به گزارش ایران دکونومی، هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز 15 اسفند 1402 در محل پارک فناوری پردیس، برگزار و به پایان رسید. یکی از پنل های برگزار شده در این رویداد به بحث ظرفیت‌های قانون جهش تولید دانش بنیان در حوزه شتابدهنده‌ها پرداخت.

در ابتدای این پنل «عسگری» اظهار داشت: «در ماده 11 بند «ب» قانون جهش تولید دانش بنیان، از اعتبار مالیاتی به عنوان اعتبار تحقیق و توسعه نام برده می‌شود. موضوع قراردادهای تحقیق و توسعه همیشه بوده است؛ چالش اصلی آن سرمایه‌گذاری شرکت‌هاست که با چالش تامین مالی مواجه است و بنابراین صنعت قادر به رفع نیازها نبودند. در واقع این قانون جهش تولید دانش بنیان بود که این چالش را برطرف کرد.»

«تاج الدینی» از کارگروهی که اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان را برعهده دارند، عنوان کرد: «این مرکز حمایت‌های مختلفی را ارائه می‌دهد که بالغ بر 110 حمایت است. اما حمایت مورد استقبال شرکت‌ها، بحث معافیت مالیاتی محصولات سطح یک دانش بنیان است که همان معافیت فروش است.»

«تاج الدینی» در ادامه گفت: «در حال حاضر این قانون دستخوش تغییراتی شده و دانش بنیان سطح 1 و 2 و 3 نداریم. به عبارتی شرکت‌ها به صورت نوپا، فناور و نوآور طبقه بندی می‌شوند. شرکت‌های نوپا درآمدشان کمتر از 5 میلیارد تومان بوده و معاف از مالیات هستند. شرکت‌های فناور و نوآور هم اگر محصول سطح یک داشته باشند، تا سقف 10 میلیارد تومان معاف از مالیات هستند.»

وی افزود: « این قانون برای همه قابل استفاده نبود، مخصوصاً سطح 2 قبلی. در ماده 11 قانون جهش تولید دانش بنیان، بحث معافیت مالیاتی مطرح شده برای تحقیق و توسعه در نظر گرفته شده است؛ به شرطی که شرکت‌ها بدون در نظر گرفتن دانش بنیان بودن یا نبودن، طرحی داشته باشند که فناورانه، نوآورانه و نظام مند باشد. به این ترتیب می‌توانند از معافیت مالیاتی استفاده کنند.»

در ادامه پنل «صداقت» گفت: «اعتبار مالیاتی از نظر یک مرکز نوآوری چیست؟ آن چیزی که ما تحت عنوان شتابدهنده می‌بینیم، مدلی است که اول سهامدار شرکت‌ها بوده است. همه مدلها چه در ایران یا سایر نقاط جهان لزوماً سود مالی کامل نداشته است؛ چرا که یک بحث اعتبار مالی و یک بحث دیگر گردش مالی است.»

وی افزود: «یکی از دلایل محرک توسعه استارتاپ‌ها در دهه 70 آمریکا، معافیت مالیاتی بوده است. جهش سرمایه گذاری در دهه 70 به این دلیل بود که شرکت‌ها معافیت مالیاتی داشتند. لایه بعدی استفاده از این اعتبار است. سرمایه گذاری تا حدودی کاهش یافته، حضور قانون جهش تولید دانش بنیان و استفاده از معافیت مالیاتی می‌تواند فضا را بهتر سازد.»

«تاج الدینی»: ظرفیت‌های این قانون برای شتابدهنده ها چیست؟

«پورشاکر» در پاسخ به این سوال گفت: «ما حتی در حوزه زیست فناوری هم می‌توانیم خدمات ارائه دهیم. پیشتر ابزار قدرتمندی در اختیار نداشتیم که ثابت کنیم همکاری با ما برای تمام ذی نفعان منافعی دارد، اما در حال حاضر می‌توانیم این منفعت را معافیت مالیاتی عنوان کنیم.»

وی افزود: «تنها ضعف این قانون آن است که غالب طرفین ما خارج از مجموعه دانش بنیان هستند. به عبارت بهتر دایره معرفی خدمات گسترده نیست.»

«پور شاکر» در ادامه به موضوع چالش‌های قانون جهش تولید دانش بنیان پرداخته و گفت: «چالش این حوزه، زمانبندی‌های درخواست، ارسال فرم‌ها، بارگذاری و در کل ساختاری است که ناشی از جوان بودن این موضوع است»

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array