احمد عطارزاده، مدیر مسئول و سردبیر ایران دکونومی با حضور در هاب رسانه نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۳، به‌طور رسمی از این پایگاه خبری رونمایی کرد.

عطارزاده در مورد هدف تاسیس یک پایگاه خبری به خبرنگاران گفت: «ما هم مانند دیگر پایگاه‌های خبری تلاش می‌کنیم تا آگاه‌سازی انجام دهیم و فعالان حوزه کسب‌وکار و علاقه‌مندان این حوزه را با مسائل روز آشنا کنیم.»

مدیر مسئول ایران دکونومی با اشاره به مرگ رسانه‌ها و از دست رفتن تفکر انتقادی در آن‌ها گفت: «در یک دهه‌ای که من در اکوسیستم هستم، همیشه دیده‌ام که بسیاری از خبرگزاری‌ها حضور فعالی دارند، اما بعد از یه مدت از بین می‌روند و اشتیاق خود را از دست می‌دهند. بعد از مدتی خبرگزاری‌ها تبدیل به پایگاه‌‌هایی برای تبلیغات می‌شوند و ماهیت انتقادی و تحلیلی خود را از دست می‌دهند. امیدواریم که ایران دکونومی با این آفت روبه‌رو نشود و بتوانیم رسانه‌ای تحلیلی و انتقادی باقی بمانیم.»

احمد عطارزاده در خصوص تاثیر فعالیت‌های رسانه‌ای خود و تجربه‌‌ای که در این زمینه‌ها کسب‌ کرده‌‌ با راه‌اندازی رسانه‌ای تخصصی در حوزه اقتصاد و فناوری گفت: «حوزه تخصصی‌ام همیشه برندینگ و مارکتینگ بوده و از آن‌جا که رابطه تنگاتنگی بین رسانه و برندینگ وجود دارد، تصمیم گرفتم به این حوزه وارد شوم و احساس نیاز به ایجاد رسانه‌ای تخصصی در من پررنگ‌تر شد.»

رسانه تازه نفس ایران‌ دکونومی به گفته مدیر مسئولش، قرار است همدلی میان رسانه و فعالان اکوسیستم استارتاپی را به همراه داشته باشد و از تحریف‌ها جلوگیری کند. وی در ادامه افزود: «در عمر اکوسیستم استارتاپی ایران که حدود ۱۰-۱۲ سال است، برخی مسائل تحریف می‌شود. چون ما زنده‌ هستیم و حقایق را می‌بینیم، لازم است با رسانه حقیقت را بیان کنیم. به همین خاطر نیاز به ایجاد رسانه حس می‌شد.»

عطارزاده با اشاره بر قدرت رسانه، بار دیگر بر لزوم پرسش‌گری تاکید کرد و گفت: «رسانه باید از انسان‌ها سوال بپرسد. من دوست دارم با حفظ ارتباطات و رفاقت‌ها، بتوانیم واقعیت‌ها را ببینیم، بگوییم و انتقاد کنیم. امیدواریم که به کسی برنخورد.»

مدیرمسئول پایگاه خبری اقتصاد دیجیتال یا ایران دکونومی، پاسخ خبرنگاری را که گفت: «به هر حال وقتی نقد کنید، به بقیه بر می‌خورد.» این‌گونه داد: «این‌که بتوانیم در یک گفت‌وگو از فرد مقابلمان پرسش‌گری کنیم، هنر می‌خواهد. اگر هنرمندی پرسش‌گری را داشته باشیم، فکر نمی‌کنم به مسئول یا فردی که با او به گفت‌وگو می‌پردازیم، بربخورد.» احمد عطارزاده در ادامه افزود: «ما هم می‌خواهیم به اکوسیستم کمک کنیم. ما می‌توانیم به راحتی رپورتاژ برویم و نگاه انتقادی نداشته باشیم، اما این کار به تنهایی رشد کسب‌وکارها را متوقف می‌کند و مسیر توسعه را مختل خواهد کرد. رپورتاژ بخشی از کار رسانه است و ما همین کار را انجام می‌دهیم، اما نباید از نگاه انتقادی غافل شویم.»

عطارزاده معتقد است که در ایران دکونومی موضوعات روز از جمله بلاکچین، کریپتو (رمزارز)، هوش مصنوعی و دیگر ترندهای روز اقتصاد و فناوری رصد می‌شود. مدیر مسئول ایران دکونومی گفت:‌ «ما سرویس اقتصاد دیجیتال داریم و جدیدترین مسائل مرتبط با فناوری‌های مالی و اقتصاد برای ایران دکونومی مهم است. همچنین اکنون در هزاره سوم قرار داریم و ترند اصلی در حال حاضر ویدیو است. به همین خاطر، ما سعی می‌کنیم بهترین ویدیوها را بگیریم و با فعالان اقتصادی مصاحبه کنیم. کریپتو یکی از مهم‌ترین بخش‌های ایران دکونومی است و سعی می‌کنیم بازار ارزهای دیجیتال را به مخاطبانمان معرفی کنیم.»

مدیرمسئول ایران دکونومی درباره چشم‌انداز این رسانه نیز گفت: «چشم‌انداز یک پایگاه خبری مشخص است، ولی ایران دکونومی هم چشم‌اندازهای خاص خود را دارد. آموزش همیشه دغدغه اصلی من بوده است و در رسانه ایران دکونومی می‌خواهیم تازه‌ترین مباحث را به مخاطبان خود معرفی کنیم. من فکر می‌کنم رسانه می‌تواند بازویی برای ارتباط بین بخش‌های مختلف اکوسیستم استارتاپی باشد. ما به‌عنوان صاحبان مشاغل، کار خود را بلدیم و اگر حرفی می‌زنیم یا چیزی می‌گوییم، برای آن است که صدای بخشی از جامعه هستیم. امیدوارم که پرسش‌گری‌های ما به مدیران و تصمیم‌سازان برنخورد و آن‌ها نیز گوش شنوایی داشته باشند برای شنیدن صدای رسانه‌‌ها.»

عطارزاده هم مانند بسیاری از فعالان استارتاپی بر این باور است که فناوری همیشه از قانون‌گذاری‌ها جلوتر است و باید به آن اندیشید. مدیر مسئول ایران دکونومی در این مورد، فیلتر شدن چت‌جی‌پی‌تی(ChatGPT) در ایتالیا را مثال زد و گفت: «این‌که در ایتالیا چت‌جی‌پی‌تی فیلتر می‌شود به معنای آن‌ است که این فناوری در آن‌جا درک نشده و قانون‌گذار با آن مشکل دارد. یعنی فناوری چند قدم از قانون‌گذاری جلوتر است.»

مدیر ایران دکونومی، رسالت همیشگی رسانه را آموزش و حمایت از کسب‌وکارها عنوان کرد. عطارزاده ایجاد آکادمی را ضروری دانست و گفت: «آکادمی یعنی بتوانیم با اکوسیستم استارتاپی هم‌سو شویم.» او همچنین تاکید داشت: «نقش حمایتی رسانه همیشه باید باشد. اساساً رسالت ما به عنوان رسانه، حمایت از کسب‌وکارها به‌خصوص کسب‌وکارهای کوچک است. نقد اما بیشتر برای کسب‌وکارهای بزرگ انجام می‌شود. نقدها باید سازنده باشند و منظورم از نقد در این‌جا گفت‌وگو است، نه نقد تند و خصمانه.»

احمد عطارزاده در پایان صحبت‌های خود از تجربیاتش در فضاهای سرمایه‌گذاری و شتاب‌دهی گفت و مخاطبان این رسانه و فعالان اکوسیستم استارتاپی را به همکاری و تعامل دعوت کرد. مدیرمسئول ایران دکونومی گفت: «نگاه من همیشه رفاقت است. بازار اکوسیستم استارتاپی (مارکت کپ)‌ ما بسیار کوچک است و همه همدیگر را می‌شناسند. هر چقدر به همدیگر کمک کنیم و با یکدیگر همکاری داشته باشیم، می‌توانیم رشد کنیم. برای آن‌که تعامل در اکوسیستم استارتاپی شکل بگیرد، هر چقدر بتوانیم به همکارانمان کمک می‌کنیم.»

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array