به گزارش ایران دکونومی، اینشورتک که در فضای اکوسیستم استارتاپی ایران، در سال‌های اخیر روند رو به رشدی را طی کرده است، بر طبق تحقیقات، روند صعودی رشد را در بازار بیمه‌های آنلاین در پیش دارد، به طوری که نرخ رشد مرکب سالانه حدود ۱۴درصد برای این بازار تخمین زده می‌شود. سایت Research and market پیش‌بینی می‌کند که این رشد از ۸میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به حدود ۲۰میلیارد دلار در سال ۲۰۳۰ خواهد رسید. این رشد شامل تمامی انواع بیمه‌ها مانند بیمه عمر، درمانی، خودرو و مسئولیت‌های عمومی می‌باشد.

استارتاپ‌هایی که به صورت آنلاین بیمه می‌فروشند مثل بیمه بازار، بیمه دات کام، ازکی، آیتول و… در ایران، در صدر اینشورتک ها قرار دارند و از جمله مزایای آن‌ها می‌توان به سهولت و سرعت خرید، امکان بررسی دقیق قیمت‌ها و مقایسه، کیفیت بالا، یادآوری تمدید، پشتیبانی ۲۴ساعته و… اشاره کرد.

اینشورتک ها در دنیا

این بازار، شامل چند بازیگر جهانی و منطقه‌ای است که در یک فضای رقابتی فعالیت می‌کنند. آمریکای شمالی و چین، بزرگترین سهم در این بازار را دارند. کشورهایی نظیر مصر، برزیل، هند و کره جنوبی نیز از جمله بازارهای رو به رشد در صنعت بیمه هستند.

در تصویر زیر پراکندگی اینشورتک در دنیا قابل مشاهده است:

اینشورتک های ایران

اولین فعالیت‌های اینشورتک را شاید بتوان در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ مشاهده کرد. با این حال به نظر می‌رسد تا قبل از سال ۱۴۰۰ میزان کمی از توجه کاربران به این حوزه بوده و رشد این فضا در سال‌های اخیر سرعت بیشتری گرفته است.

بر اساس گزارشی که تپسل، از صنعت بیمه و اینشورتک ها منتشر کرده است، جستجوی کلمات کلیدی مربوط به بیمه‌ها در استان‌های البرز، تهران، قم، همدان و زنجان بیشتر از سایر استان‌ها بوده است.

میزان آگاهی از برند اینشورتک ها در فضای دیجیتال

اگر میزان کل جستجو کلمات بیمه‌ها و شرکت‌های ارائه دهنده بیمه را ۱۰۰درصد در نظر بگیریم، می‌توان گفت اپلیکیشن ازکی به تنهایی ۲۰درصد از حجم جستجوی استورها را در سال ۱۴۰۱ به خود اختصاص داده است. بعد از این استارتاپ اینشورتکی، بیمه‌های دانا، البرز و ایران رکورددار این جستجوها هستند.

در این محیط بیمه‌های با سابقه‌ای مانند بیمه ایران و پاسارگاد از نظر حجم جستجو از تمام پلتفرم‌های آنلاین تجمیع کننده خدمات بیمه، جستجوی بیشتری دارند. این موضوع به سابقه فعالیت طولانی در صنعت بیمه مرتبط است.

با توجه به حجم جستجوی برندهای بیمه‌ای، به نظر می‌رسد که یکی از چالش‌های این پلتفرم‌های تجمیع کننده، علاوه بر افزایش آگاهی، کسب اعتماد بیمه‌کنندگان می‌باشد.

حجم جستجوی ازکی از سال ۱۴۰۰ همزمان با تبلیغات تلویزیونی گسترده‌اش افزایش داشته است و با توجه به تبلیغات مستمر، روند رو به رشدی طی کرده است.

طبق گزارش Google Trends حجم جستجوی بیمه بازار و آیتول برابر است، اما از آنجایی که آیتول علاوه بر خرید بیمه، خدماتی مثل پرداخت خلافی و عوارض را هم در سبد محصولات خود دارد، می‌توان نتیجه گرفت که آیتول در بخش بیمه رتبه سوم این بازار را در دست دارد.

فعالیت‌های تبلیغاتی بیمه‌ها

پلتفرم‌های آنلاین گردآورنده خدمات بیمه، در حال حاضر سهم بسیار کمی نسبت به کل تراکنش‌های این حوزه دارند. به همین خاطر است که با توجه به عدم آشنایی کافی عموم مردم با این خدمات، عمده تبلیغات، به منظور ایجاد آگاهی و اعتمادسازی صورت می‌گیرد.

تبلیغات ویدئویی و بصری اینشورتک ها، در سال‌های اخیر، سبب پیشرفت این مجموعه‌ها و افزایش میزان ترافیک آن‌ها شده است. ازکی، نمونه موفق این حوزه است که با تبلیغات تلویزیونی و پیش نمایشی سبب شد آگاهی مردم از این برند و همینطور این پلتفرم‌ها افزایش یابد.

افزودن امکاناتی مثل پرداخت در محل و فروش اقساطی بیمه نیز منجر به افزایش اعتماد بیمه شدگان شده است. در سال جاری اما، لازم است این شرکت‌ها برای افزایش ترافیک و کاربران خود در کنار ارائه خدمات جدید و خلاقانه، برای بزرگ شدن اینشورتک ها نیز تلاش کنند.

جذب کاربران و ایجاد زمینه اعتماد در آن‌ها، از اهداف اصلی بیمه‌ها در سال آتی خواهد بود. به همین دلیل و با توجه به حجم بالای جستجوی مخاطبان برای خرید انواع بیمه، گوگل ادز یکی از کانال‌های پر بازده برای تبلیغات در صنعت اینشورتک خواهد بود. همچنین به نظر می‌رسد شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات تحت وب نیز برای ایجاد آگاهی از برند از کانال‌های تبلیغاتی این حوزه خواهد بود.

با بررسی اطلاعات گزارش تپسل از صنعت بیمه، می‌توان نتیجه گرفت که کدام یک از کلمات بیشتر توسط کاربران جستجو شده‌اند. در تصویر زیر می‌توانید این کلمات را مشاهده کنید.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array