به گزارش ایران دکونومی، یکی از سخنرانان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت که 15 اسفند 1402 در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد، دکتر «شقایق حق‌جوی جوانمرد» رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی بود که در این رویداد به بحث سیاست نوآوری ماموریت گرا پرداخت.

دکتر «حق‌جوی جوانمرد» رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی در این پنل اظهار داشت: «سیاست نوآوری یعنی مجموع مداخله‌هایی که دولت باید برای حمایت از خلق، انتشار، کاربرد و مصرف نوآوری انجام دهد.»

وی در ادامه افزود: «نوآوری هم همان فرآیند خلق یک ارزش جدید است. این ارزش می‌تواند یک سرویس جدید و یا حل یک مساله باشد.»

سیاست های دولت برای حمایت از نوآوری باید چگونه باشد؟

رییس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی تصریح کرد: «بهتر است بگوییم دولت باید چگونه در فرآیند خلق ارزش یا نوآوری دخالت کند؟ در واقع این بحث‌ها از قرن بیستم شروع شد و مثال اول آن نوآوری خطی است که می‌گوید؛ علم، پژوهش، صنعت و نوآوری وقتی ایجاد می‌شود که علم سرریز و انباشت داشته باشد. این دیدگاه قطعاً در کشور ما غالب است و برمی‌گردد به همان موضوعات حلقه ارتباطی دانشگاه و صنعت.»

وی در ادامه افزود: «بعد از مدل خطی، نظام ماموریت‌گرای سنتی ایجاد شد که در آن اگر یک سرمایه‌گذاری عظیم زیرساختی انجام دهید، فرآیند نتیجه بخش است. مثال این مورد، همان سال‌ها و فعالیت‌های مربوط به کشف بمب اتم است.»

دکتر «حق جوی جوانمرد» در ادامه اظهار داشت: «نوآوری فرآیند نیست و باید ساختار داشته باشد. اینگونه بود که نوآوری نظام مند ایجاد شد. رژیم‌های رفتاری مثل پارک‌های فناوری ایجاد شد. البته هر مدل ناکارآمدی‌هایی داشت، بنابراین در نهایت ورژن‌های جدید ایجاد شد.»

وی افزود: «در رویکرد نوآوری ماموریت گرای جدید، باور بر این است که وقتی می‌خواهیم نوآوری ایجاد کنیم عوامل زیادی برهمکنش دارند. جنس مساله‌هایی که با آن مواجهیم، پیچیده است (مثل بحران انرژی، کمبود آب و..) و به مداخله های زیادی نیاز است.»

«حق جوی جوانمرد» تصریح کرد: «توسعه فناوری به همان اندازه مهم است که انتشار فناوری. بنابراین دولت در اینجا باید جریان سازی و مسیرسازی را انجام دهد. به عبارتی راه را هموار کند تا هر بازیگری به مقتضای شایستگی حرکت کند.»

هفتمین رویداد پردیس سامیت با حضور دکتر شقایق حق جوی جوانمرد

چطور از حکمرانی بسته به حکمرانی مشارکتی حرکت کنیم؟

رییس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی در رابطه با این موضوع گفت: «نوآوری برای اینکه خلق و منتشر شود، باید توسط مردم پذیرفته و خلق ارزش شود. لازمه آن ایجاد زمین‌های بازی است که کل جامعه در آن مشارکت داشته باشند، آن هم از مرحله اول. این مجموعه تغییرات مدل جدید نوآوری ایجاد کرده که همان سیاست نوآوری ماموریت گرا است و در برگیرنده مراحل مختلف نوآوری است. این فرایند یک ابزار ندارد، بلکه جعبه ابزار دارد؛ با یک هدف بلندپروازانه که قرار است در یک بازه زمانی مشخص اتفاق بیفتد.»

ویژگی سیاست نوآوری ماموریت‌گرا چیست؟

«حق جوی جوانمرد» عنوان کرد: «ویژگی این ماموریت‌ها آن است که معمولاً خیلی الهام بخش، با جامعه مرتبط و هوشمند است. از سوی دیگر قابلیت علمیاتی شدن داشته و غیرقابل دسترس نیست؛ در نهایت جستجوگرانه است.»

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی از برنامه‌ریزی چندین سیاست نوآوری ماموریت‌گرا در این معاونت خبر داد و اظهار داشت: «سیاست‌هایی برای نوآوری در حوزه مدیریت بحران و موضوع سالمندی تدوین شده است تا بتوان با کمک این سیاست‌ها، با ایجاد نوآوری در حوزه مدیریت بحران و سالمندی به رفع معضلات این حوزه‌ها کمک نمود.»

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array