به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی و براساس جدیدترین محاسبات خبرگزاری بلومبرگ، ارزش سهام شرکت تایوانی TSMC به لطف محبوبیت گسترده تکنولوژی هوش مصنوعی به اوج رسیده است.

شرکت TSMC از بزرگترین تولیدکننده‌‌های تراشه و یکی از پیشگامان صنعت نیمه‌‌هادی در جهان می‌باشد.

به گفته این خبرگزاری، شرکت تایوانی TSMC (Taiwan Semiconductor Manufacturing Co) اخیراً با ثبت‌ رکوردی فوق‌العاده به بالاترین عملکرد خود در بازار سهام دست یافته است. این دستاورد بزرگ نتیجه استقبال گسترده از تراشه‌های تخصصی هوش مصنوعی در سراسر جهان است که برای کمپانی‌های دیگری از جمله انویدیا نیز منجر به بهره‌وری بسیاری شده است.

تراشه هوش مصنوعی

روند رو به رشد TSMC ادامه دارد

بزرگترین تولیدکننده تراشه دنیا در روز دوشنبه شاهد رشد 5.2% ارزش سهام خود بود و توانست بازار معاملات تایپه را با قیمت‌ 725 دلار تایوانی به‌فروش برساند. این اولین باری است که چنین رکوردشکنی‌ای در تاریخچه فعالیت‌های این شرکت از زمان عرضه عمومی سهام آن در سال 1994 اتفاق افتاده است.
افزایش ارزش سهام شرکت TSMC در نهایت باعث شد ارزش بازار این تولیدکننده تراشه تایوانی به بیش از 597 میلیارد دلار برسد.
این دستاورد بزرگ به این معناست که حالا شرکت TSMC یک قدم به حضور در جمع 10تایی ارزشمندترین کمپانی‌های جهان نزدیک‌تر شده است.

به‌صورت کلی، ارزش سهام TSMC در سال جاری (2024) بیش از 22% رشد کرده و باعث شده که شاخص بورس کشور تایوان به‌نام Taiex نیز شاهد رشد بی‌سابقه‌ای باشد.
شرکت تولید تراشه TSMC، تأمین‌کننده اصلی قطعات و تراشه‌های موردنیاز دو کمپانی اپل و انویدیا می‌باشد. حضور و فعالیت این شرکت بزرگ یکی از اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین عوامل موفقیت تکنولوژی هوش مصنوعی در سراسر جهان به‌حساب می‌آید.

همچنین با توجه به سیر صعودی افزایش درخواست همکاری شرکت‌های بزرگ با کمپانی TSMC، مدیران پیش‌بینی می‌کنند در پایان سه‌ماهه اول سال جاری میلادی شاهد رشد چشمگیری در عملکرد این کمپانی باشند.

به باور کارشناسان، پیش‌بینی می‌شود روند رو به رشد TSMC در سال 2024 ادامه‌دار باشد و رکوردهای بیشتری را از خود به‌جای بگذارد. همچنین نتایج خارق‌العاده و شگفت‌انگیز شرکت انویدیا در این حوزه، بهترین مثال نویدبخش بودن آینده این صنعت می‌باشد.
انویدیا سال گذشته (2023) موفق شد به جمع کمپانی‌های تریلیون دلاری جهان بپیوندد و در طی این مدت به برنده مطلق حوزه هوش مصنوعی تبدیل شده است.

البته که بسیاری از فعالان حوزه تکنولوژی تصمیم گرفته‌اند در سال 2024 از میزان وابستگی کسب‌وکار خود به انویدیا و TSMC بکاهند و قصد دارند کارخانه‌های تولید تراشه اختصاصی خود را راه‌اندازی کنند! سم آلتمن از استارتاپ هوش مصنوعی OpenAI و کمپانی مایکروسافت، دو مورد از شناخته‌شده‌ترین نام‌هایی هستند که در حال توسعه این شاخه از فعالیت‌های خود می‌باشند.

همچنین اخیراً ارزش شرکت تولید تراشه بریتانیایی Arm نیز به لطف سرمایه‌گذاری در حوزه هوش مصنوعی بیش از دو برابر شده بود.

منبع: Yahoo Finance

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array