منظور از شبکه اصلی (Mainnet)، شبکه اصلی بلاکچین است که در آن تراکنش‌های واقعی انجام می‌شود و از ارز دیجیتال بومی آن شبکه استفاده می‌شود.

این شبکه شبیه به شبکه‌های آزمایشی یا محیط‌های آزمایشی (تست نت (Testnet)) نیست. در عوض، محصول فعالیت‌های توسعه است. شبکه اصلی با استفاده از ارز دیجیتال خود، یک دارایی دیجیتال ضروری برای عملکرد شبکه، می‌باشد. این ارز بومی برای رویه‌های حاکمیتی اکوسیستم، طرح‌های سرمایه‌گذاری و هزینه‌های تراکنش حیاتی است.

پلتفرم‌های بلاکچین معمولاً قبل از راه‌اندازی روی شبکه اصلی، مراحل تست شبکه را طی می‌کنند. توسعه دهندگان می‌توانند با این محیط‌های آزمایشی بدون استفاده از ارز دیجیتال واقعی آزمایش و تست کنند. یک پلتفرم به شبکه اصلی منتقل می‌شود، جایی که دارایی‌های واقعی پس از آماده شدن، معامله می‌شوند. شبکه اصلی از یک فرآیند اجماع خاص برای اعتبارسنجی و تأیید تراکنش‌ها، مانند اثبات کار (PoW) یا اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند.

شبکه اصلی

اعتبار سنجی و ماینرها بسته به مکانیزم اجماع در شبکه اصلی ضروری هستند. شبکه‌های اثبات کار از پازل‌های ریاضی پیچیده‌ای استفاده می‌کنند که استخراج‌کنندگان باید آن‌ها را حل کنند تا تراکنش‌ها را تأیید کنند، بلاک‌های جدیدی را به بلاکچین اضافه کنند و از طریق ارز دیجیتال پول دریافت کنند. از سوی دیگر، شبکه‌های اثبات سهام به اعتبارسنجی‌هایی متکی هستند که برای ایجاد بلوک‌ها بر اساس مقدار ارز دیجیتالی که در اختیار دارند، انتخاب می‌شوند.

بسته به شبکه بلاکچین، تمرکززدایی از نظر درجه متفاوت است اما جزء اساسی بسیاری از شبکه‌های اصلی است. افزایش درجه عدم تمرکز مستلزم شرکت نود یا گره‌های بیشتری در روند اعتبارسنجی است. به دلیل ماهیت امن و غیرقابل تغییر شبکه اصلی، تراکنش‌های تایید شده از دستکاری یا تغییر مصون هستند.

شبکه‌های اصلی اغلب از برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) و قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کنند که قابلیت‌های شبکه را گسترش می‌دهند. شبکه‌های اصلی ممکن است برای بهبود عملکرد یا رسیدگی به مشکلات امنیتی مرتباً تحت ارتقاء قرار گیرند، که گاهی اوقات می‌تواند منجر به دوشاخگی یا همان فورک شود. فورک‌ها می‌توانند سافت فورک‌هایی باشند که با تغییرات قبلی سازگار هستند یا هارد فورک‌هایی که با نسخه‌های قبلی سازگار نیستند.

کیف پول‌های رمزارزی به کاربران اجازه می‌دهند با شبکه اصلی ارتباط برقرار کنند و تراکنش‌ها را با کارایی بیشتری ارسال و دریافت کنند. از آنجایی که صرافی‌ها دسترسی و نقدینگی را به مصرف‌کنندگان ارائه می‌کنند، برای توانایی شبکه اصلی برای معامله کوین‌های بومی ضروری هستند.

شبکه اصلی چگونه کار می‌کند؟

شبکه اصلی پلتفرم بلاکچین شامل چندین بخش ضروری است که با هم کار می‌کنند تا به شبکه اجازه دهد تا تراکنش‌ها را اجرا و پردازش کند و یکپارچگی دفتر کل توزیع شده را حفظ کند.

عناصر ضروری یک شبکه اصلی به شرح زیر است:

پروتکل بلاکچین

یک پروتکل بلاکچین خاص به شبکه اصلی قدرت می‌دهد و دستورالعمل‌ها و فرآیندهایی را برای اعتبارسنجی و اضافه کردن تراکنش‌ها به بلاکچین ایجاد می‌کند. نمونه‌هایی از پروتکل‌های بلاکچین عبارتند از اتریوم (که از پروتکل اتریوم استفاده می‌کند) و بیت کوین (که از پروتکل بیت کوین استفاده می‌کند).

ارز دیجیتال بومی

هر شبکه اصلی حاوی یک ارز دیجیتال بومی است که برای عملکردهای مختلف شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مورد شامل پرداخت کارمزد تراکنش، پاداش دادن به اعتبارسنجی‌ها (استخراج کنندگان یا ذینفعان) و شرکت در فرآیندهای حاکمیتی است. به عنوان مثال اتر (ETH) برای شبکه اصلی اتریوم و بیت کوین (BTC) برای شبکه اصلی بیت کوین است.

شبکه اصلی

مکانیزم اجماع

روش یا تکنیکی که شبکه برای دستیابی به اجماع در مورد وضعیت فعلی بلاکچین استفاده می‌کند، مکانیزم اجماع نامیده می‌شود. PoW، PoS، اثبات سهام واگذار شده و سایر رویه‌های مشابه، تکنیک‌های اجماع مشترک هستند. این سیستم از هزینه‌های مضاعف محافظت می‌کند و اعتبار تراکنش‌ها را تضمین می‌کند.

ماینرها یا تایید کننده‌ها

همانطور که گفته شد، ماینرها با پازل‌های پیچیده ریاضی در شبکه‌های PoW مقابله می‌کنند، در حالی که اعتبارسنجی‌ها یا تایید کننده‌ها در شبکه‌های PoS یا همان اثبات سهام با توجه به مقدار ارز دیجیتالی که دارند، انتخاب می‌شوند.

شبکه اصلی

نودهای غیر متمرکز

کامپیوترها یا سرورهایی که یک نسخه از کل بلاکچین را برای مشارکت در شبکه نگه‌می‌دارند، به عنوان نود شناخته می‌شوند. این نودها با یکدیگر گفتگو می‌کنند تا در مورد وضعیت فعلی بلاکچین به توافق برسند. تعداد بیشتری از نودهای‌ غیرمتمرکز، عدم تمرکز و امنیت شبکه را افزایش می‌دهد.

قراردادهای هوشمند

قراردادهای هوشمند قراردادهایی هستند که خود اجرا هستند و شرایط توافق نامه به صراحت رمزگذاری شده است. تعداد زیادی از شبکه‌های اصلی از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کنند. بدون نیاز به واسطه، قراردادهای هوشمند، اجرای تعهدات قراردادی را خودکار و اجرا می‌کنند.

برنامه‌های غیرمتمرکز

DApp‌ها برنامه‌های مبتنی بر بلاکچین هستند که از قراردادهای هوشمند برای ارائه ویژگی‌ها و خدمات غیرمتمرکز استفاده می‌کنند. آنها اغلب با کوین بومی درگیر می‌شوند و به عملکرد کلی شبکه اصلی اضافه می‌کنند.

شبکه اصلی

کیف پول

کیف پول‌ها برای ایمن سازی و دسترسی به دارایی‌های ارزهای دیجیتال ضروری هستند. کاربران از طریق کیف پول‌های رمزنگاری با شبکه اصلی تعامل دارند، که کلیدهای خصوصی آنها را ذخیره می‌کند و آنها را قادر می‌سازد تا دارایی‌های دیجیتال خود را ارسال، دریافت و مدیریت کنند.

صرافی‌ها

صرافی‌های ارزهای دیجیتال، معامله ارزهای دیجیتال بومی را در شبکه اصلی تسهیل می‌کنند. توانایی کاربران برای خرید، فروش و مبادله دارایی‌های دیجیتال به بازار نقدینگی می‌دهد.

مکانیزم‌های حاکمیتی

در برخی از شبکه‌های اصلی، شرکت‌کنندگان می‌توانند در مورد موضوعات مهم، مانند اصلاحات پروتکل، پیشنهاد دهند و رأی دهند. این روش‌ها حکمرانی غیرمتمرکز را تسهیل می‌کند و ویژگی‌های دموکراتیک و جامعه محور شبکه بلاکچین را تقویت می‌کند.

اهمیت شبکه اصلی برای کاربران و توسعه دهندگان

در اکوسیستم بلاکچین، شبکه اصلی یا همان میننت برای توسعه دهندگان و کاربران بسیار مهم است. کاربران شبکه اصلی را به‌ عنوان تنظیمات واقعی و فعالی می‌بینند که در آن تراکنش‌های واقعی اتفاق می‌افتد و می‌توانند از کوین اصلی برای استفاده‌های مختلف استفاده کنند. کاربران می‌توانند از یکپارچگی دارایی‌های دیجیتال خود اطمینان داشته باشند زیرا امنیت و تغییر ناپذیری تراکنش‌ها را تضمین می‌کند.

کیف پول‌های ارزهای دیجیتال به کاربران اجازه می‌دهند در حین تعامل با شبکه اصلی، دارایی‌های خود را ارسال، دریافت و مدیریت کنند. صرافی‌های رمزارزی یک پلتفرم معامله و دسترسی نقدینگی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند و سودمندی دارایی‌های آنها را افزایش می‌دهند.

شبکه اصلی

شبکه اصلی محیط ایده آلی را برای آزمایش و استقرار DApp‌ها و قراردادهای هوشمند در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد. این مورد نشان دهنده تغییر از توسعه و آزمایش در محیط‌های بسته، مانند تست‌ها، به اجرای نوآوری‌های آنها در دنیای واقعی است. شبکه اصلی توسط توسعه دهندگان برای نشان دادن ابزار و قابلیت‌های سیستم‌های بلاکچین استفاده می‌شود.

علاوه بر این، ساختار غیرمتمرکز و فرآیندهای اجماع شبکه اصلی پایه محکمی برای توسعه برنامه‌های کاربردی ایمن، باز و غیرقابل نفوذ ارائه می‌دهد. شبکه اصلی به عنوان مرکزی برای تعامل و نوآوری با کاربر عمل می‌کند که توسعه و گسترش اکوسیستم بلاکچین بزرگتر را ترویج می‌کند.

شبکه آزمایشی یا تست نت‌ها در مقابل شبکه اصلی

در فرآیند توسعه بلاکچین، شبکه‌های آزمایشی و شبکه‌های اصلی عملکردهای متفاوتی دارند. برای ارائه یک محیط بدون ریسک برای اشکال زدایی و بهینه سازی کد، شبکه‌های آزمایشی محیط‌های شبیه سازی شده‌ای هستند که به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا بدون استفاده از ارز دیجیتال واقعی، ویژگی‌ها یا برنامه‌های جدید را آزمایش کنند.

از سوی دیگر، شبکه اصلی، شبکه بلاکچین فعال و زنده است که در آن تراکنش‌های ارزهای دیجیتال واقعی انجام می‌شود. این مورد یک تجربه معتبر است که با تمام خطرات و مزایای استفاده از نسخه تولیدی بلاکچین همراه است.

شبکه اصلی

چالش‌های استقرار شبکه اصلی برای توسعه دهندگان

یکی از بزرگترین موانع پیش روی توسعه دهندگان بلاکچین، استقرار یا دپلوی شدن روی شبکه اصلی است. چالش‌هایی با توسعه در یک محیط کنترل‌شده و بدون ریسک در شبکه‌های آزمایشی و انتقال به شبکه اصلی، که پیامدهایی در دنیای واقعی دارد، وجود دارد.

یکی دیگر از موانع این است که اطمینان حاصل شود که قراردادهای هوشمند و DAppها به اندازه کافی قوی و ایمن هستند تا از کاربران و دارایی‌های آنها محافظت کنند. از آنجایی که هر اشتباهی می‌تواند منجر به زیان‌های مالی یا سوء استفاده شود، توسعه دهندگان باید کد خود را به دقت بررسی و آزمایش کنند تا آسیب پذیری‌ها را پیدا کنند.

یکی دیگر از عوامل مهمی که در هنگام استقرار شبکه اصلی باید در نظر گرفته شود، مقیاس پذیری است.

ظرفیت شبکه باید افزایش حجم تراکنش را مدیریت کند، زیرا پذیرش کاربر افزایش می‌یابد بدون اینکه کارایی و سرعت را قربانی کند. ایجاد تعادل بین مقیاس‌پذیری و تمرکززدایی یک تلاش پیچیده است که نیازمند بررسی دقیق معماری شبکه و فرآیندهای توافقی است.

شبکه اصلی

مشکل دیگر مربوط به قابلیت همکاری است. برای ارتقای یک اکوسیستم بلاکچین منسجم، توسعه دهندگان باید از ارتباط روان با سایر پلتفرم‌ها، پروتکل‌ها و سیستم‌های خارجی غیرمتمرکز اطمینان حاصل کنند. در شبکه اصلی، مدیریت انطباق با مقررات نیز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، زیرا توسعه‌دهندگان باید چارچوب‌های قانونی را تغییر دهند که ممکن است در سطح جهانی متفاوت باشد.

علاوه بر این، برنامه‌ریزی استراتژیک و مشارکت جامعه برای مدیریت ارتقاء شبکه یا هارد فورک بدون تداخل با سرویس‌های در حال اجرا ضروری است. برای ارائه یک تجربه بلاکچین روان و کاربرپسند، توسعه دهندگان باید مسائل امنیتی، مقیاس پذیری، قابلیت همکاری، انطباق و حاکمیت را در استقرار شبکه اصلی حل کنند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array