به گزارش ایران دکونومی، براساس آخرین آمار وزارت نفت، ایران در سال جاری (1402) به دلیل ناترازی سوخت و مصرف بی‌رویه، ناچار به واردات ۵ میلیارد و ۴۷۸ میلیون لیتر بنزین و گازوئیل به ارزش بالغ بر ۴ میلیارد دلار شده است.

واردات بنزین و گازوئیل ۲۲۵ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود؛ رقمی تقریباً معادل ۱۰ ماه یارانه نقدی پرداختی به ۸۵ میلیون ایرانی‌.

بازگشت ایران به گروه کشورهای واردکننده بنزین درحالی صورت گرفته که در سال ۹۹ و تحت تاثیر بهره‌برداری از پالایشگاه «ستاره خلیج فارس»، شیوع کرونا و اصلاح قیمت آبان ۹۸ ، ایران به میزان ۳ میلیارد دلار فقط از صادرات بنزین درآمدزایی داشت.

شیوه تامین منابع واردات بنزین و گازوئیل در سال جاری (1402) نشان می‌دهد که این منابع از طریق تهاتر با فرآورده‌های نفتی مثل نفت کوره و میعانات گازی تامین می‌شود، موضوعی که پیش‌تر نیز مدیران وزارت نفت به آن اشاره کرده بود.

هزینه مصرف بنزین سالانه هر ایرانی چه میزان است؟

براساس صحبت‌های «مجید جلیلی» رئیس گروه پژوهش فناوری مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی؛ در کشور ما، به طور متوسط پیمایش یک خودرو در طول سال حدود 16 هزار و 500 کیلومتر است که هزینه مصرف بنزین آن بر اساس قیمت فوب خلیج فارس، در سال 60 میلیون تومان می‌شود. از این رقم 3 میلیون و 500 هزار تومان آن توسط مصرف کننده پرداخت می‌شود و بقیه هزینه را دولت در قالب یارانه پرداخت می‌کند.

اصلی‌ترین عامل ناترازی بنزین چیست؟

مسئله ناترازی بنزین، ابعاد مختلفی دارد. از عقب‌ماندگی توسعه ظرفیت‌های تولید و عدم تنوع‌بخشی به سبد سوخت تا عدم بهینه‌سازی مصرف سوخت و بی‌توجهی به مهار رشد افسارگسیخته مصرف، ده‌ها عامل موجب شده تا امروز، ایران از صادرکننده بنزین به واردکننده آن تبدیل شود.

در این میان خودروها نقش بسیار پررنگی در ناترازی بنزین دارند و می‌توان از اثر بحران خودرویی در ایجاد ناترازی بنزین به عنوان اصلی‌ترین عامل، نام برد. یکی از مباحث مهم در بخش خودروها، فرسودگی و سال‌ها عقب‌ماندگی در زمینه خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل‌و نقل کشور است.

اگر 30 درصد مصرف بنزین خودروها کاهش یابد، نه تنها مشکلات این بخش حل می‌شود، بلکه صادر کننده بنزین خواهیم بود. از سوی دیگر، صنایع در حوزه انرژی بسیار غیر بهره‌ور اداره می‌شوند؛ به طوری که در تمام صنایع از جمله صنعت ساختمان و حمل و نقل بهره‌وری وجود ندارد. در حوزه تولید انرژی، متولی داریم، اما متولی واحد و متمرکز در کنترل کاهش شدت مصرف انرژی نداریم. 

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array