به گزارش ایران دکونومی و براساس گزارش اعلامی مرکز آمار ایران، در بهمن ١٤٠٢، شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به عدد ٢٢٥,٧ رسیده است که نسبت به ماه قبل ١.٤ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل ٣٥.٨ درصد افزایش و در دوازده ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ٤٢.٥ درصد افزایش داشته است.

براساس آمارها، این پایین‌ترین سطح تورم ماهانه طی ۳۳ماه اخیر به شمار می‌رود. بر اساس برآوردها، اگر نرخ تورم ماهانه اسفندماه کمتر از ۲.۵ درصد به ثبت برسد، نرخ تورم سال۱۴۰۲ به زیر ۳۳درصد خواهد رسید.

تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور

منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. در بهمن 1402، تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور 35.8 درصد بوده است. یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، 35.8 درصد بیشتر از بهمن 1401 برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. تورم نقطه به نقطه بهمن 142 در مقایسه با ماه قبل (دی 1402) حدود 2.7 واحد درصد کاهش داشته است.

تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور در بهمن 1402

تورم ماهانه خانوارهای کشور

منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه قبل می‌باشد. در بهمن 1402 تورم ماهانه خانوارهای کشور برابر 1.4 درصد بوده است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، 0.4 درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات»، 2.3 درصد بوده است. تورم ماهانه بخش‌ها و گروه‌های مختلف در ماه بهمن به صورت زیر بود:

تورم ماهانه بهمن 1402

نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن می‌باشد. در بهمن ماه 1402 نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به 42.5 درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل 1.1 واحد کاهش یافته است.

تورم سالانه کالا و خدمت در بهمن 1402

نمودار تورم ماهانه و نقطه به نقطه برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بهمن ماه 1402 به صورت زیر است:

تورم دهک
لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array