به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، در سال 2023 کمپانی اپل رکورد طولانی‌ترین دوران افت درآمد خود در طی 22 سال گذشته را ثبت کرده است. با اینکه این غول تکنولوژی هنوز برترین و ارزشمندترین برند جهان به‌حساب می‌آید؛ اما در سال جاری میلادی نسبت به دیگر رقبای حوزه تکنولوژی شاهد رشد بسیار کمتری در ارزش سهام خود بوده است.

برخی از مشکلات مربوط به فروش دستگاه‌های سخت‌افزاری این کمپانی مستقیماً مربوط به شرایط اقتصادی و استقبال کاربران از گوشی‌های هوشمند و کامپیوترها بوده است. اما برخی دیگر از معضلات، صرفاً مربوط به عملکرد درون‌سازمانیِ خودِ کمپانی می‌باشند.

اپل در سال 2023 هیچ مدل جدیدی از تبلت‌های آیپد را روانه بازار نکرد و فروش جدیدترین ساعت‌های هوشمند این کمپانی (مدل‌های Apple Watch Series 9 و Ultra 2) تنها یک هفته پیش از آغاز سال 2024 با مشکلات بسیاری مواجه شده است.

درحال حاضر فروش این دو مدل ساعت به‌دلیل شکایت کمپانی فناوری‌پزشکی Masimo به‌صورت محدود در وبسایت خودِ کمپانی و فروشگاه‌های اپل‌استور تا روز 12 ژانویه 2024 (22 دی‌ماه) مجاز می‌باشد. منطقی‌ست که جمع‌آوری این ساعت‌ها و توقف فروش آنها (هرچند موقتی) اثر منفی خود را بر ارزش سهام کوپرتینویی‌ها گذاشته باشد.

با وجود اینکه افزایش ارزش سهام اپل در سال میلادی جاری موفق شد انتظارات کارشناسان Wall Street را پشت‌سر بگذارد؛ اما در هرصورت افت سطح درآمد چهار فصل گذشته، رکورد طولانی‌ترین دوره‌ کاهش منفی ارزش سهام این شرکت در بیش‌ از دو دهه‌ گذشته محسوب می‌شود.

اپل

عملکرد کمپانی اپل در سال 2023

با اینکه ارزش سهام کمپانی اپل در سال 2023 شاهد رشدی 54 درصدی بود؛ اما گزارشات مالی هر چهار فصل امسال حاکی از ثبت رکورد جدیدی در زمینه “طولانی‌ترین دوران افت درآمد” از سال 2001 تاکنون بوده است.

اکثر رقبای اپل در حوزه تکنولوژی عملکرد بسیار بهتری نسبت به این کمپانی داشته‌اند. در سال میلادی جاری ارزش سهام کمپانی انویدیا حدود 244%، ارزش سهام متا حدود 184%، ارزش سهام تسلا حدود 130%، ارزش سهام آمازون حدود 83%، ارزش سهام کمپانی مادر گوگل (Alphabet) حدود 59% و ارزش سهام مایکروسافت حدود 57% رشد کرده بودند که همگی نسبت به آمار ثبت‌شده توسط اپل بسیار بیشتر هستند.

بازار فروش کامپیوترها و گوشی‌های هوشمند در تابستان 2023 حسابی کساد بود و در طی یک دهه گذشته رکودی باورنکردنی را در این بازار رقم زد. در نتیجه نه‌تنها اپل بلکه بسیاری دیگر از رقبا نیز در این بازه زمانی ضررهای هنگفتی کردند.

اما درباره مشکلات اختصاصی خود اپل، از سال 2010 تاکنون، امسال اولین سالی بود که رونمایی از مدل جدید تبلت‌های آیپد در دستور کار کمپانی اپل و تقویم کاری این غول تکنولوژی قرار نداشت. عدم عرضه یک مدل جدید قاعدتاً منجر به کاهش تبلیغات و عدم کاهش قیمت و اعمال تخفیفات منجر به افت فروش مدل‌های قبلی می‌شود.

علاوه‌بر مسئله آیپدها، ماجرایی که اوضاع مالی اپل را وخیم‌تر کرد، شکایت جو کیانی، مدیرعامل ایرانی کمپانی فناوری‌پزشکی Masimo بود. این کمپانی از اپل به اتهام نقض پتنت‌‌های سنسور اندازه‌گیری اکسیژن خون در دو مدل جدید ساعت‌های Apple Watch شکایت کرده است. مرکز ITC نیز برای رسیدگی به این موضوع، در آستانه کریسمس و سال نوی میلادی فروش این ساعت‌ها را در آمریکا ممنوع اعلام کرد.
با اینکه حکم ممنوعیت فروش تا دو هفته دیگر به‌صورت موقف متوقف شده است؛ اما اپل هنوز راه‌حلی برای بزرگترین مشکل خود نیافته است.

اپل در سال 2023 تنها از مدل‌های جدید آیفون 15، لپ‌تاپ MacBook Air (مدل 15 اینچی)، کامپیوتر Mac Pro، دو مدل جدید ساعت‌های هوشمند Apple Watch و چندین آپدیت نرم‌افزاری رونمایی کرده بود. ارتقای جزئی مدل‌های جدید گوشی آیفون نسبت‌ به مدل‌های قبلی، عدم عرضه‌ مدل‌های جدید آیپد و ارتقای تکراری لپ تاپ اپل و مک‌ از عوامل جدی کاهش سطح درآمد اپل بوده‌اند.

مهمترین محصول رونمایی‌شده در رویداد WWDC و Apple Event علاوه‌بر موارد بالا، هدست‌ واقعیت‌افزوده و واقعیت‌مجازی Vision Pro بوده است که عرضه محدود آن به بازار به سال آینده (اوایل 2024 – اواسط زمستان) موکول شده و انتظار نمی‌رود درآمدزایی بسیاری را برای کوپرتینویی‌ها به‌ارمغان بیاورد.
قیمت نجومی و بسیار بالای 3500 دلاری این هدست موردانتظار نیز باعث دلسردی برخی از کاربران و علاقه‌مندان شده است.

درهرصورت، حتی با وجود کاهش جزئی در سطح درآمد امسال کمپانی اپل، این شرکت همچنان عنوان “ارزشمندترین برند جهان” را به‌خود اختصاص داده موفق شده و در حال حاضر تنها کمپانی 3 تریلیون دلاری دنیاست. درآمد کلی این شرکت در سال مالی 2023 نیز حدود 100 میلیارد دلار تخمین زده شده است.

منبع: CNBC

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array