در هاب رسانه اینوتکس 2023 نشست خبری با حضور مجید نوعی مدیرعامل صندوق حمایت و بازنشستگی آینده‌ساز و دستیار ویژه امور راهبردی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد. گزارش این نشست را می‌توانید در ادامه مطالعه کنید.

صندوق‌های بازنشستگی نقش مهمی در آیندۀ صنعت‌گران و نخبگان فعال در عرصه صنعت دارد. بیمه‌های تجاری زیادی در ایران وجود دارد از جمله صندوق حمایت و بازنشستگی آینده‌ساز. این مجموعه باقدمت تلاش‌های زیادی در حوزۀ بیمه داشته است.

صندوق حمایت و بازنشستگی آینده‌ساز چیست و چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهد و چقدر حضور چنین مجموعه‌ای در کشور ضروری است؟

در صنعت بیمه، 2 مدل بیمه‌گری داریم، بیمه تجاری مثل بیمه خودرو، عمر و … که اکثر عموم با آن آشنا هستند و به‌صورت مقطعی از آن استفاده می‌کنند. مدل بعدی بیمه‌گری، بیمه اجتماعی است که در همۀ کشورها از جمله ایران وجود دارد. بیمه اجتماعی متولی مدیریت ریسک  تامین آینده مردم در اجتماع هستند. افرادی که مدتی کار کردند و بعد از مدتی بازنشسته می‌شوند که بعد از بازنشستگی باید حقوق پرداخت و مسائل رفاهی تامین شود؛ این کار به‌عهدۀ بیمه‌های اجتماعی است.

در ایران 18 صندوق و سازمان تامین اجتماعی وجود دارد که صندوق آینده‌ساز یکی از آن‌ها به شمار می‌رود. صندوق آینده‌ساز حدود نیم قرن سابقه دارد، این صندوق هم‌زمان با سازمان تامین اجتماعی تاسیس شده است.

هدف این صندوق ارائه خدمات به بخش صنعت‌گران، نخبگان و افرادی که بتوانند به توسعه کشور کمک کنند.

در چند سال اخیر صندوق‌های بازنشستگی زیادی با بحران مواجه شدند و گاهی هم ورشکست شدند. احتمالاً سوال اکثر افراد، وضعیت صندوق حمایت و بازنشستگی آینده‌ساز است.

برای پاسخ به این سوال اول باید از علت مسئله بگوییم. در صندوق‌های تامین اجتماعی، شاغلین در زمان اشتغال به کار، کسوراتی را از حقوق خود را به مجموعه‌های تامین اجتماعی پرداخت می‌کنند و مجموعه‌ها با کسورات پرداختی فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند؛ فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری پایه‌گذار حمایت‌های آینده خواهد شد.

در نتیجه سوال این است که آیا سرمایه‌‌گذاری‌ها به‌صورت صحیح انجام می‌شود؟ حدود 30درصد از حقوق افراد جهت سرمایه‌گذاری کسر می‌‌شود پس نحوۀ سرمایه‌گذاری مهم است و باید به‌گونه‌ای طراحی شود که منافع افراد در آینده تامین شود. البته بحران صندوق‌های بازنشستگی مختص ایران نیست و در کشورهای مختلفی مثل فرانسه این بحران وجود دارد.

سرمایه‌گذاری باید ارزش‌آفرین و متناسب با تکنولوژی روز انجام شود تا تضمین و سود خوبی را برای افراد وابسته به صندوق به‌همراه داشته باشد. منابع خوبی در کشورها وجود دارد. پیوند افراد نخبه با طرح‌‌های کلان می‌تواند بحران‌ها را حل کند.

مجموعه صندوق آینده‌ساز چقدر سعی داشته که از طرح‌های دانش‌بنیان‌ها حمایت کند؟

ما طرح‌هایی را قبل‌تر در حوزۀ دانش‌بنیان و فناوری نوین انجام داده‌ایم. به‌عنوان مثال در پروژه توربو کمپرسور سرمایه‌گذاری کردیم که تولید‌کننده کمپرسور و توربین‌ها با تکنولوژی نوین در کشور است، حضور صندوق در این پروژه را موفق و مثبت ارزیابی کردیم.

طبق جمع‌بندی اعضای صندوق تصمیم به ارائه طرح کارساز کردیم.  با توجه به این که صندوق آینده‌ساز پایداری و منابع خوبی دارد و سرمایه‌گذاری‌های موفق خوبی داشته است و نسبت به صندوق‌های دیگر کمتر نیاز دارد که از کسورات برای پرداخت حقوق بازنشستگان استفاده کند، تصمیم به سرمایه‌گذاری ورودی‌های صندوق در همان شرکت‌ها و مجموعه‌های نوآور کردیم. در واقع سرمایه از مجموعه خارج نخواهد شد.

با یک مثال درک موضوع راحت‌تر خواهد بود. در مجموعه پارک علم‌وفناوری پردیس 10 هزار نفر در مجموعه و شرکت‌ها مشغول به کار هستند. اگر میانگین حقوق هر عضو را 15 میلیون تومان در نظر بگیریم، حدود 150 میلیارد تومان مجموعه به شاغلین پرداخت می‌کند. حدود 50 میلیارد تومان به صندوق‌های تامین اجتماعی پرداخت می‌شود؛ به زبان ساده 50 میلیارد تومان از شرکت‌ها خارج می‌شود. در این طرح ما این مبلغ را مجدد با سرمایه‌گذاری به‌صورت مشارکت مدنی یا سهام‌دار به داخل پارک برگردانده می‌شود.

این کار باعث تقویت و رشد شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد شد و در ادامه استخدام فارغ‌التحصیلان نخبه را در پی خواهد داشت و در انتها کشور توسعه پیدا می‌کند.

با توجه به صحبتی که کردید که این کار برای شرکت‌ها برد_برد خواهد بود، هم منابع آینده‌ساز استفاده خواهند کرد و هم منابع به داخل شرکت برمی‌گردد.

تا امروز با مجموعه دانش‌بنیانی با صندوق آینده‌ساز قراردادی را منعقد کرده است؟

طرح کارساز در روز سوم اینوتکس 2023 اعلام شد و تازه شروع شده است. تفاهم‌هایی را برای با معاونت نهاد علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی انجام دادیم و قراردادی هم منطقه ویژه اقتصادی پیام در روز چهارشنبه امضا کردیم و آماده همکاری با مجموعه‌های دانش‌بنیان هستیم.

یکی از اهداف ما در سال جاری این است که 10 هزار میلیارد تومان در زمینه‌های مختلف نوآوری و فناوری سرمایه‌گذاری کنیم.

کشور باید ساخته شود و ایران در منابع خوب مادی معنوی داریم که پیوند آن‌ها باعث شکوفایی و رشد کشور خواهد شد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array