به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، آمارها نشان می‌دهد که اقتصاد آلمان همچنان برای محصولات و مواد خام مختلف به شدت به پکن وابسته است.

مدیر مالی غول صنعتی آلمان «زیمنس» به فایننشال تایمز گفت: دهه‌ها طول می‌کشد تا تجار آلمانی و اقتصاد این کشور، اتکای خود به واردات از چین را پایان دهند.

سال گذشته برلین راهبردی را طراحی کرد که هدف از آن کاهش وابستگی اقتصادی به چین «دومین اقتصاد بزرگ جهان» بود. با این حال، یک مطالعه صورت گرفته توسط موسسه اقتصادی آلمان، نشان داد که تولیدکنندگان آلمانی علیرغم تلاش‌ها برای تنوع بخشیدن به بازار مواد اولیه خود، همچنان به چین وابسته هستند.

«رالف توماس» مدیر مالی شرکت زیمنس در این راستا اظهار داشت: زنجیره های ارزش جهانی طی 50 سال گذشته ایجاد شده اند. باید ساده لوح باشید تا باور کنید که این زنجیره می‌تواند ظرف شش یا 12 ماه تغییر کند.

اظهارات وی پس از آن بیان شد که «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان، یک سفر سه روزه به چین را آغاز کرد و طی آن به دنبال تقویت روابط اقتصادی با پکن بود؛ آن هم در زمان تنش فزاینده بین کشورهای غربی و پکن بر سر مسائل تجاری و ژئوپلیتیکی.

بر اساس آمارها، چین بزرگترین شریک اقتصادی آلمان است و در سال گذشته (2023) حجم تجارت دو کشور حدود 254 میلیارد یورو (269.8 میلیارد دلار) بوده است.

داده‌ها نشان می‌دهد، در حالی که واردات کلی از چین بین سال‌های 2022 تا 2023 تقریباً یک پنجم کاهش یافته است، سهم گروه‌های محصولی که آلمان برای آنها به واردات از چین متکی است، به سختی تغییر کرده است؛ از جمله این موارد می‌توان به مواد شیمیایی، رایانه‌ها و سلول‌های خورشیدی اشاره نمود.

سال گذشته، Bundesbank هشدار داد که به دلیل وابستگی بیش از حد به چین، مدل تجاری آلمان در خطر است.

منبع: RT

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array