ویچین (VeChain) یک پلتفرم بلاکچین است که برای بهبود مدیریت زنجیره تامین و فرآیندهای تجاری طراحی شده است. هدف آن ساده‌سازی این فرآیندها و جریان اطلاعات برای زنجیره‌های تامین پیچیده از طریق استفاده از فناوری دفتر کل توزیع‌شده است. هدف ویچین ایجاد یک پلتفرم اکوسیستم تجاری مورد اعتماد و توزیع شده برای فعال کردن جریان اطلاعات شفاف، همکاری کارآمد و انتقال ارزش با سرعت بالا است. بر اساس وایت پیپر ویچین، فناوری بلاکچین می‌تواند «مشکل اطلاعات نامتقارن را از بین ببرد و به مالکیت داده‌ها اجازه دهد تا به مالک آن بازگردند» (البته که این توضیح در حیطه تخصصی ویچین قرار دارد). پلتفرم ویچین ادعا می‌کند که یک نمای 360 درجه از اطلاعات ضروری مرتبط با یک محصول و فرآیندهای تجاری آن مانند ذخیره سازی، حمل، نقل و عرضه برای ذینفعان مجاز ارائه می‌دهد و شفافیت بیشتری در بازار ایجاد می‌کند.
ویچین به طور ویژه برای لجستیک و ردیابی و پیگیری مفید است که منجر به علاقه در بین حمل و نقل، خرده فروشی، تولید، انبار و سایر صنایع می‌شود.

اهداف و تاریخچه پروژه

علاوه بر موارد ذکر شده در بخش بالا که در خصوص اهداف و حوزه پروژه توضیحاتی داده شد، در ابتدا ویچین به عنوان راهی برای تشخیص تقلبی بودن یا نبودن یک محصول واقعی و جلوگیری از کلاهبرداری تصور شد. از آن زمان توسط شرکت‌های بزرگ برای کمک به ردیابی همه چیز از تولید محصولات گوناگون تا ساخت خودرو استفاده می‌شود.
روش انجام این کار ساده است: به هر محصول یک هویت منحصر به فرد می‌دهد، سپس از حسگرها برای ردیابی آنچه در هر مرحله از زنجیره تامین اتفاق می‌افتد، استفاده می‌کند. به این ترتیب، شرکت‌ها می‌توانند مطمئن شوند که محصولات به درستی مدیریت می‌شوند و مصرف‌کنندگان می‌توانند از قانونی بودن خریدشان اطمینان حاصل کنند.
شرکت‌های مختلف در زنجیره تامین، از تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان گرفته تا پیک‌ها و بازرگانان، می‌توانند با استفاده از فناوری هویت ویچین (VID)، مانند کدهای QR و تراشه‌های RFID، اقلام را در هر مرحله ردیابی کنند تا محصولات را اسکن و شناسایی کنند.

تاریخچه پروژه

به صورت مختصر عنوان‌های تاریخچه پروژه را بررسی می‌کنیم، ولی هریک دارای توضیحات گسترده‌تری هستند:

ویچین در سال 2015 توسط سانی لو، مدیر ارشد اطلاعات سابق لویی ویتون چین تاسیس شد. این شرکت به‌عنوان زیرمجموعه بیتس، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بلاکچین، شروع به کار کرد و در میان معدود بلاکچین‌هایی است که در حال حاضر پایگاه مشتریان قابل توجهی در میان شرکت‌های فعال دارد.
در ابتدا، توکن VEN روی بلاکچین اتریوم کار می‌کرد. سپس ویچین به بلاکچین خود منتقل شد و در سال 2018 تغییر نام داد. به عنوان بخشی از برندسازی مجدد، بلاکچین VEN به بلاکچین VeChainThor (VET) تبدیل شد.
اهداف پلتفرم بلاکچین ویچین در وایت پیپر آن مشخص شده است. هدف اولیه آن بهبود در صنعت زنجیره تامین از طریق عملی و شفاف کردن داده‌ها بود. همچنین قصد دارد در برنامه‌های غیرمتمرکز یا همان دپ‌ها و عرضه اولیه کوین که با استفاده از ویچین ساخته می‌شود و همچنین واسطه اینترنت اشیا باشد، پیشرو باشد.
ویچین در طول سال‌ها با چندین شرکت به منظور کمک به دستیابی به این هدف، مشارکت‌های استراتژیک امضا کرده است. از جمله آنها توافقنامه‌ای با PwC برای راه حل‌های مبتنی بر ویچین است که توسط پایگاه مشتریان شرکت حسابداری برای بهبود تأیید و ردیابی محصول استفاده می‌شود.
ویچین همچنین با رنو شراکت کرده و در همکاری با مایکروسافت و ویسئو، کتاب تعمیر و نگهداری خودرو دیجیتالی را ایجاد کرده است و شریک فناوری دولتی برای منطقه توسعه اقتصادی برای دولت مرکزی چین است.

  • سال 2015: ویچین توسط سانی لو تاسیس شد
  • ژوئن 2016: راه‌اندازی ویچین 0.1v
  • می 2017: شراکت PwC با ویچین
  • تابستان 2017 :راه اندازی بنیاد ویچین
  • فوریه 2018: تغییر نام تجاری VEN به VET
  • بهار 2018: راه‌اندازی شبکه اصلی
  • 2018: راه اندازی کیف پول موبایل

زیرساخت، موارد فنی و تکنولوژی به کار رفته در پروژه

یکی از بزرگترین تصمیمات هنگام طراحی یک سیستم بلاکچین عمومی در مورد طراحی الگوریتم اجماع است. این پروتکل نه تنها بیان می‌کند که چگونه شرکت کنندگان بلاکچین در مورد رشد بلاکچین توافق کنند، بلکه مدل حاکمیتی را که بر سیستم اجرا شده است، متصور می‌شوند.

VeChainThor الگوریتم اجماع اثبات صلاحیت را پیاده‌سازی می‌کند که مناسب مدل حاکمیتی ویچین است که بیان می‌کند که تولیدکنندگان بلوک ناشناس وجود نخواهد داشت، بلکه تعداد ثابتی از اعتبارسنج‌های شناخته شده (مسترنودهای صلاحیت) مجاز توسط کمیته راهبری بنیاد ویچین وجود خواهد داشت.

ویچین قادر به مدیریت بیش از 10,000 تراکنش در ثانیه از داده‌های جمع‌آوری شده توسط حسگرها در دنیای واقعی است. ویچین حسگرهای فیزیکی خود را طراحی و تولید می‌کند که می‌تواند داده‌ها را در بلاکچین VeChainThor بخواند و منتشر کند. با این حال، این پلتفرم ابتدا با 50 تراکنش در ثانیه مقداری که با نیازهای شبکه در آن مرحله مطابقت داشت، راه‌اندازی شد.


مشخصات فنی و تکنولوژی ویچین


ویچین از مدل اجماع “اثبات صلاحیت” استفاده می‌کند تا اطمینان حاصل کند که پیشرفت‌های آینده با چشم‌انداز ویچین همسو هستند. در شبکه اثبات صلاحیت، تراکنش‌ها و بلوک‌ها توسط حساب‌های از پیش تأیید شده، قابل تأیید هستند. در مورد ویچین، بلاکچین توسط 101 مسترنود صلاحیت نگهداری می‌شود. مسترنودهای صلاحیت سرورهای پراکنده جغرافیایی هستند که یک نسخه کامل از بلاکچین را نگه می‌دارند و همیشه به شبکه متصل هستند. آنها برای پیش تأیید نهادهای جدید ویچین و همچنین برای تولید بلوک در بلاکچین VeChainThor مورد نیاز هستند. این مسترنودهای صلاحیت، کد ویچین را اجرا می‌کنند که به آنها اجازه می‌دهد بلوک‌ها را تأیید و تراکنش‌ها را پردازش کنند.
مزایای PoA این است که هنگامی که یک نود “تایید صلاحیت” شد، شانس برابری برای انتشار یک بلوک و دریافت 30 درصد از هزینه تراکنش به عنوان پاداش را دارد. این مورد به این معنی است که یک مسترنود با 100 میلیون VET فرصتی مشابه با یک مسترنود دارد که آستانه 25 میلیون VET را برآورده می‌کند.

در حالی که وایت پیپر ادعا می‌کند که این مزیت‌ها، کاهش زمان توافق را به دنبال دارد (و در نتیجه استفاده از پهنای باند شبکه کارآمدتر و افزایش تراکنش‌ها در ثانیه را در پی دارد) ولی به همان روشی که بیت‌کوین غیرمتمرکز است، غیرمتمرکز نیست.

یک سیستم PoA فاقد ماهیت باز است. یک شبکه PoA به طور فوق‌العاده متمرکزی شبیه به یک شرکت یا دولت بزرگ است که به اعتماد زیادی به نهاد پشت پروژه نیاز دارد. ویچین برای دستیابی به اهداف خود از تمرکززدایی و شبکه باز و بدون مجوز صرف نظر کرده است.

در حالی که هویت PoA یا همان الگوریتم اثبات صلاحیت به طور عمومی شناخته شده است، خطر دستکاری شخص ثالث همچنان وجود دارد. ویچین با ایجاد یک سیستم اجماع “PoA 2.0” با افزودن نظارت بر نودهای اعتبارسنجی، اقداماتی را برای رسیدگی به مشکلات یک سیستم PoA انجام می‌دهد.
ویچین Thor یک نسخه اصلاح شده از پایگاه کد اتریوم است که برای راه حل‌های سازمانی مقیاس پذیر در یک محیط قابل اعتماد بهینه شده است. Thor لایه پایه اصلی تبادل داده، مدیریت کلید و ذخیره سازی است.
شناسه‌های ویچین هویت‌های دیجیتالی هستند که با هش SHA256 ایجاد شده و با کدهای NFC، RFID و QR ردیابی می‌شوند. فقط مقدار هش داده‌های خام در زنجیره ذخیره می‌شود و فقط توسط نهادهای مجاز قابل دسترسی است. داده‌های خام در یک راه حل ذخیره سازی رمزگذاری داده غیرمتمرکز که توسط ویچین توسعه یافته، ذخیره می‌شود.

محصول کاربردی و عملکردی

درقسمت‌های قبل به طور کامل در این خصوص صحبت شد، ولی در حالت کلی ویچین یک پلتفرم بلاکچین است که برای بهبود مدیریت زنجیره تامین و فرآیندهای تجاری طراحی شده است. هدف آن ساده‌سازی این فرآیندها و جریان اطلاعات برای زنجیره‌های تامین پیچیده از طریق استفاده از فناوری دفتر کل توزیع‌شده است.

بنیانگذار پروژه چه کسی است؟

ویچین در سال 2015 توسط سانی لو تاسیس شد. سانی در رشته مهندسی الکترونیک و ارتباطات از دانشگاه شانگهای جیائو تونگ فارغ التحصیل شد. او نزدیک به 20 سال به عنوان مدیر فناوری اطلاعات در 500 شرکت فورچون خدمت کرده است و مدیر سابق شرکت لویی ویتون چین نیز بود.

او با پیشینه فنی قوی در کامپیوتر و ارتباطات شبکه، تجربه گسترده‌ای در استراتژی و مدیریت فناوری سیستم‌های اطلاعات، انقلاب دیجیتال سازمانی و نوآوری دیجیتال دارد. سانی یکی از پیشگامانی است که شروع به کاوش در برنامه‌های تجاری بلاکچین کرده است. او ابتدا این ایده را مطرح کرد که “پذیرش بلاکچین بر اساس نیازهای تجاری انجام می‌شود”. او به طور رسمی پروژه ویچین را در سال 2015 راه‌اندازی کرد و ویچین را در اوایل سال 2017 تأسیس کرد که سرمایه گذاران بزرگی از جمله Fenbushi Capital، Future Capital، PwC و DNV دارد.

اطلاعات سایر اعضای تیم (مشاوران، توسعه دهندگان، و …)

در این جا به اعضای کلیدی تیم ویچین می‌پردازیم:
1-در خصوص سانی لو، بنیانگذار ویچین صحبت کردیم.

2– جی ژانگ : معاون امور مالی
جی ژانگ قبل از اینکه ویچین در سال 2015 تأسیس شود، به مدت 15 سال برای PwC چین و دلویت انگلستان به عنوان مدیر ارشد در امور مالی و مدیریت ریسک کار کرده بود. جی مسئول ساختار شرکت جهانی، حاکمیت و مدیریت مالی ویچین است.

3- جیان لیانگ گو : معاون فناوری
جیان لیانگ گو از دانشگاه شانگهای با مدرک کارشناسی ارشد در رشته سایبرنتیک فارغ التحصیل شد. او قبلاً به عنوان مدیر فنی در فناوری ارتباطات TCL کار می‌کرد. جیان لیانگ بیش از 16 سال تجربه در توسعه سیستم‌های تعبیه شده سخت افزاری و نرم افزاری و مدیریت فناوری اطلاعات دارد. از زمان پیوستن به ویچین در سال 2017، او مسئولیت توسعه فناوری را بر عهده داشت و بر توسعه راه حل های بلاکچین سازمانی با ترکیب فناوری‌های بلاکچین و اینترنت اشیا تمرکز داشت.

4- پیتر ژو : معاون تحقیق و توسعه
پیتر ژو از دانشگاه ساوت‌همپتون با مدرک دکترا در ویژن کامپیوتر فارغ التحصیل شد. او در پروژه‌هایی که توسط کمیسیون اروپا و آکادمی فنلاند تأمین مالی می‌شد، در زمان کار به عنوان دانشمند پژوهشی در دانشگاه کنت در بریتانیا و دانشگاه اولو در فنلاند مشارکت داشت. پیتر دارای 10 سال تجربه در تحقیق و توسعه علوم کامپیوتر است و نتایج تحقیقات خود را در مجلات و کنفرانس‌های بین‌المللی معتبر علمی منتشر کرده است. پیتر پس از پیوستن به ویچین در سال 2017، رهبری تحقیق و توسعه فناوری بلاکچین و همکاری با دانشگاه‌های سراسر جهان را بر عهده داشت. وی همچنین مسئولیت حفاظت از مالکیت معنوی را بر عهده دارد.

5- بن کیان : معمار ارشد بلاکچین

بن کیان بیش از 10 سال تجربه در توسعه برنامه‌های تلفن همراه، متخصص در برنامه‌های کاربردی اینترنتی مبتنی بر ارتباطات شبکه دارد. او که یک متخصص فناوری شبکه P2P است، معماری را طراحی کرده و سیستم پیام رسانی فوری را با بیش از ده میلیون کاربر توسعه داده است.

بن تیم خود را در طراحی معماری، توسعه و تکرار زیرساخت‌های بلاکچین ویچین رهبری می‌کند و تیم او نیز وظیفه دارد ابزارهای کاربر پسند را برای توسعه‌دهندگان بسازد.

6- یانیو چن : معاون عملیات
یانیو چن فارغ التحصیل دانشگاه علوم و فناوری الکترونیک است و نزدیک به 20 سال تجربه مدیریتی در صنایع فناوری پیشرفته دارد. او بر اساس تجربه مدیریت بین سازمانی و بین فرهنگی، سِمت‌های کلیدی در بخش مدیریت پروژه TCL داشته است و همچنین پیشینه‌ای قوی در تحقیق، توسعه و بهره برداری محصول با فناوری پیشرفته، صنعت و تجربه در گسترش بازارهای جهانی برای برندهای بین‌المللی دارد.

7- جروم گریلرز : مدیر کل، ویچین اروپا
جروم گریلرز دارای مدرک MBA از مدرسه بازرگانی لندن و مدرک کارشناسی ارشد در علوم کامپیوتر است. قبل از پیوستن به ویچین در سال 2017، او در بارکلیز فرانسه با 8 سال تجربه در استراتژی و توسعه کسب و کار بانکداری و 6 سال تجربه در توسعه برنامه معاملاتی بانکداری سرمایه‌گذاری کار کرده بود. جروم مسئول توسعه تجارت ویچین برای کل بازار اروپا است.

8- اسکات بریزبین : مشاور عمومی
اسکات بریزبین وکیل معروفی است که موکلانش شامل رولینگ استونز و خواننده میک جگر، دیزنی، ام جی ام هستند. اسکات پس از فارغ‌التحصیلی به شرکت حقوقی MSK پیوست و از سال 1989 به عنوان یک شریک حقوقی شروع به کار کرد. او متخصص در حقوق شرکت‌ها و حمایت از مالکیت معنوی است. اسکات از سال 2016 به عنوان مشاور عمومی ویچین، مسئول امور حقوقی شرکت، ساختار سازمانی و حفاظت از مالکیت معنوی فعالیت می‌کند.

9- آرنو : مدیر اکوسیستم، ویچین اروپا

آرنو مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته علوم کامپیوتر در سوپینفو دریافت کرد. آرنو بیش از 5 سال تجربه در پیاده سازی و مدیریت سیستم IT، متخصص در معماری پایگاه داده، برنامه نویسی جاوا اسکریپت و مشاوره هوش تجاری دارد. پس از پیوستن به ویچین در ژانویه 2019، آرنو با شرکای تجاری ویچین مانند DNV در اروپا کار می‌کند تا پذیرش راه حل های بلاکچین را که توسط ویچین و شرکای آن توسعه داده شده‌اند را تسهیل کند.


10- جیسون راک‌وود : مدیر ویچین ایالات متحده
جیسون راک‌وود بیش از 9 سال تجربه در استراتژی فناوری اطلاعات، طراحی تجربه مشتری دیجیتال، توسعه اپلیکیشن و تحول دیجیتال داشت. قبل از پیوستن به ویچین در ژانویه 2019، جیسون به عنوان مدیر ارشد اطلاعات در مجموعه اوسیس34، معاون استراتژی موبایل و نوآوری، و مدیر ارشد اجرایی در میامی هیت35 کار می‌کرد. جیسون با تجربه گسترده خود در خدمات فناوری اطلاعات و مهارت‌های مدیریتی، به عنوان مدیر ویچین آمریکا مسئول توسعه کسب و کار برای بازار آمریکای شمالی است.

11- دیمیتریوس : مدیر اکوسیستم ویچین اروپا
دیمیتریوس از دانشگاه نیکوزیا با مدرک لیسانس در رشته حقوق فارغ التحصیل شد. دیمیتریوس پیشینه قوی در مشاوره حقوقی، حقوق شرکت‌ها و تجارت دارد و همچنین مشاوره‌های حقوقی و انطباق با شرکت‌‎های بلاکچین در اروپا ارائه می‌دهد. دیمیتریوس در ژانویه 2019 به ویچین پیوست و پذیرش راه حل‌های سازمانی ویچین را در اروپا تسهیل می‌کند و تخصص حقوقی خود را در همکاری ویچین با دولت‌های ملی در اروپا تکمیل می‌کند.

فعالیت توسعه‌دهندگان

در این بخش به فعالیت توسعه دهندگان به صورت عنوان به عنوان می‌پردازیم:

کیف پول
-همگام سازی2 (دسکتاپ / اندروید / ساخت از منبع) کیف پول ویچین نسل بعدی برای همه پلتفرم‌ها.
-همگام سازی (دسکتاپ) – تجربه یکپارچه را برای کاربران و توسعه دهندگان فراهم می‌کند که برای ارائه تجربیات کاربر برای برنامه‌های ویچین طراحی شده است و به عنوان محیط برنامه غیرمتمرکز جهت ارائه پتانسیل نامحدود برای توسعه دهندگان و کاربران عمل می‌کند.
-کیف پول VeChainThor (آی او اس/ اندروید)- یک برنامه کیف پول موبایل برای ارائه یک پورتال امن، ساده و کاملاً کاربردی از بلاکچین VeChainThor

کاوشگر
کاوشگر ویچین به شما امکان می‌دهد تراکنش‌ها، آدرس‌ها و سایر فعالیت‌هایی که در بلاکچین VeChainThor انجام می‌شود را کاوش و جستجو کنید.

دیدگاه

یک کاوشگر ویچین بدون سرور که به شما امکان می‌دهد بلوک‌ها، تراکنش‌ها و حساب‌ها را کاوش و جستجو کنید.

ابزار
-کنکس: رابط استاندارد برای اتصال دپ‌ها با بلاکچین ویچین و کاربران با هدف کمک به توسعه دهندگان در ساخت برنامه های غیرمتمرکز است.

-اتصال ارائه دهندگان web3 – ارائه دهنده Web3.js با استفاده از Connex.js پیاده سازی شده است که امکان استفاده از web3.js را برای تعامل با پروتکل VeChain Thor فراهم می‌کند.

-Thor-devkit (جاوا اسکریپت / جاوا / پایتون / C# – SDK برای توسعه برنامه غیرمتمرکز)

-Thorify یک بخش web3 برای VeChain Thor RESTful API.

-thor-requests.py: این کتابخانه به شما امکان می‌دهد بدون دردسر با بلاکچین VeChain ارتباط برقرار کنید.

-روزتا ای پی آی (Rosetta API ) پیاده سازی استاندارد بلاکچین روزتا برای ویچین.

-IDE آنلاین – یک کامپایلر و IDE مبتنی بر مرورگر که به کاربران امکان می‌دهد با زبان سالیدیتی قرارداد بسازند و تراکنش‌ها را اشکال زدایی یا همان دیباگ کنند.

بازرسی: ابزاری که به شما امکان می‌دهد قرارداد را مستقر یا دپلوی کرده و با آن تعامل داشته باشید.

-تفویض هزینه به عنوان سرویس (DaaS): یک ماژول در سطح زیرساخت که چارچوبی را برای راه اندازی یک سرویس تفویض هزینه بر اساس پروتکل VIP-191 فراهم می‌کند.

-تفویض هزینه به عنوان یک سرویس برای توسعه دهندگان ویچین
-پلاگین: Hardhat-thor امکان استقرار و تعامل با قراردادها را از طریق هاردهت با ویچین می‌دهد.

VECHAIN

خدمات عمومی

-فاست شبکه تستی – VET و VTHO را آزادانه در شبکه آزمایشی ارائه می‌دهد. این برنامه برای کمک به توسعه دهندگان برای آزمایش برنامه‌ها و همچنین ارائه جایگزینی برای تجربه دپ‌ها در بلاکچین VeChainThor به کاربران طراحی شده است.

-App-hub: پلتفرمی که به شما امکان می‌دهد برنامه خود را توسط افراد در سراسر جهان ارسال کنید.

-B32: مجموعه امضاها و رویداد قرارداد هوشمند

-Connex-env: کاربر را به دانلود کیف پول ویچین مجهز به Connex هدایت می‌کند.

-Token-Registry: پلتفرمی که می‌توانید توکن را ارسال کنید.

-رجیستری توکن کیف پول VeChainThor و VIP-180 یا VIP-181

-پیکاسو – کتابخانه نماد هویت قطعی با هدف کلی در قالب svg، بیشتر برای آدرس های VeChainThor

کاربرد ویچین چیست؟

پلتفرم بلاکچین VeChainThor یک بلاکچین عمومی است که برای «پذیرش انبوه کسب و کار» در نظر گرفته شده است که دارای دو رمزارز VET و VTHO می‌باشد.
VET کوین ویچین است که برای ذخیره سازی ارزش یا “پول هوشمند” از قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود. به عبارت دیگر، تراکنش‌های روی برنامه‌های غیرمتمرکز که در بلاکچین ویچین انجام می‌شوند، از VET استفاده می‌کنند و برای سرمایه گذاری عموم در دسترس است.
توکن VTHO مخفف VeChainThor Energy است و به عنوان انرژی VeThor نیز شناخته می‌شود و برای تقویت تراکنش‌ها در ویچین استفاده می‌شود و برابر با هزینه انجام تراکنش‌ها در بلاکچین است.
این مفهوم شبیه به اتر اتریوم و هزینه گس NEO است، زیرا توسعه‌دهندگان برای انجام تراکنش‌ها برای برنامه‌های غیرمتمرکز خود باید برای تعداد معینی از توکن‌های زیربنایی (که در معرض دید عموم قرار نمی‌گیرند) مبلغی بپردازند. بر اساس وایت پیپر، سیستمِ دو توکن برای حکمرانی موثر و داشتن یک مدل اقتصادی قابل پیش بینی برای توسعه دهندگان برنامه‌های غیرمتمرکز ابداع شد.

در شکل فعلی، اتریوم فاقد چنین مدلی است، زیرا قیمت اتر، توکن گس اصلی آن، بی ثبات است. به این ترتیب، توسعه دهندگان باید مقدار اتر مورد نیاز برای یک تراکنش را تخمین بزنند. اگر برآورد آنها درست نباشد، تراکنش با شکست مواجه می‌شود.

توزیع و تخصیص رمزارزها به چه صورت بوده است؟

بنیاد ویچین کوین بومی شبکه خود را در سال 2017 بین سرمایه گذاران خصوصی، سازمانی و فروش جمعی توزیع کرد. در آن زمان، این توکن یک ERC-20 بود که روی اتریوم اجرا می‌شد. این تیم زمانی که نسخه شبکه اصلی بلاکچین VeChainThor را راه اندازی کرد، VEN را به نفع VET کنار گذاشت. سوآپ توکن به دارندگان این امکان را می‌داد که VEN را با VET با نرخ مبادله 1:100 مبادله کنند. VEN دیگر یک توکن فعال نیست.

ویچین در ابتدا 1 میلیارد توکن VEN را تولید کرد که معادل 100 میلیارد VET بود. توزیع اولیه VEN به شرح زیر است:
-سرمایه گذاران خصوصی 90 میلیون توکن (9٪) دریافت کردند.
-سرمایه گذاران سازمانی 230 میلیون توکن (23٪) دریافت کردند.
-سرمایه گذاران کرودسیل 277,162,634 خریداری کردند.
-بنیاد ویچین 132,837,366 VEN را به عنوان بخشی از فرآیند بازپرداخت فروش توکن سوزاند (13.3%)
-اعضای تیم پروژه 50 میلیون توکن (5%) دریافت کردند.
-بنیاد 220 میلیون VEN یعنی 22 درصد برای هزینه‌های عملیات و توسعه به خود اختصاص داد.

آیا ویچین توکن سوزی دارد؟

فقط توکن VHTO توکن سوزی دارد. مبلغی که آنها می‌سوزانند 70 درصد از هزینه‌های تراکنش پرداخت شده در VHTO است که به طور طبیعی در طول زمان تغییر می‌کند، زیرا ترافیک در بلاکچین نوسان دارد.
با این حال، آنها بازخرید توکن VET را انجام می‌دهند، که به نوعی به عنوان سوزاندن توکن عمل می‌کند، اما توکن‌ها از بین نمی‌روند: توکن‌های VET به دست آمده با خرید برای تولید VHTO بیشتر برای بنیاد ویچین استفاده می‌شوند که از آن برای ایجاد انگیزه برای توسعه دهندگان برای رشد اکوسیستم و توزیع به عنوان پاداش برای دارندگان نود VET استفاده می‌شود.

درآمد پروژه

این پلتفرم محصولات در زنجیره تامین مدیریت را به‌روز و زنجیره تامین را شفاف می‌کند، همچنین مشکلات موجود در زنجیره تامین را حل کرده و برای صنایعی مانند صنایع لوکس، مد، لجستیک، داروسازی، خودرو، ایمنی مواد غذایی برای دریافت یک اکوسیستم تجاری مورد اعتماد و توزیع شده که امکان همکاری کارآمد و انتقال ارزش را فراهم می‌کند.

اخبار و رویدادهای گذشته

تمامی رویدادها و اخبار مربوط به ویچین در سایت کوین مارکت کپ مشخص است، اما در این جا به رویدادهای آن از تاریخ 29 اکتبر 2021 تا سال 2023 می‌پردازیم:

-29 اکتبر 2021
VeChainThor V1.6.0
VeChainThor نسخه 1.6.0 اجرا کرد.

-05 نوامبر 2021
تست نتPOA2.0

-16 نوامبر 2021
ارتقاء شبکه اصلی PoA2.0

-30 دسامبر 2021
لیست شدن در WhiteBIT

-27 ژانویه 2022
VeChain Thorsday

-03 فوریه 2022
VeChain Thorsday

-31 مارس 2022
ویجت کیف پول VeChainThor

-08 آوریل 2022
AMA با SimpleHold

-26 می 2022
توییتر اسپیس

-02 ژوئیه 2022
لیست شدن در Biconomy

در خصوص اخبار ویچین نیز تمامی اخبار به روز در سایت ویچین موجود است، ولی یکی از اخبارهای مهم که اتفاق افتاد، می‌توان به همکاری ویچین با UFC اشاره کرد.

رمزارز ویچین

حاکمیت ویچین

تاریخ: نوامبر 2019
-محدوده موضوعات اساسی را مشخص کرد که نیاز به رأی گیری همه ذینفعان دارد.
-تعریف مجدد دسته‌های ذینفعان دارای حق رأی به عنوان مسترنودهای صلاحیت، Economic X Node و نود اقتصادی
-مدل مرجع رای‌دهی را با توجه به دسته‌بندی سهامداران جدید تنظیم کرد.
-روش ساده رای گیری ذینفعان
-معرفی پلتفرم VeVote

Sync 2

تاریخ: ژانویه 2021
نوع: به روزرسانی شبکه
-طراحی شده برای سازگاری با تمام مرورگرهای وب اصلی، افزایش دسترسی به دپ‌ها
-ساده سازی استفاده از دپ‌ها از طریق تجربه کاربری ثابت در سیستم عامل‌ها و دستگاه‌های مختلف

شرکای تجاری و استراتژیک


سرمایه گذاران

لیست مشارکت‌های ویچین

این فقط لیستی از مشارکت‌هایی است که به گسترش پلتفرم ویچین کمک کردند. با این حال، ممکن است بسیاری دیگر در آینده وجود داشته باشند.


-کوئنه و ناگل
صنعت: زنجیره تامین و لجستیک
شراکت از: سپتامبر 2016

کوئنه و ناگل بزرگترین شرکت حمل و نقل کالا در جهان است که بخشی از تجارت حمل و نقل هوایی و دریایی جهان را از نظر درآمد بر عهده دارد. تا سال 2021 کوئنه و ناگل دارای 1336 دفتر بود.

کوئنه و ناگل چین فناوری بلاکچین ویچین را برای هوشمندسازی بسته‌ها و دارایی‌ها پیاده‌سازی کرده و به مشتریان اجازه می‌دهد تا بسته‌های خود را به روشی شفاف ردیابی کنند.

کالاهای وارداتی مستقیم (D.I.G)
صنعت: وارد کننده نوشیدنی
شراکت از: 07-05-2017
D.I.G یک واردکننده نوشیدنی است که بیش از 30 درصد از واردات نوشیدنی چین را مدیریت می‌کند.
ویچین برای اعتبارسنجی و ردیابی داده های کارخانه نوشیدنی از تولیدکنندگان، از طریق زنجیره تامین با استفاده از تراشه‌های هوشمند NFC در بطری‌های نوشیدنی، برای پایان دادن به این بازار تقلبی استفاده می‌کند. ممکن است در آینده مشارکت‌های بیشتری وجود داشته باشد.

PriceWaterhouseCoopers (PwC)
صنعت: حسابرسی و مشاوره
همکاری از: 15-05-2017

PriceWaterhouseCoopers یکی از چهار حسابرس برتر در جهان است. فهرست مشتریان این شرکت شامل IBM، فورد، دل، سیسکو، 3M و همچنین بیش از 400 شرکت از 500 شرکت Fortune است.
PwC راه‌حل‌های بلاکچین ویچین را در پایگاه مشتری بزرگ خود پیاده‌سازی می‌کند و مشتریان خود را قادر می‌سازد تا بررسی و ردیابی کنند که محصولاتشان از کجا آمده‌اند. همچنین به ایجاد اعتبار برای طرف‌های علاقه‌مند آینده در مشارکت‌های ویچین کمک می‌کند.

مرکز ملی مشاوره تحقیقاتی (NRCC)
صنعت: مشاوره
همکاری از: 15-05-2017

NRCC یک شرکت ارائه دهنده مشاوره مدیریت، استاندارد و فناوری اطلاعات است که دفتر مرکزی آن در چین است. NRCC در کمک به توسعه شرکت‌های داخلی برای دستیابی به موقعیت حرفه‌ای یا سازمان‌هایی که به دنبال استانداردها و تاییدیه‌های بین‌المللی هستند، تخصص دارد.
NRCC بیش از 1000 مشتری بلندمدت شرکت دارد که بسیاری از آنها در Fortune Global 1000 گنجانده شده‌اند. NRCC از ویچین برای توسعه و پیاده سازی فناوری ضد جعل برای شرکت ملی دخانیات چین استفاده می‌کند. این تنها یکی از بزرگترین مشارکت‌های ویچین است.

گروه رنو
صنعت: خودروسازی
شراکت از: 25-07-2017

گروه رنو یک خودروساز چندملیتی مستقر در فرانسه است که در سال 2016 نهمین خودروساز بزرگ جهان از نظر حجم تولید شد. گروه رنو دارای شرکت‌های تابعه بسیاری از جمله AvtoVAZ، Dacia، Alpine و Samsung Motors و Batilly است.

همکاری های ویچین

ویچین با همکاری مایکروسافت و Viseo یک کتاب دیجیتالی تعمیر و نگهداری خودرو ایجاد کرد. این مورد به مالک وسیله نقلیه امکان می‌دهد تا داده‌هایی درباره خودرو، مانند مسافت پیموده شده، به اشتراک بگذارد. رنو یکی از بزرگترین شرکت‌های خودروسازی در جهان است و شراکت ویچین دارد.

بیت اوشن
صنعت: خدمات مالی
شراکت از: 27-12-2017
بیت اوشن سازنده دستگاه‌های خودپرداز است که به کاربران امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال را می‌دهد. بیت اوشن یکی از اولین صرافی‌های ارز دیجیتال است که مجوز کامل را از سازمان خدمات مالی ژاپن (FSA) دریافت کرد.
مشارکت آن با ویچین به کاربران اجازه می‌دهد تا با استفاده از دستگاه‌های خودپرداز فیزیکی نصب شده در ژاپن و چین، توکن‌های VET را خریداری کنند و یا بفروشند.

Fanghuwang
صنعت: خدمات مالی
شراکت از: 18-01-2018
Fanghuwang وام‌های با پشتوانه وثیقه (وام‌های رهنی ملک) را به شرکت‌های کوچک و متوسط در چین ارائه می‌دهد. Fanghuwang از فناوری‌هایی مانند محاسبات ابری و تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ برای اطمینان از کیفیت و خدمات کنترل ریسک کارآمد استفاده می‌کند.

در این همکاری با ویچین، Fanghuwang راه‌حل‌هایی برای بهبود روش جمع‌آوری، ذخیره و اشتراک گذاری داده‌ها ایجاد خواهد کرد. برای این کار، برنامه غیرمتمرکز دیگری به نام VeVid توسعه داده‌اند که یک شناسه دیجیتال و ابزار احراز هویت را به شرکت‌های روی بلاکچین ویچین ارائه می‌دهد.

DNV GL
صنعت: صدور گواهینامه
شراکت از: 24-01-2018

DNV GL یک شرکت جهانی است که خدمات مدیریت ریسک و صدور گواهینامه را ارائه می‌دهد که تأیید می‌کند یک سازمان معیارهای خاصی را برآورده می‌کند. DNV GL به شرکت‌هایی از صنایع دریایی، انرژی‌های تجدیدپذیر، نفت و گاز، غذا و نوشیدنی، و صنایع مراقبت‌های بهداشتی و خدمات مشاوره، راه‌حل‌های نرم‌افزاری و گواهینامه‌ها را ارائه می‌دهد. همچنین DNV GL بزرگترین گواهی کننده کشتی‌ها و سازه‌های دریایی است.
در مارس 2018، آنها اولین برنامه غیر متمرکز ویچین را اجرا کردند، یک راه حل تضمین دیجیتال که صنعت غذا و نوشیدنی را بر اساس ممیزی‌ها و جمع آوری داده‌ها هدف قرار می‌دهد.

ویچین

Yida China Holdings Limited
صنعت: املاک و مستغلات
شراکت از: 19-02-2018

یکی از بزرگترین توسعه دهندگان املاک و مستغلات چین، Yida، در ساخت پارک‌های صنعتی و شهرهای هوشمند، در کنار مناطق مسکونی و مراکز خرید تخصص دارد.
Yida در حال پیاده سازی فناوری بلاکچین پلتفرم در مجموعه فناوری فعلی خود است.

NTT Docomo
صنعت: مخابرات
همکاری از: 05-08-2018

NTT Docomo یکی از بزرگترین شرکت‌های مخابراتی در ژاپن و چهارمین شرکت بزرگ دولتی در این کشور است که بیش از 53 میلیون مشتری (بیش از نیمی از بازار تلفن همراه ژاپن) دارد.
این فهرست خاص در لیست شراکت‌های ویچین بخشی از برنامه شراکت باز Docomo 5G است. این برنامه شاهد همکاری هر دو شرکت برای توسعه فناوری 5G بود.

ENN Energy Holdings Limited
صنعت: انرژی پاک
شراکت از: 01-11-2018

یکی از بزرگترین توزیع کنندگان انرژی پاک چین، ENN، در سال 1992 تاسیس شد و اکنون بیش از 400 شرکت و شعبه در حال فعالیت دارد. خدمات خود را به بیش از 16 میلیون مشتری در 17 استان از 34 استان چین ارائه می‌دهد.
ENN در کنار گروه گاز شانگهای و ویچین برای ایجاد یک راه حل مدیریت LNG که از فناوری بلاکچین و اینترنت اشیا برای مدیریت فرآیند تضمین کیفیت برای انواع مختلف گاز طبیعی استفاده می‌کند، کار می‌کند.

جمهوری قبرس؛ مشارکت ویچین در سطح ملی
شراکت از: 02-11-2018

سرمایه گذاری قبرس، شریک اختصاصی دولت برای همکاری با سرمایه گذاری خارجی، در کنار بنیاد ویچین و CREAM برای تأسیس یک نهاد مشترک در قبرس بود.

همکاری والمارت چین و ویچین روی پلتفرم ردیابی
ویچین با والمارت چین شراکت کرده است تا پلتفرم ردیابی بلاکچین والمارت را ایجاد کند که بر روی بلاکچین VeChainThor ساخته شده است.
اطلاعیه مربوط به پلتفرم ردیابی بلاکچین والمارت با معرفی 23 خط تولید اولیه که بر روی این پلتفرم آزمایش و راه اندازی شدند، منتشر شد.

رقبای این پروژه هم در حوزه بلاکچین و هم خارج از بلاکچین (شرکت‌های متمرکز)

در این بخش به شرکت‌های رقیب ویچین می‌پردازیم:
*PIVX : شکلی از ارز دیجیتال آنلاین است که می‌توان آن را به راحتی در یک چشم به هم زدن با هزینه‌های کم به سراسر جهان منتقل کرد.
*Orchid Labs : شرکتی است که روی یک پروژه منبع باز کار می‌کند که هدف آن پایان دادن به نظارت و سانسور در اینترنت است.

*Vertcoin : ارز دیجیتال است که می‌تواند بین افراد از طریق اینترنت ارسال شود.
*Aion : یک شبکه بلاکچین چند لایه است که برای اتصال موجودیت‌های مختلف بلاکچین طراحی شده است.
*Jelurida : راه حل‌های بلاکچین ایجاد می‌کند.
پس در نتیجه رقبای برتر ویچین عبارتند از PIVX، Orchid Labs، Vertcoin، Open Application Network و Jelurida .ویچین از بلاکچین برای حل مشکل تقلبی بودن و قابلیت ردیابی محصول در زنجیره تامین و تدارکات استفاده می‌کند.
البته علاوه بر موارد ذکر شده در حوزه قراردادهای هوشمند نیز رقبایی دارد.

حاکمیت


سیستم حاکمیت ویچین به خوبی تعریف شده است و کمی با یک سیستم حاکمیت غیرمتمرکز “سنتی” مانند بیت کوین و اتریوم متفاوت است. سیستم حاکمیت ویچین مبتنی بر شفافیت و سرعت است، اما در انجام این کار سطحی از تمرکززدایی را قربانی می‌کند.
ذینفعانی که دارای اختیار رأی هستند، هیئت مدیره بنیاد ویچین را انتخاب می‌کنند که استراتژی‌ها را اتخاذ کرده و روسای کمیته نظارت بر واحدهای عملیاتی بنیاد را انتخاب می‌کند.
ساختار حاکمیتی اکوسیستم VET شامل:
-ذینفعان/رای دهندگان (مسترنودهای مرجع و گره‌های اقتصادی)
-هیئت مدیره کمیته راهبری بنیاد ویچین
-هیئت مشورتی
پنج کمیته عملکردی مختلف:

فنی، مقررات، جبران خسارت، عملیاتی و روابط عمومی

کمیته راهبری یک نهاد مهم در استراتژی کلی پروژه است. اعضای اصلی هیئت مدیره کمیته راهبری برای یک دوره دو ساله انتخاب می‌شوند که در صورت تمایل به ادامه خدمت باید مجدداً انتخاب شوند.
یکی از ویژگی‌های حاکمیتی که توسعه دهندگان به طور سنتی کنترل می‌کنند و به حفظ یکپارچگی اکوسیستم ویچین کمک می‌کند، پیشنهادات بهبود ویچین (VIP) است. افراد VIP ارتقاء شبکه را به اکوسیستم VeChainThor و ویچین پیشنهاد می‌کنند.
بودجه برای حمایت از توسعه کد مستمر و سایر هزینه‌های ویچین عمدتاً از سرمایه‌گذاران و سرمایه‌گذاری VC تأمین می‌شود. همچنین ویچین از جیم بریر/بریر کپیتال41 و فنبوشی کپیتال42 سرمایه دریافت کرده است.

-شبکه‌های اجتماعی
در طول توسعه ویچین، کانال‌های رسانه‌های اجتماعی ویچین رشد کرده‌اند:
-توییتر: بیش از 150000 دنبال کننده
-فیس بوک: صفحه فیس بوک حدود 5000 دنبال کننده دارد.
-تلگرام: بیش از 28000 کاربر دارد.
-ردیت : نزدیک به 90000 عضو

ویچین

مزایا و معایب

معایب

-یک اکوسیستم مجاز، KYC، متمرکز و تعدادی مسترنود دارد که هیچ یک از ویژگی‌های باز، رایگان و بدون مجوز بیت کوین یا اتریوم را ارائه نمی‌دهد.
-ویچین برای یک مورد استفاده مدیریت زنجیره تامین بزرگ اما بسیار خاص ساخته شده است، به این معنی که اساساً دلیلی وجود ندارد که یک کاربر خرد به آن نیاز داشته باشد.

-رقابت قابل توجهی در این زمینه وجود دارد.

-برخی از هزینه‌های برداشت بالا می‌باشد.

-حداقل سپرده و واریز بالا برای نودهای در حال اجرا

مزایا

-یکی از معدود پروژه‌های رمزارزی منتخب که با شرکت‌های بزرگی مانند والمارت چین، PwC، کوین تلگراف، بی ام دابلیو، LVMH، Moët، Hennessy همکاری و سازگاری محصول دارد.
-تیم اختصاصی که توانایی تکامل با اکوسیستم و ادامه بهبود و توسعه محصول را برای کاربران نشان داده است.
-همچنین همانطور که اشاره شد ویچین به کسب و کارها توانایی ردیابی حجم عظیمی از داده‌ها را می‌دهد. این شاخص‌ها می‌توانند شامل مواردی مانند کیفیت، اصالت، دمای ذخیره سازی و وضعیت حمل و نقل باشند. به طور چشمگیری، ویچین همه این ویژگی‌ها را از طریق یک اکوسیستم تجاری مورد اعتماد و توزیع شده فراهم می‌کند.
-ویچین شراکت‌های بسیاری در دنیای واقعی با شرکت‌های مشهور و معتبر دارد.
-راه‌حل‌های ویچین می‌توانند برای انواع صنایع قابل اجرا باشند.
-ویچین برای توسعه‌دهندگان مناسب است.

-ویچین یک تیم اختصاصی و با تجربه دارد و یکی از بلاکچین‌های قدیمی است.

نتیجه‌گیری

در نتیجه، ویچین خود را به عنوان یک نقش امیدوارکننده در فضای رمزارزها تثبیت کرده است و راه حل‌های نوآورانه‌ای برای مدیریت زنجیره تامین، تأیید صحت و امنیت داده ارائه می‌دهد. ویچین با مشارکت‌های قوی و پذیرش رو به رشد خود، این پتانسیل را دارد که صنایع مختلف را متحول کند و مزایای ملموسی را برای مشاغل و مصرف کنندگان به ارمغان بیاورد. مانند هر سرمایه‌گذاری، انجام تحقیقات کامل و در نظر گرفتن ریسک‌های ذاتی مهم است، اما ارزش پیشنهادی منحصربه‌فرد ویچین و برنامه‌های کاربردی در دنیای واقعی، آن را به پروژه‌ای تبدیل می‌کند که ارزش توجه به دنیای همیشه در حال تحول ارزهای دیجیتال را دارد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array