به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، جدیدترین گزارش مالی کمپانی تسلا حاکی از شرایط نه‌چندان جالب کارخانه خودروسازی ایلان ماسک است.

متاسفانه گزارش مالی اولین فصل سال 2024 این کارخانه خودروسازی مشهور نتوانسته با پیش‌بینی‌ها مطابقت داشته باشد و انتظارات کارشناسان را برآورده نکرده است. از سال 2020 تاکنون، این اولین باری است که عملکرد سالانه تسلا با چنین افتی مواجه می‌شود.

تسلا در اولین سه‌ماهه سال 2024 حدود 386.800 هزار دستگاه خودرو را به‌فروش رسانده که این آمار حدود 90 هزار دستگاه از پیش‌بینی کارشناسان پایین‌تر می‌باشد. پس از انتشار این اخبار ناخوشایند، سهام این کارخانه شاهد افتی 7% در بازار بورس بود.

عملکرد ضعیف تسلا در سه‌ماهه اول 2024

همانطور که بالاتر اشاره کردیم؛ میزان خودروهای فروخته و تحویل داده شده تسلا به مشتریان در اولین فصل سال جاری میلادی با انتظارات کارشناسان روزنامه Wall Street مطابقت نداشته و به‌طرز چشمگیری کمتر بوده است. در طی 4 سال گذشته این اولین باری‌ست که کمپانی خودروسازی ایلان ماسک چنین شرایط بحرانی‌ای را پشت‌سر می‌گذارد.

تخمین خودروهای فروخته‌شده توسط تسلا در این بازه سه‌ماهه حدود 477 هزار دستگاه بود که تسلا موفق به فروش حدود 386 هزار دستگاه خودرو شده بود. این آمار حدود 20% از عملکرد سه‌ماهه پایانی سال 2023 کمتر است. همچنین در راستای مقایسه، عملکرد تسلا نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته نیز 8.4% کمتر بوده است.
این اتفاق از سال 2020 تکرار نشده بود و از دید کارشناسان عملکرد اخیر سازنده سایبرتراک در اولین فصل مالی سال 2024 “ناامیدکننده” بوده است.

خودروی تسلا

البته ایلان ماسک در مدیریت این وضعیت ناگوار تنها نیست و اخیراً فروش محصولات در صنعت خودروهای برقی به‌شدت کاهش یافته است. در نتیجه کسب‌وکار یکی از ثروتمندترین افراد جهان نیز به‌شدت تحت‌تاثیر و وابسته تغییرات اقتصادی اخیر بوده است. در طی یک‌سال گذشته، تسلا به‌طرز چشمگیری قیمت برخی از مدل‌های خودروهای برقی خود را کاهش داده است؛ به این امید که با ضرر کردن در بخش سوددهی بتواند میزان فروش را افزایش دهد!

برخی تحلیلگران درباره شرایط فعلی این کمپانی گفته‌اند: “با اینکه تسلا ادعا کرده بود قیمت محصولات خود را در ماه آپریل 2024 (ماه فعلی) در آمریکا و چین افزایش خواهد داد؛ اما به باور ما این تصمیم‌گیری بیشتر به امید افزایش فروش خودروها در ماه مارچ 2024 (ماه گذشته) بوده است. نه نشانی تقاضای روزافزون و همیشگی مشتریان!”.


براساس گزارشات به‌دست‌آمده، این کمپانی از کارمندان خود خواسته تا هنگام تحویل خودروها به مشتریان، به‌شدت نرم‌افزار خودران و هوشمند تسلا را تبلیغ کرده و در فروش آن کوشا باشند. هزینه تهیه کردن این نرم‌افزار 12 هزار دلار (ماهانه 200 دلار) می‌باشد و تاثیر بسیاری در کسب درآمد این کمپانی دارد.

در حال‌حاضر سودآوری تسلا وابسته به یک مدل خودروی ارزان‌قیمت‌تر است که هنوز حتی معرفی نشده است! همچنین فروش خودروی آینده‌نگرانه و پیشروی سایبرتراک نیز در این سودآوری مؤثر واقع شده است. درحالی‌که سایبرتراک در آذر ماه سال گذشته (1402) رونمایی شده بود؛ به‌نظر می‌رسد تولید این محصول چالش‌های بسیاری برای تسلا به‌وجود آورده است و شایعات حاکی از آن هستند که این کمپانی در حال آماده‌سازی مقدمات عرضه خودروهای جدید در سال 2025 می‌باشد. یکی از این مدل‌ها خودروی موردانتظار Redwood (نام رمزی) است که قرار است با قیمت اقتصادی 25 هزار دلار به بازار عرضه شود.

از طرفی، شیائومی به‌تازگی از اولین خودروی برقی خود به‌نام SU7 رونمایی کرده و زنگ خطر را برای تسلا (حداقل در کشور چین) به‌صدا درآورده است. استقبال مشتریان از این خودروی هوشمند و منحصربه‌فرد بسیار گسترده بوده و در نتیجه ظرفیت تولید انبوه آن حداقل 3 برابر شده و زمان تحویل آن تا 7 ماه به تعویق استفاده است!

منبع: Business Insider

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array