به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، ایلان ماسک روز گذشته (جمعه) با انتشار پست جدیدی در شبکه اجتماعی X اعلام کرد که هوش مصنوعی اختصاصی خود را شنبه، چهارم نوامبر (13 آبان ماه) به عده محدودی از کاربران ارائه خواهد داد.

براساس پست جدید ماسک، کمپانی هوش مصنوعی او، xAI، قصد دارد چت‌بات اختصاصی خود را در دسترس “افراد منتخب و برگزیده‌ای” قرار دهد. او در بخشی از پست خود ادعا کرده که: “در بعضی از جوانب، این هوش مصنوعی بهترین نمونه موجود در بازار خواهد بود!”.

به‌نظر می‌رسد که ایلان ماسک با توسعه و عرضه هوش مصنوعی اختصاصی خود، قصد دارد با کمپانی‌هایی نظیر OpenAI (ارائه‌دهنده چت‌بات ChatGPT)، کمپانی گوگل (ارائه‌دهنده چت‌بات Bard) و کمپانی Anthropic (ارائه‌دهنده چت‌بات Claude) وارد رقابت شود.

ایلان ماسک در تابستان سال میلادی جاری و در ماه جولای برای اولین بار از استارتاپ هوش مصنوعی خود پرده برداشته بود. به ادعای او و براساس اطلاعات موجود در وبسایت xAI، هدف از بنیان‌گذاری این استارتاپ “درک و کشف ذات و حقیقت نهان جهان پیرامون انسان‌ها” می‌باشد.

هوش مصنوعی

روند توسعه هوش مصنوعی TruthGPT ایلان ماسک

براساس گزارشات قبلی، ایلان ماسک در بهار سال 2023 به‌صورت مخفیانه هزاران قطعه پردازنده قوی (GPU) هوش مصنوعی را از کمپانی انویدیا خریداری کرده بود. این قطعات نقشی بسیار مهم و حیاتی‌ در ساختن و توسعه مدل‌های زبانی بزرگ دارند.
مدل‌های زبانی بزرگ (LLMs)، پایه و اساس اصلی عملکرد چت‌بات‌های موفق و محبوبی مانند ChatGPT و Bard محسوب می‌شوند.

اعضای تیم استارتاپ هوش مصنوعی xAI ایلان ماسک، از اعضای قدیمی و باسابقه کمپانی‌هایی مانند DeepMind (زیرمجموعه گوگل)، OpenAI (تحت حمایت مالی مایکروسافت)، بخش تحقیقاتی گوگل، مایکروسافت، توییتر و تسلا هستند.
براساس تحقیقات رسانه CNBC، این افراد در توسعه و ساخت چت‌بات‌های GPT-3.5، GPT-4 و AlphaCode مشارکت داشته‌اند.

ماسک در طی حضور در مصاحبه شبکه Fox News در آپریل سال جاری، به توسعه ابزار هوش مصنوعی جدیدی به‌نام “TruthGPT” اشاره کرده بود. او در طی این مصاحبه، دیگر کمپانی‌های هوش مصنوعی را متهم کرده بود که چت‌بات‌های تولیدی آنها از لحاظ سیاسی متعصبانه برخورد می‌کنند.

همچنین، ماسک در مصاحبه خود با شبکه CNBC ادعا کرده بود: “دلیلی که کمپانی OpenAI وجود دارد، من هستم!”. او باور دارد که سرمایه‌گذاری پیشینش در این مؤسسه، عامل اصلی وجود داشتن آن است. مؤسس xAI معتقد است که مالک فعلی OpenAI، کمپانی مایکروسافت، کنترل بیش‌ازحدی بر روی این کمپانی هوش مصنوعی دارد.

براساس اسناد محرمانه‌ای که چندی پیش فاش شد، ایلان ماسک پس از ادغام کمپانی توییتر با X Corp و ری‌برند این شبکه اجتماعی به X، توضیح داده بود که استارتاپ هوش مصنوعی xAI با کمپانی خودروسازی تسلا و پلتفرم X همکاری نزدیکی خواهد داشت؛ اما فعالیت این سه کمپانی کاملاً از هم مجزا خواهد بود.

علاوه‌بر تمام این اقدامات و زمینه‌چینی‌ها، در نیمه تابستان سال جاری، ایلان ماسک ضربه محکمی به دوست و همکار سابق و رقیب فعلی خود، سم آلتمن، مدیرعامل کمپانی OpenAI وارد کرده و رسماً دامنه AI.COM را به تصاحب خود درآورده بود. کاربران با مراجعه به دامنه AI.Com مستقیماً به وبسایت هوش مصنوعی X.Ai ارجاع داده می‌شوند.

البته با توجه به نحوه مدیریتی و عملکرد فعلی ایلان ماسک، معمولاً پروژه‌های درحال توسعه او خالی از دردسر و جنجال نیستند. یافته‌های اواخر تابستان سال میلادی جاری حاکی از آن هستند که درست در همان بازه زمانی‌ای که ماسک و تعداد بسیاری از کارشناسان حوزه هوش مصنوعی خواستار توقف موقتی توسعه این تکنولوژی بوده‌اند؛ او در خفا مشغول توسعه هوش مصنوعی TruthGPT و تأسیس و ثبت قانونی شرکت XAI بوده است!

با اینکه این اخبار مستقیماً از طرف خودِ ایلان ماسک منتشر شده است؛ اما سخنگوی رسمی استارتاپ هوش مصنوعی xAI هنوز واکنشی به آن نشان نداده است. در هرصورت منتظر بازخوردها و تجربیات این “کاربران منتخب و محدود” از چت‌بات TruthGPT باقی بمانیم.

منبع: CNBC

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array