به گزارش ایران دکونومی، در سال گذشته دولت با توجه به افزایش قیمت تورمی خودرو، مجموعا ۳۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول نموده است.

عمده این مالیات از 3 محل وصول شده است؛ نقل و انتقال خودرو، شماره گذاری خودرو و همچنین مالیات خودروهای لوکس.

به این ترتیب، دولت در سال 1402 از محل نقل و انتقال خودرو حدود 14 هزار و 800 میلیارد تومان مالیات وصول نموده است.

از سوی دیگر از محل شماره گذاری خودرو نیز، درآمد دولت حدود 12.5 همت بوده است.

همچنین 1700 میلیارد تومان از از محل خودروهای لوکس وصول شده است؛ به این ترتیب مجموع این درآمدها بیش از 30 همت بوده که با توجه به رقم 20 همتی مالیات خام فروشان رقم قابل توجهی محسوب می‌گردد.

مالیات خودروهای لوکس

بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۳، خودروهایی که قیمت روز آن‌ها بیش از ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان باشد، باید یک درصد مالیات پرداخت کنند.

خودروهای مشمول این مالیات، خودروهای سواری، وانت دو اتاق (کابین) پلاک شخصی مالکان حقیقی و حقوقی غیردولتی هستند.

از سوی دیگر، خودروهایی با ارزش کمتر از ۳.۵ میلیارد تومان از مالیات معاف هستند. مأخذ محاسبه مالیات خودرو، قیمت روز خودرو تعیین شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور است.

شایان ذکر است، طرح دریافت مالیات از خودروهای لوکس، از سال ۱۳۹۹ در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفت اما اجرایی شدن آن به سال ۱۴۰۰ موکول شد. طبق این قانون، هر سال دولت، معیاری را برای تعیین مالیات خودروهای لوکس اعلام می‌کند.

مالیات نقل و انتقال خودرو

یکی از انواع مالیات ها، مالیات ارزش افزوده می‌باشد که شامل فروش کالا و خدمات می‌شود. از جمله کالاهایی که هنگام خرید و فروش، فروشنده را مکلف به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده می‌نماید، خودرو می‌باشد که اصطلاحا به آن، مالیات تعویض پلاک خودرو، گفته می‌شود.

مالیات تعویض پلاک خودرو 1403، برای خودروهای داخلی معادل یک درصد قیمت خودرو و خودروهای وارداتی نیز دو درصد قیمت خودرو می‌باشد.

به عبارت بهتر، مالیات تعویض پلاک خودرو، بر اساس ماده 30 قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، مصوب سال هزار و چهارصد، برای «تولید داخل به میزان یک‌ درصد (1%) و وارداتی دو درصد (2%) به ماخذ مذکور در تبصره (1) ماده ‌(28) این قانون برای سال تولید بوده و ماخذ محاسبه مالیات موضوع این ماده ‌تا شش‌ سال پس از سال تولید، سالانه ده‌ درصد (10%) همان ماخذ کاهش می‌ یابد و برای سال‌ های ششم به بعد، چهل‌ درصد (40%) ماخذ یاد شده است.

پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو برعهده فروشنده بوده و از طریق سامانه مالیات بر نقل و انتقال خودرو صورت می‌گیرد. پیش از پرداخت این نوع از مالیات، می بایست ابتدا در سامانه، ثبت نام نمود.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array