به گزارش ایران دکونومی و با استناد به آخرین گزارش بانک مرکزی از وضعیت نرخ سود بین‌بانکی؛ این نرخ در هفته منتهی به 24 آبان ماه با افزایش 7 صدم درصدی نسبت به هفته قبل از آن به 23.63 درصد رسید.

نرخ سود بین‌بانکی در هفته منتهی به 17 آبان ماه 23.56 درصد، هفته منتهی به 10 آبان 23.6 درصد، هفته منتهی به 3 آبان 23.71 درصد و هفته پایانی مهر ماه 23.71 درصد بود.

بیشترین نرخ بهره امسال (1402) مربوط به 8 مهرماه است که به میزان 23.80 درصد رسیده بود. نرخ بهره بین‌بانکی در پایان هفته منتهی به 5 مهر ماه با رکوردشکنی 10 سال به 23.80 درصد افزایش یافت.

نرخ سود بین‌بانکی در هفته پایانی تیرماه، پس از 6 هفته درجا زدن در کانال 23.4درصدی، وارد کانال جدید 23.5درصدی شد و از اوخر شهریورماه نیز با عبور از این کانال وارد دامنه 23.6درصدی شده بود؛ اما از هفته‌های قبل با رکوردزنی جدید وارد کانال 23.8 درصد شده و طی سه هفته گذشته به کانال 23.7 درصد بازگشت.

نرخ بهره بین بانکی

هدف از افزایش نرخ بهره چیست ؟

«نرخ بهره بانکی» (Interbank Rate) در واقع به نرخ سود اعمال شده بر وام‌های کوتاه‌مدت بین بانک‌ها اشاره می‌کند. در ادبیات اقتصادی، ممکن است به علت کوتاه‌ بودن مدت زمان این وام‌ها (در حد ۲۴ ساعت)، نرخ تعلق‌ گرفته به آن‌ها را «نرخ یک ‌شبه» (Overnight Rate) نیز بنامند. بازار وام‌دهی بین بانکی بازاری است که در آن، بانک‌ها مبالغی را برای مدت معلوم به یکدیگر قرض می‌دهند.
اکثر وام‌های بین‌بانکی سررسید یک هفته‌ای یا کمتر دارند و حتی ممکن است سررسید آن‌ها روزانه باشد. این وام‌ها با نرخ سود بین بانکی پرداخت می‌شوند. در واقع، بانک‌ها موظف به نگهداری مقدار مشخصی دارایی نقدی تحت عنوان «ذخیره اجباری» (Reserve Requirement) هستند تا در صورت مراجعه زیاد مشتریان برای برداشت سپرده هایشان، بانک اعتباره خود را از دست ندهد.
اگر بانکی به حداقل میزان نقدینگی دسترسی نداشته باشد، برای جبران این کمبود اقدام به تقاضای منابع مالی در بازارهای بین‌بانکی می‌کند. از طرفی‌ دیگر، بعضی‌از بانک‌ها با ذخایر نقدی مازاد به سایر بانک‌ها در بازار بین بانکی وام با نرخ سود بین بانکی اعطا می‌کنند.
بازه گسترده‌ای از نرخ‌های سود بین بانکی وجود دارد که از آن‌ها می‌توان به «نرخ بهره فدرال رزرو» (Federal Funds Rate) در ایالات متحده آمریکا، «نرخ سود استقراضی بین بانکی لندن» (London Interbank Offered Rate | LIBOR) در انگلستان و «نرخ سود بین بانکی در اروپا» (Euro Interbank Offer Rate| Euribor) اشاره کرد. نرخ بهره بین‌بانکی بر نرخ بهره پایه – نرخ وام‌دهی بانک‌های تجاری به معتبرترین مشتریان خود – نیز اثرگذار است.

برای مبارزه با تورم شدید بانک‌ها ممکن است نرخ بهره را افزایش دهند، عرضه پول محدود می‌شود و تقاضای بیشتری برای وام صورت می‌گیرد. در یک اقتصاد با نرخ بهره بالا، مردم به پس‌انداز سرمایه مازاد خود روی می‌آورند. زیرا از نرخ سود پس‌انداز خود بیشتر سود دریافت می‌کنند تا دیگر سرمایه گذاری‌ها. در چنین شرایطی بازار سهام صدمه می‌بیند، زیرا سرمایه گذاران ترجیح می‌دهند پول خود را در جایی قرار دهند که ریسک پایین‌تری دارد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array