به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، پس از انتشار جدیدترین گزارش مالی Arm، ارزش سهام این شرکت بریتانیایی شاهد رشد تقریباً 2 برابری بوده است!

با توجه به سرمایه‌گذاری این شرکت ساخت تراشه بر تکنولوژی هوش مصنوعی، ارزش سهام Arm در کمتر از یک هفته به‌طرز چشمگیری رشد یافته است.
این کمپانی که در شهر کمبریج مستقر است، چهارشنبه هفته گذشته گزارش مالی جدید خود را منتشر کرده و اعلام کرد که افزایش تقاضای مشتریان برای تهیه قطعات مربوط به تکنولوژی هوش مصنوعی منجر به بالا رفتن نرخ فروش Arm شده است.

Arm

تأثیر تکنولوژی هوش مصنوعی بر فروش شرکت Arm

تراشه‌های طراحی‌شده توسط شرکت Arm تقریباً در تمامی گوشی‌های هوشمند موجود در سراسر کره‌زمین به‌کار می‌روند! این شرکت بریتانیایی در سال 2016 توسط مؤسسه مالی عظیم ژاپنی SoftBank به‌حالت خصوصی درآمد و در سپتامبر سال 2023 (پاییز امسال) به بازار عمومی بورس بازگشت.

ارزش سهام این کمپانی از زمان انتشار گزارش مالی آن بیش از 98% رشد داشته است. محبوبیت بی‌حدوحصر تکنولوژی هوش مصنوعی و اوج‌گیری تقاضای مشتریان برای تأمین قطعات موردنیاز این حوزه، تأثیر مشهودی بر موفقیت کمپانی انویدیا نیز داشته است.
انویدیا به لطف این فراگیری به یکی از ارزشمندترین شرکت‌های عمومی جهان تبدیل شد و توانست لقب “برنده مطلق بازی هوش مصنوعی” را به‌خود اختصاص دهد. این شرکت هم‌اکنون ارزش بازاری بیش از 1.8 تریلیون دلار (معادل 1.4 تریلیون یورو) دارد. همین دستاورد مهم و تاریخی مسیر پیوستن انویدیا به “باشگاه تریلیون دلاری‌های جهان” را نیز فراهم کرد و حالا نام این شرکت در کنار رقبای بزرگی مانند اپل، مایکروسافت، آمازون و Alphabet می‌درخشد.

فارغ از کمپانی انویدیا و همچنین کارخانه تایوانی TSMC، برند اپل نیز یکی از مشتریان مهم و شناخته‌شده شرکت بریتانیایی Arm به‌حساب می‌آید. به‌ لطف توسعه تکنولوژی ماشین‌های خودران، تقاضا برای تراشه‌های طراحی‌ و تولید شده توسط کمپانی Arm به صنعت خودروسازی نیز گسترش یافته است.

شرکت بریتانیایی Arm در سال 1990 توسط یک گروه طراحی تراشه در دانشگاه کمبریج تأسیس شده و سپس در سال 2016 توسط مؤسسه مالی SoftBank به قیمت 32 میلیارد دلار خریداری شده بود. اما چهار سال بعد، این مؤسسه ژاپنی اعلام کرد که قصد دارد این مجموعه را به کمپانی انویدیا به‌فروش برساند.
با این وجود، در سال 2022 این معامله توسط SoftBank کنار گذاشته شد و تصمیم بر این شد که سهام شرکت Arm به‌صورت عمومی در بازار بورس نیویورک به‌فروش برسد. افزایش ارزش سهام این شرکت خبر بسیار خوبی برای مؤسسه SoftBank به‌حساب می‌آید.

این مؤسسه ژاپنی اخیراً به دلیل شکست برخی از سرمایه‌گذاری‌هایش، خصوصاً در مورد ورشکستگی WeWork با مشکلات مالی فراوانی روبرو شده بود. استارتاپ WeWork، که زمانی “ارزشمندترین استارتاپ آمریکا” محسوب می‌شد؛ حدود 3 ماه پیش پس از 13 سال فعالیت رسماً اعلام ورشکستگی کرده بود. سهام این استارتاپ که زمانی با قیمت 500 دلار به ازای هر سهم به‌فروش می‌رسید، در زمان اعلام ورشکستگی با افت 99.8% تنها به قیمت 1 دلار به ازای هر سهم در بازار بورس عرضه می‌شد.

این مؤسسه ژاپنی هنوز بیش از 90% از سهام شرکت Arm را در اختیار دارد و در طی هفته گذشته ارزش این سهام نیز بیش از 30% افزایش یافته بود.

منبع: BBC

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array