 7 ماده 12 به شرح زیر اصلاح شد: 

تبصره 7- عایدی سرمایه حاصل از انتقال اوراق بهادار یا کالای مورد معامله در بهابازار (بورس)ها و بازارهای خارج از بهابازار (بورس) از قبیل صندوق‌های کالایی، صندوق‌های املاک و مستغلات و گواهی سپرده سکه طلا، مشمول مالیات موضوع این فصل نیست. 

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی سوداگر را کسی عنوان کرد که با نیت سوءاستفاده وارد بازار می‌شود و حجم وسیعی از ارز و طلا و خودرو را خریداری کرده تا به عنوان مثال سه ماه بعد به چند برابر قیمت فروخته و سود ببرد که در صورت تصویب، اجرای این طرح مانع از این کار می‌شود.

وی تصریح کرد: در واقعیت تنها کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند آن هم مربوط به کسانی است که مالیات نمی‌دهند و فقط سودهای کلان برده و از شرایط سخت تورمی سوء‌استفاده می‌کنند.

 عدم دریافت مالیات از معاملات بورس می‌تواند سرمایه‌های سرگردان را به سمت بورس هدایت کند.

همچنین کسانی که می خواهند در حوزه های مسکن و زمین و طلا سرمایه گذاری کنند می توانند واحدهای صندوق زمین و ساختمان و طلا را خریداری کرده و شامل مالیات بر عایدی سرمایه هم نشوند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array