به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی محبوب آمازون نیز وارد عرصه هوش مصنوعی شده و قصد دارد با توسعه مدل اختصاصی خود، Olympus، چت‌بات‌های رقیبانی مانند گوگل و OpenAI را به چالش بکشاند.

براساس گزارشات اخیر وبسایت The Information، مدل زبانی بزرگ اختصاصی کمپانی آمازون که با نام رمزی “Olympus” در دست توسعه قرار دارد، قرار است در زیرساخت تمام محصولات و سرویس‌های ارائه‌شده توسط این کمپانی به‌کار گرفته شود. برای مثال، دستیار صوتی هوشمند Alexa و فروشگاه‌های آمازون نیز به ابزارهای هوش مصنوعی این کمپانی تجهیز خواهند شد.

Olympus

چت‌بات Olympus، انقلابی جدید در حوزه هوش مصنوعی

براساس شنیده‌ها قرار است از مدل هوش مصنوعی Olympus تا یک ماه دیگر (دسامبر سال 2023) رونمایی شود. به‌نظر می‌رسد آمازون تمام تمرکز و نیروی خود را به پیشی گرفتن در دنیای این تکنولوژی فراگیر جهانی به‌کار گرفته و به همین منظور در ماه سپتامبر سرمایه‌گذاری 4 میلیارد دلاری‌ای در استارتاپ هوش مصنوعی Anthropic (ارائه‌دهنده چت‌بات قدرتمند Claude) انجام داده بود.

کمپانی Anthropic با این سرمایه‌گذاری عظیم وارد رقابت شدیدتری با رقبای سرشناس خود از جمله مایکروسافت، متا، گوگل، انویدیا و البته OpenAI خواهد شد. برخی از کارشناسان حوزه تکنولوژی باور دارند این استارتاپ ممکن است ارمغان‌آورنده دستاوردهای فوق‌العاده‌ای در این زمینه باشد.

این غول تجاری امیدوار است با اولویت قرار دادن توسعه ابزارهای هوش مصنوعی خود، محصولاتی را ایجاد کند تا چت‌بات‌های موجود در بازار مانند ChatGPT (محصولی از OpenAI) و همچنین Bard (محصولی از گوگل) را به چالش بکشاند. گزارشات حاکی از آن هستند که اندی جسی، مدیرعامل آمازون خودش به‌صورت شخصی برتمام پروژه‌های هوش مصنوعی این کمپانی نظارت دقیقی دارد تا تیم‌های توسعه‌دهنده این ابزار بتوانند هرچه سریع‌تر به اهداف بلندپروازانه خود دست یابند.

شایان ذکر است که Olympus، پروژه در دست توسعه آمازون ممکن است انقلابی در حوزه هوش مصنوعی به‌وجود آورد. گزارش اخیر وبسایت Reuters ادعا کرده که مدل زبانی Olympus آمازون دارای دو تریلیون پارامتر است و در واقع دو برابر مدل زبانی GPT-4 کمپانی OpenAI قدرت دارد! البته کارشناسان بر این نکته تأکید دارند که تعداد پارامترهای بیشتر یک مدل زبانی بزرگ، صرفاً به‌معنای بهره‌وری بیشتر آن نمی‌باشد.

اخبار به‌دست آمده نشان‌دهنده این هستند که آمازون سال گذشته تصمیم گرفت راه‌اندازی یک مدل هوش مصنوعی دیگر به‌نام Titan را به دلیل مشکلات فنی و زیرساختی و همچنین معرفی و همه‌گیری چت‌بات محبوب ChatGPT، به تعویق بیندازد. مدیران اجرایی آمازون باور داشتند که Titan دربرابر ChatGPT “چیز خاصی برای ارائه نداشت” و به همین دلیل این پروژه موقتاً تعطیل شد تا آمازون عقب‌افتادگی خود را با پروژه‌ای مانند Olympus جبران کند.

از همان زمان، تلاش‌های این غول صنعت تجارت برای پیشی گرفتن از رقبای خود آغاز شده است. براساس گزارشات، این کمپانی درحال توسعه دادن “دستیار خرید هوشمند و مکالمه‌محور” به اسم “Project Nile” (پروژه نیل) برای فروشگاه‌های آنلاین خود است. همچنین دستیار صوتی Alexa نیز قرار است به ابزارهای هوش مصنوعی زایا تجهیز شود.

امکانات جدید دستیار صوتی Alexa قرار است طیف خدمات‌رسانی آن را به برقراری مکالمات، پاسخ‌دهی به سؤالات پیچیده گوناگون و ایجاد پیام گسترش دهد. ابزارهای هوش مصنوعی این دستیار صوتی هنوز در حال طی کردن روند آزمایشی با تعداد محدودی از کاربران منتخب می‌باشد.
آمازون در گذشته اشاره کرده بود که احتمالاً دسترسی به این ابزارها در Alexa نیازمند تهیه اشتراک پولی باشد!

منبع: businessinsider

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array