به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، اپل به اولین کمپانی سهامی عام جهان تبدیل شد که بازار را با ارزش 3 تریلیون دلار به پایان می‌رساند.

ارزش سهام این شرکت سرشناس و محبوب در روز جمعه شاهد رشد 2.31% بود و همین باعث شد که اپل رکورد جدیدی از خود به جا بگذارد. این غول صنعت تکنولوژی برای اولین بار در ژانویه سال 2022 موقتاً به جمع 3 تریلیون دلاری‌ها بپیوندد اما این لقب دوام چندانی نداشت.

ارزش سهام اپل در سال جاری میلادی شاهد رشد چشمگیر و فوق‌العاده 46% بوده است! وضعیت فعلی سهام کمپانی اپل کاملاً متضاد شرایطی است که در سال 2022 تجربه کرده بود. در اوایل سال جاری، برای اولین بار از سال 2021 تاکنون، ارزش سهام این کمپانی به کمتر از 2 تریلیون دلار رسیده بود.

بخش بزرگی از این موفقیت روزافزون، مدیون رونمایی از جدیدترین دستاورد کمپانی اپل است. در اوایل ماه ژوئن سال جاری، اپل پس از سالها انتظار علاقه‌مندان و شایعات بی‌پایان، بالاخره از هدست واقعیت افزوده (AR) خود به‌نام Vision Pro رونمایی کرد.
این هدست 3499 دلاری که با قیمت نجومی خود در ابتدا باعث دلسردی کاربران و حتی سرمایه‌گذاران شده بود اما کمی بعد به لطف همین هدست ارزش سهام اپل باز هم رکورد شکنی کرد! با یک باطری متصل (حدوداً به اندازه گوشی‌های آیفون) کار می‌کند و در اوایل سال 2024 به بازار عرضه خواهد شد.

3 تریلیون دلاری

اپل، اولین کمپانی 3 تریلیون دلاری جهان

از زمان اولین عرضه هوش مصنوعی کمپانی OpenAI، یعنی چت‌بات ChatGPT در اواخر سال 2022، بازار وال‌استریت و سیلیکون‌ولی تمایل بسیار زیادی به سرمایه‌گذاری در این تکنولوژی نشان داده‌اند.
از آن زمان، کمپانی‌های بزرگ بسیاری از جمله گوگل، مایکروسافت، متا و انویدیا نیز به توسعه هوش مصنوعی تخصصی خود مشغول هستند. این درحالی‌ست که اپل تنها استثنای این جمع محسوب می‌شود و به دلایل نامشخصی از تمرکز مستقیم بر حوزه هوش مصنوعی دوری می‌کند.

به جز کمپانی اپل که تازگی به جایگاه 3 تریلیون دلاری رسیده است، چهار کمپانی تریلیون دلاری (ارزش کلی بالای 1 تریلیون دلار) دیگر جهان به شرح زیر هستند:
کمپانی‌های مایکروسافت – 2.5 تریلیون دلار
کمپانی Alphabet/کمپانی مادر گوگل – 1.5 تریلیون دلار
کمپانی آمازون – 1.3 تریلیون دلار
کمپانی انویدیا – 1.04 تریلیون دلار

کمپانی اپل در ماه می گزارش مالی فراتر از انتظار خود را منتشر کرده بود، آن هم بادرنظر گرفتن اینکه میزان سود و فروش این غول تکنولوژی با افت روبه‌رو شده بود! تیم کوک در آن زمان به فروش بسیار بالای گوشی‌های آیفون و کاهش فروش مک‌بوک‌ها و آیپدها اشاره کرده بود.

جدیدترین گوشی‌های این کمپانی با سیستم‌عامل iOS 15 در ادامه سال جاری میلادی به بازار عرضه خواهند شد و همچنین در رویداد WWDC امسال از مک‌بوک Air جدید 15 اینچی و همچنین کامپیوتر مک‌پرو نیز رونمایی شده بود.
درحال حاضر (روز شنبه)، هر سهم از سهام اپل با ارزش 193.97 دلار معامله می‌شود و همین مسئله کمپانی اپل را به اولین شرکت 3 تریلیون دلاری جهان تبدیل کرده است.

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array