به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از رویترز، کمپانی نورالینک ایلان ماسک در روز پنج‌شنبه اعلام کرد که موفق به کسب تأییدیه سازمان غذا و بهداشت آمریکا (FDA) برای اولین پروسه آزمایشی انسانی شده است. این تأییدیه پس از تلاش‌ها و شکست‌های بسیار، دستاورد مهمی در دنیای پزشکی محسوب می‌شود.

تأییدیه FDA چراغ سبزی است به ادعای پیشین کمپانی نورالینک. این کمپانی در گذشته با انتشار توییتی مدعی شده بود که “ارائه دهنده تکنولوژی مهمی است که روزی به کمک مردم خواهد آمد و زندگی آنان را تسهیل خواهد کرد”. هنوز اهداف نهایی این پروسه آزمایشی مشخص نشده است؛ نورالینک فقط اعلام کرده که روند استخدام داوطلبان هنوز آغاز نشده و به‌زودی جزئیات بیشتری منتشر خواهد شد.

نه کمپانی نورالینک و نه سازمان غذا و بهداشت آمریکا در این باره اظهارنظری نکرده‌اند.

نورالینک

تراشه نورالینک، دستاوردی بزرگ برای بشریت

ایلان ماسک باور دارد که تراشه‌های مغزی راه‌حل و درمان بسیاری از بیماری‌ها خواهد بود. مشکلاتی از جمله چاقی مفرط، اوتسیم، افسردگی و اسکیزوفرنی به کمک این تراشه مغزی بهبود یافته و درمان خواهند شد. همچنین ماسک امیدوار است که با کاشت این تراشه در مغز انسان بتواند به امکاناتی مانند وبگردی و تله‌پاتی دست یابد.
ماسک سال گذشته با اظهارات جنجالی خود خبرساز شده بود. او مدعی بود که آنقدر به کیفیت و امنیت این تراشه‌های مغزی مطمئن است که حاضر است کاشت آنها را در مغز فرزندان خود امتحان کند.

از سال 2019 تاکنون، ماسک حداقل 4 بار پیش‌بینی کرده بود که کار کمپانی نورالینک درنهایت به آزمایشات انسانی خواهد کشید. اما این کمپانی تازه در اوایل سال 2022 برای دریافت تأییدیه FDA اقدام کرد و این سازمان درخواست نورالینک را رد کرد. این اطلاعات توسط منابع آگاه (هفت نفر از کارمندان سابق و فعلی این کمپانی) در ماه مارچ به‌دست آمده است.

به گفته این افراد، کمپانی سازمان غذا و بهداشت آمریکا چندین بار به نورالینک متذکر شده که موارد بسیاری قبل از دریافت تأییدیه FDA برای آغاز پروسه آزمایشات انسانی نیاز به رسیدگی دارند.
مشکلات کلی و اصلی شامل باتری لیتیومی این تراشه، احتمال ادغام سیم‌های این تراشه با مغز انسان و چالش‌های احتمالی هنگام خارج کردن این تراشه از مغز انسان بدون آسیب زدن به بافت مغزی است.

کمپانی نورالینک که در سال 2016 تأسیس شده است، تا این لحظه موضوع چند تحقیقات فدرال بوده است.

در ماه می، قانون‌گذاران آمریکایی از سازمان‌‌های نظارتی خواستند تا هرچه سریعتر تحقیقات خود را در زمینه روند انجام آزمایشات حیوانی در این کمپانی آغاز کنند.

همچنین تحقیقاتی در زمینه خارج کردن تراشه‌ای حاوی پاتوژن‌های خطرناک از مغز میمون مورد آزمایش در کمپانی نورالینک و ضرر و زیان‌های وارده نیز در حال انجام است.

‌این کمپانی در حوزه نقض احتمالی حقوق حیوانات نیز تحت تحقیقات شدیدی قرار دارد.
سازمان و مؤسسات بسیاری خواهان نظارت بر روند عملیات نورالینک در توسعه تراشه مغزی جنجالی آن هستند.

منبع: Reuters

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array