به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، در روز پنجشنبه هفته گذشته، کمپانی اینتل گزارش مالی سه‌ماهه ابتدایی سال 2023 خود را منتشر کرد‌. بر اساس این گزارش، میزان سود این شرکت به ازای هر سهام، 133% در سال افت کرده‌ است. درآمد این شرکت نیز با نرخ کاهش 36% سالانه به 11.7 میلیارد دلار رسیده است.

با این حال، آمار ضرر به ازای هر سهم و میزان فروش، تاحدودی بهتر از ارقام پیش‌بینی شده توسط روزنامه Wall Street Journal بودند. در ساعات ابتدایی انتشار این خبر، ارزش سهام کمپانی اینتل افزایش یافته بود، اما بعد از گذشت مدتی، ارزش این سهام به‌شدت افت کرد.

ارقام کلیدی گزارش مالی اینتل به شرح زیر است:

میزان ضرر به ازای هر سهم، 4 سنت بود که این رقم حدوداً 15 سنت به ازای هر سهم پیش‌بینی شده بود.
میزان درآمد این کمپانی به عدد 11.7 میلیارد دلار رسید که توسط کارشناسان 11.04 میلیارد دلار تخمین زده شده بود.

در ادامه سال 2023 و در سه‌ماهه دوم، اینتل انتظار دارد که 4 سنت به ازای هر سهم از سهام خود از دست بدهد و میزان درآمدش به 12 میلیارد دلار برسد.
این پیش‌بینی نیز به تخمین تحلیلگران بسیار نزدیک است. طبق گزارشات ثبت شده، کارشناسان به‌ترتیب اعداد 1 سنت به ازای هر سهم و درآمد 11.75 میلیارد دلاری را پیش‌بینی کرده‌اند.

در سه‌ماهه نخست سال گذشته، ضرر اینتل در سود خالص به عدد 2.8 میلیارد دلار یا به عبارتی 66 سنت به ازای هر سهم رسیده بود. میزان سود خالص نیز به مبلغ 8.1 میلیارد دلار یا 1.98 دلار برای هر سهم رسیده بود. فارغ از ایجاد تغییرات زیرساختی در این کمپانی، تغییراتی در عرضه سهام کارمندان و دیگر دارایی‌ها، باعث شد که اینتل به ازای هر سهم 4 سنت ضرر کند که این مبلغ نیز اختلافی بسیار جزئی با پیش‌بینی تحلیلگران داشت. میزان درآمد اینتل از مبلغ 18.4 میلیارد دلار در سال گذشته به 11.7 میلیارد دلار رسیده است.

این پنجمین فصل مالی است که شرکت اینتل چنین نتایج و ضررهای وحشتناکی را در گزارش خود تجربه می‌کند. این سه‌ماهه رکورد بدترین افت سودآوری در تمام ادوار فعالیت این کمپانی را نیز به خود اختصاص می‌داد. پیش از این و در سه‌ماهه چهارم سال 2017، کمپانی اینتل مبلغی بیش از 678 میلیون دلار را از دست داده بود.

اینتل

پایان راه اینتل نزدیک است؟

اینتل یکی از پایه‌ای‌ترین و بنیادی‌ترین شرکت‌های فعال در سیلیکون‌ولی است. درحالی‌که مدیرعامل اینتل، پاتریک گلسینگر، وارد سومین سال فعالیت خود در این شرکت می‌شود، سرمایه‌گذاران در این فکر هستند که آیا اینتل به ته خط رسیده است؟ ارزش سهام این کمپانی در سال جاری فقط 9% افزایش داشته است، درحالی‌که از همین بازه زمانی مشابه در سال گذشته، حدوداً 35% کاهش یافته است‌.

هنگامی‌که ماموریت گلسینگر به‌عنوان مدیرعامل این کمپانی آغاز شد، او تصمیم گرفت که کارخانه‌های تولیدکننده پردازنده‌های اینتل روند کار خود را تغییر دهند و برای دیگر کمپانی‌ها قطعه تولید کنند. اینتل امیدوار است تا سال 2026 بتواند پردازنده‌هایی به پیشرفتگی پردازنده‌های تولیدی TSMC در تایوان بسازد. همچنین از دیگر اهداف این کمپانی، تولید پردازنده‌های شخصی‌سازی‌ شده مانند پردازنده‌های سری A استفاده شده در گوشی‌های آیفون کمپانی اپل است. در جلسه برگزار شده در رو پنجشنبه، اینتل گفت که هنوز امیدوار است تا در آینده به این اهداف برسد.

این کمپانی که در گذشته آنقدر درآمد بالایی داشت که گویی عملاً پول چاپ می‌کرد، حالا با مشکلات زیادی مواجه شده است. خط تولید پردازنده‌های کامپیوتری دیگر مانند گذشته فعال و پرکار نیستند. این بخش که در گذشته نقطه قوت اینتل محسوب می‌شد، در سه‌ماهه ابتدایی سال با افت 30% در سفارش‌ها و ارسال‌های جهانی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

بخش Client Computing که تولید کننده پردازنده‌های اکثر کامپیوترها و لپ‌تاپ‌های ویندوز است، از ضرر 38% سالانه خبر داد و اعلام کرد که درآمدش به 5.8 میلیارد دلار رسیده است. همچنین بخش پردازنده‌های سرور که زیرمجموعه بخش Data Center و AI Segment محسوب می‌شود، شاهد ضرر بدتری نیز بود. این بخش افت 39% را تجربه کرده و میزان درآمدش به 3.7 میلیارد دلار رسیده است. کوچکترین بخش تمام‌قوای این کمپانی، یعنی Network and Edge نیز از درآمد 1.5 میلیارد دلاری در فروش خبر داد که همین آمار در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته 30% کاهش داشته است.

تنها نکته مثبت در گزارش مالی اینتل، بخش Mobileye بود. این تکنولوژی سال گذشته در دسترس عموم قرار گرفته و سهامی عام محسوب می‌شود، اما هنوز تحت کنترل و نظارت اینتل است. با استفاده از Mobileye می‌توان برای ماشین‌های خودران سیستم‌ها و نرم‌افزارهای مخصوصی طراحی و تولید کرد. این بخش از آمار خبر نویدبخشی می‌دهد: 16% افزایش فروش و رشد درآمد به 458 میلیون دلار.

اینتل همچنین اعلام کرد که اقدامات اخیرش برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، مانند تعدیل نیروی گسترده، موثر واقع شده‌اند و این شرکت انتظار دارد در سال جاری حداقل 3 میلیارد دلار از هزینه‌هایش کاسته شود. همچنین آنها امیدوارند که این عدد تا سال 2025 سالانه به 10 میلیارد دلار برسد.

منبع: CNBC

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array