یکی از نشانه‌های دستکاری بازار در ارزهای دیجیتال، افزایش یا کاهش ناگهانی و غیرعادی قیمت است که ربطی به اخبار یا روندهای مهم ندارد. حجم معاملات بالای غیرمعمول متمرکز در یک دوره زمانی کوتاه ممکن است نشان دهنده تلاش برای دستکاری باشد، به ویژه هنگامی که با افزایش هیجان رسانه‌های اجتماعی یا گفتگوهای آنلاین به خوبی هماهنگ شده باشد.

علاوه بر این، ناهنجاری‌ها در بازار یا روش‌های مبهم معاملاتی ممکن است نشان‌دهنده فعالیت‌های دستکاری باشد که باعث ایجاد شک و تردید در مورد یکپارچگی بازار در بین سرمایه‌گذاران می‌شود. همچنین، طرح‌های پامپ و دامپ در حوزه کریپتو رایج است، به عنوان مثال گروهی عمداً با انتشار اطلاعات نادرست قیمت یک ارز دیجیتال را افزایش می‌دهند تا خریداران را جذب کنند.

دستکاری بازار ارزهای دیجیتال

علاوه بر این، دستکاری نهنگ یک تکنیک دستکاری بازار است که توسط دارندگان یا هولدرهای بزرگ یا نهنگ‌ها برای خرید یا فروش عمدی مبالغ هنگفتی از یک ارز دیجیتال برای دستکاری قیمت آن استفاده می‌شود.

بازارهای رمزارزها نیز تحت تأثیر معاملات داخلی قرار می‌گیرند، که رویه‌ای است که افراد بر اساس شرایط مخفی معامله می‌کنند. این تاکتیک‌های فریبنده از عدم شفافیت و مقررات بازار سوء استفاده می‌کند. بر خلاف آن تنظیم کننده‌ها یا قانونگذاران تلاش می‌کنند تا این نوع فعالیت‌ها را متوقف کنند تا فعالان بازار بتوانند از بازارهای منصفانه و باز لذت ببرند.

آیا دستکاری ارزهای دیجیتال قانونی است؟

استفاده از تاکتیک‌های نادرست یا گمراه کننده برای دستکاری بازارهای ارزهای دیجیتال در بسیاری از حوزه‌های قضایی ممنوع است و حتی ممکن است اوراق بهادار یا قوانین مالی را نقض کند. قوانین مالی موجود که بر بازارهای اوراق بهادار سنتی حاکم است، اغلب اقداماتی مانند معاملات داخلی، پامپ و دامپ، جعل و سایر استراتژی‌های دستکاری را ممنوع می‌کند.

برای جلوگیری از دستکاری بازار و محافظت از سرمایه گذاران، سازمان‌های نظارتی مانند کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) و سایر سازمان‌های مرتبط در سراسر جهان، نظارت دقیق‌تری بر روی و اجرای مقررات در حوزه ارزهای دیجیتال دارند.

ارزهای دیجیتال

با این حال، محیط نظارتی پیرامون ارزهای دیجیتال هنوز در حال توسعه است و حوزه‌های قضایی مختلف ممکن است قوانین متفاوت یا کمتر واضحی در مورد دستکاری بازار داشته باشند. ماهیت جهانی ارزهای دیجیتال و عدم وجود محدودیت‌های واضح می‌تواند گاهی اوقات اجرای صحیح قوانین در برابر دستکاری را دشوار کند. با این وجود، ابتکاراتی در بخش ارزهای دیجیتال برای ایجاد مقررات دقیق‌تر و توقف فعالیت‌های بازار غیرقانونی در حال انجام است.

آسیب پذیری‌ها و خطرات دستکاری در صرافی‌های غیرمتمرکز

صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) استقلال و امنیت بیشتری را ارائه می‌کنند، اما خالی از آسیب‌پذیری نیستند.

آسیب‌پذیری‌های قراردادهای هوشمند یکی از نگرانی‌های اصلی هستند، زیرا می‌توانند با استفاده از حملات ورود مجدد یا خطاهای کدگذاری که منجر به از دست دادن وجوه می‌شود مورد سوء استفاده قرار گیرند. نگرانی دیگر دستکاری استخر نقدینگی است که در آن مجرمان برای کسب درآمد، قیمت‌ها را در استخرهای با نقدینگی پایین دستکاری می‌کنند.

پیشروی در DEXها نیز زمانی اتفاق می‌افتد که معامله‌گران از قابلیت مشاهده سفارش تراکنش استفاده می‌کنند تا معاملات را جلوتر از سایر معامله‌گران تکمیل کنند و سود ببرند. DEX‌ها در مقابل اجرای اولیه آسیب پذیر هستند زیرا تراکنش‌های بلاکچین شفاف هستند. مهاجمان تراکنش‌های معلق را با کمک ربات‌ها کنترل می‌کنند که از آنها برای شناسایی معاملات سودآور استفاده می‌کنند و به سرعت آنها را قبل از معامله اصلی اجرا می‌کنند و قیمت‌ها را به نفع خود تغییر می‌دهند.

ارزهای دیجیتال

لیست توکن‌های جعلی که شامل توکن‌های تقلبی یا مخرب است، پول و اعتماد کاربران را به خطر می‌اندازد. این توکن‌ها که اغلب شبیه پروژه‌های قانونی هستند، کاربران را فریب می‌دهند تا سرمایه‌گذاری کنند و در نتیجه زیان مالی و اعتبار پلتفرم DEX را خدشه‌دار می‌کنند. محافظت از سرمایه‌گذاران در برابر این فهرست‌های جعلی و حفظ یکپارچگی صرافی‌های غیرمتمرکز مستلزم اجرای روش‌های تأیید دقیق رمزارز و آموزش کاربر است.

همچنین DEX‌ها باید با عدم قطعیت نظارتی مقابله کنند، که می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در قانون و انطباق شود. روش‌های دقیق لیست شدن توکن‌ها، مکانیزم‌های نقدینگی بهبودیافته، حفاظت‌های غیرقابل اجرا و حسابرسی کامل قراردادهای هوشمند، همگی برای کاهش این خطرات ضروری هستند. برای تقویت صرافی‌های غیرمتمرکز در برابر دستکاری‌ها و ضعف‌ها و ترویج یک اکوسیستم تجاری غیرمتمرکز امن‌تر و قابل اعتمادتر، انجام ممیزی‌های امنیتی مداوم و ارائه آموزش به کاربران ضروری است.

تاثیر تجارت شستشو بر دستکاری بازار کریپتو

برای ایجاد حس کاذب نقدینگی، تجارت شستشو، که در بازار ارزهای دیجیتال رایج است، به طور مصنوعی حجم معاملات را با خرید و فروش مکرر دارایی افزایش می‌دهد.

این تکنیک غیرصادقانه با فریب دادن معامله گران در مورد عرضه و تقاضای واقعی و افزایش فعالیت‌های بازار، اقدامات بازار را مخدوش می‌کند. در نتیجه، بر قیمت تأثیر می‌گذارد و سرمایه گذاران را تشویق می‌کند تا تصمیمات خود را بر اساس اطلاعات نادرست قرار دهند.

ارزهای دیجیتال

معاملات یا تجارت شستشو اعتماد سرمایه گذاران را از بین می‌برد که احتمال دستکاری بازار را افزایش می‌دهد زیرا قیمت دارایی‌ها را می‌توان با حجم جعلی دستکاری کرد و ثبات بازار را به خطر انداخت.

بنابراین، پرداختن به مسائل مربوط به معاملات شستشو برای ایجاد اعتماد، تسهیل کشف قیمت واقعی و ایجاد یک بازار ارز دیجیتال با ثبات‌تر و سالم برای همه بازیگران ضروری است.

چگونه از دستکاری بازار ارزهای دیجیتال جلوگیری کنیم؟

محافظت در برابر دستکاری بازار ارزهای دیجیتال نیازمند یک رویکرد چند وجهی است که شامل اقدامات نظارتی، پیشرفت‌های تکنولوژیکی و آموزش کاربران است.

ابزارهای نظارتی بهبودیافته بازار ضروری هستند زیرا آنها نظارت در زمان واقعی فعالیت‌های تجاری و شناسایی روندهای مشکوک، شستشوی معاملات و سایر اقدامات دستکاری را امکان پذیر می‌کنند. برای جلوگیری از دستکاری بازار، آژانس‌های نظارتی باید در سطح جهانی با یکدیگر همکاری کنند تا مقررات روشنی ایجاد کنند و پایبندی دقیق به آنها را اعمال کنند.

دستکاری را می‌توان با اعمال اقدامات شفاف‌سازی در صرافی‌ها مانند آشکار کردن حجم معاملات و اطمینان از رعایت روش‌های گزارش‌دهی دقیق کاهش داد. علاوه بر این، افزایش نقدینگی در چندین پلتفرم، تأثیری را که دستکاری‌کنندگان بر صرافی‌های کوچک‌تر می‌گذارند، کاهش می‌دهد.

ارزهای دیجیتال

معاملات اولیه و شستشو را می‌توان با ایجاد پلتفرم‌های غیرمتمرکز با ویژگی‌های پیشرفته ضد دستکاری، مانند سیستم‌های commit-reveal و طراحی‌های غیرمتمرکز دفترچه سفارش کاهش داد. سیستم‌های Commit-Reveal از تکنیک‌های رمزنگاری برای انتشار ایمن اطلاعات تراکنش‌ها استفاده می‌کنند و آن را تا زمان دیگری به تأخیر می‌اندازند تا از پیشروی جلوگیری شود. به طور مشابه، با اجتناب از یک نقطه کنترل، طراحی دفتر سفارش غیرمتمرکز داده‌های معاملاتی را در سراسر شبکه پراکنده و مدیریت می‌کند و خطر دستکاری را کاهش می‌دهد.

ترویج روش‌های معامله اخلاقی و آگاه کردن کاربران از خطرات اقدامات دستکاری ضروری است. سرمایه‌گذاران را می‌توان با اجرای تکنیک‌های مدیریت ریسک قوی، مانند ایجاد محدودیت‌های معاملاتی و استفاده از الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای شناسایی فعالیت‌های غیرعادی، محافظت کرد. همچنین حفظ یکپارچگی بازار ارزهای دیجیتال مستلزم دقت نظارتی، پیشرفت‌های تکنولوژیکی و همکاری هولدرها است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array