به گزارش ایران دکونومی، نمایشگاه اینوتکس که با عنوان «زیر یک سقف» برگزار می‌شود، با گرايشات علمی و فناوری پل ارتباطى بين بازرگانان، فناوران، صنعت‌گران و محققان کشورهاى گوناگون مى‌باشد که تنها براى نمايش کالاها و انجام مذاکرات تجارى پيرامون آنها برگزار نمى‌گردد، بلکه اطلاعات گوناگون در زمينه قيمت‌هاى رقابتى در سطح جهانی، آخرين استانداردهاى کيفی، آخرين پيشرفت‌هاى صنعتی، دستاوردهاى پژوهش علمى و ايده‌هاى اقتصادى – تکنولوژیکی نيز در خلال برگزارى نمايشگاه‌ها مورد تبادل قرار مى‌گيرند.

اینوتکس متولد شد

این نمایشگاه، برای اولین بار، هم‌زمان با شکل‌گیری اکوسیستم استارتاپی در کشور، در اسفندماه ۱۳۹۰ و با حضور شرکت‌های فناور روسی برگزار شد. در اولین دوره در فرآیند برگزاری نمايشگاه بر گسترش و تعميق مبانی همكاری و تعامل بين كشور ايران و روسيه به ويژه در حوزه فناوریهای پيشرفته، پارک‌های علم و فناوری، شركت‌های دانش‌بنيان تأكيد شده بود.

اوکراین و بلاروس به اینوتکس آمدند

دومین اینوتکس با اضافه شدن فناوران کشورهای بلاروس و اوکراین به روسیه، با تنها ۸ غرفه، در سالن همایش‌های حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در اسفند ۱۳۹۱ برگزار شد.

استقبال کشورهای دیگر از اینوتکس سه ساله

به دلیل استقبال سه کشور در دوره دوم، دبیرخانه نمایشگاه تصمیم گرفت تا راه را برای ورود فناوران و نوآوران از دیگر کشورها باز کند. به این ترتیب سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری اینوتکس در خردادماه ۱۳۹۲ با حضور ۱۱۱ شرکت از ۸ کشور مختلف، در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی برگزار شد.

امضای اسناد، دستاورد چهارمین اینوتکس

در چهارمین دوره که در خردادماه سال ۱۳۹۳ در محل دائم نمایشگاه‌های بین‌المللی بود، ۱۱۸ شرکت از ۱۶ کشور حضور یافتند و ۲۵ سند همکاری به امضا رسید. هدف دوره چهارم اینوتکس مواجهه و تعامل بین شرکت‌های فناور ایرانی و خارجی به منظور تبادل فناوری و انتقال تکنولوژی بود. دوره پنجم، نمایشگاه از ۱۷۴ شرکت فناور از ۱۵ کشور میزبانی کرد و ۶۶ جلسه B2B منعقد شد.

سه حوزه خاص برای اینوتکس پنجم

در دوره پنجم بیش از ۱۵۰ جلسه مذاکره برگزار شد و همچنین ۳ نشست تناظریابی میان شرکت‌ها در سه حوزه «نفت و گاز و انرژی»، «تجهیزات پزشکی» و «فناوری اطلاعات و ارتباطات» شکل گرفت که با استقبال مناسبی از شرکت‌های حاضر در نمایشگاه روبه‌رو شد.

رویدادها به اینوتکس آمدند

در خردادماه ۱۳۹۶ و ششمین نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس، ۲۲۶ غرفه و استندآپ کانتر از ۱۰ کشور مختلف در قالب شرکت‌های فناور، مخترعین، استارتاپ‌ها، شتابدهنده‌ها و پارک‌های علم و فناوری حضور داشتند و رویدادهایی همچون استارتاپ دمو، فستیوال اختراعات حوزه تجهیزات پزشکی، نوآوردگاه، سومین نشست شبکه‌سازی نوآوری و … در این دوره نمایشگاه برگزار شد. برای اولین بار بود که اجزای دیگری از اکوسیستم نوآوری و فناوری (به غیر از شرکت‌های فناور و دانش بنیان) در نمایشگاه حضور داشتند.

 

اینوتکس هفتم با مهمانان بیشتر

تجربه موفق دوره ششم بود که پایه‌گذار حضور همه اجزای اکوسیستم نوآوری و فناوری در دوره‌های بعدی شد. دوره هفتم که در سال ۱۳۹۷ با شعار «حمایت از کالای ایرانی» بود، در جهت ظرفیت‌سازی برای تولید دانش و محصول ایرانی و تجاری‌سازی در تیرماه و در مجتمع نمایشگاهی گفتگو برگزار شد. در طول مدت برگزاری نمایشگاه، بیش از ۶۰۰۰ نفر بازدیدکننده، با متوسط سنی ۲۹ سال از نمایشگاه بازدید کردند که طبق آمار، ۸۳ درصد از این افراد برای بار اول با این نمایشگاه آشنا شده بودند. همچنین بیش از ۹۷ درصد از بازدیدکنندگان را افراد دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر تشکیل می‌دادند، که این نشان از مقبولیت روبه رشد این نمایشگاه برای افراد تحصیل کرده جامعه و فعالان زیست بوم نوآوری کشور داشت. این دوره برای اولین بار توسط شرکت اثنا طراحی و اجرا شد. دلیل انتخاب اثنا، از سمت پارک، نحوه خلاقیت این شرکت در برگزاری نمایشگاه‌های مختلف بود، اگرچه اغلب معتقدند که اینوتکس صرفاً یک نمایشگاه نیست و بزرگترین رویداد زیست بوم فناوری و نوآوری است و نمایشگاه تنها بخشی از این رویداد است.

همه به زیر سقف اینوتکس دعوت شدند

هشتمین دوره اینوتکس با شعار «اکوسیستم نوآوری و فناوری زیر یک سقف» توسط پارک فناوری پردیس و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت، کمیسیون اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل متحد (ESCAP) و صندوق نوآوری و شکوفایی در خردادماه ۱۳۹۸ و همزمان با اولین مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد. اینوتکس هشتم در فضایی بالغ بر ۹۰۰۰ متر مربع، میزبان ۱۲ گروه مختلف از بازیگران کلیدی اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور در غالب بیش از ۴۰۰ مشارکت کننده (غرفه دار) بود که طی مدت نمایشگاه، بیش از ۱۷۰۰۰ نفر بازدید کننده در آن حضور داشتند.

کرونا، اینوتکس را منحل نکرد

در سال ۱۳۹۹ با شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن، نهمین نمایشگاه اینوتکس که قرار بود در فضایی بالغ بر ۲۰۰۰۰ متر مربع با حضور کلیه  اجزای زیست بوم نوآوری و فناوری کشور اعم از استارتاپ‌ها، شرکت‌های فناور، سرمایه‌گذاران، شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد و … برگزار شود، به ناچار لغو شد و تمامی بخش‌های آن به صورت مجازی برگزار شد. این اقدام از دو سو، حائز اهمیت بود، چرا که نه تنها برگزاری یک رویداد نمایشگاهی به صورت مجازی برای اولین بار اتفاق می‌افتاد، بلکه بار فنی بسیار زیادی را نیز به همراه داشت. در نهایت نمایشگاه مجازی اینوتکس در مردادماه و با مشارکت بیش از ۴۰۰ غرفه‌دار مجازی و ۲۰۰۰۰ بازدیدکننده برگزار شد.

اینوتکس به خانه خود رفت

دهمین دوره نمایشگاه اینوتکس قرار بود برای اولین در ناحیه نوآوری پردیس و در فضای نمایشگاهی باز برگزار شود. خرداد ماه ۱۴۰۰ رویداد اینوتکس همه را شگفت‌زده کرد و بخش رجیستری نمایشگاه حضور بیش از ۶۰۰۰ نفر را گزارش کرد. در نهایت دهمین دوره نمایشگاه اینوتکس با حضور بیش از ۳۸۰۰۰ نفر به صورت حضوری و مجازی و ۴۰۰ مشارکت‌کننده برپا شد. نمایشگاه فضای باز، با طراحی خلاقانه و غرفه‌های با لگو ساخته شده باعث حضور بسیاری از نوآوران شده بود. بخش‌های جانبی نمایشگاه مثل اینوتکس کاپ، زنگ تفریح، اینونایت (ویژه مدیران)، بطل هیجانی اینوتکس پیچ و… جز مواردی بود که به جذابیت این دوره می‌افزود.

تغییرات به یازدهمین اینوتکس آمدند

یازدهمین دوره نمایشگاه با تغییر دبیر رویداد و تغییراتی در دبیرخانه اینوتکس و مجری برگزارکننده (از اثنا به بانیان امید) در خردادماه ۱۴۰۱ و برای دومین بار در ناحیه نوآوری پردیس برگزار شد. شعار این دوره “در مسیر جهانی شدن” بود. نمایشگاه همچون سال گذشته در دو قاب حضوری و مجازی قابل مشاهده بود. در بخش بین‌المللی نمایشگاه نمایندگان روسیه، هند، پاویون کشورهای عضو D8 و ایرانیان غیرمقیم حضور داشتند. در روز ابتدایی نمایشگاه بیش از ۲۰ سفیر از نمایشگاه بازدید کردند. به نقل از سایت اینوتکس «این گامی کوچک در مسیر جهانی شدن اینوتکس بود.»؛ اگرچه اینوتکس از دوره اول خود میزبان فناوران از کشورهای دیگر بود و در چهارمین دوره خود با میزبانی ۱۶ کشور، بالاترین مشارکت از دنیا را به خود اختصاص داده بود. در دوره یازدهم مشارکت‌کنندگان اینوتکس بیش از ۷۰ هزار نفر به صورت حضوری از ۴۰۰ شرکت نوآور و فناورِ نمایشگاه اینوتکس بازدید کردند که به نوبه‌ خود رکوردی جدید در ادوار برگزاری این نمایشگاه، به حساب می‌آید. نکته منفی و قابل توجه یازدهمین دوره این بود که سهم مشارکت زنان در سخنرانی‌ها، پاویون منتورها، اجرا و… نسبت به دوره دهم کاهش یافته بود. با توجه به اینکه موضوع زنان و اینترنت دو موضوع مهم کشور هستند باید دید که امسال در دوازدهمین دوره نمایشگاه از ۱۹ الی ۲۲ اردیبهشت چه اتفاقی خواهد افتاد.

 

 

 

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array